File op het fietspad en op de campus
Aanschuiven in de Refter, file op het fietspad, wachten in de rij voor een cursus of hulp bij de printer: nieuwe studenten op de campus zorgen voor extra drukte. De medewerkers in de universiteitsbibliotheek en bij Post & Print draaien overuren: ‘We hebben deze week al duizenden studenten geholpen.’
Het studiejaar is weer begonnen en dat is te merken. Op weg naar de universiteit en in de gebouwen van de campus wemelt het van de studenten. Aan Station Heyendaal en op de wegen rond het Erasmusgebouw is het filefietsen en een plekje vinden in de Refter rond lunchtijd is niet gemakkelijk. Alle servicepunten hebben ermee te maken, van de ICT-balie in de bibliotheek tot de Post & Print.
‘Met de summer school en de introductie kwamen er al veel studenten langs in augustus, maar in september is het altijd ontzettend druk’, zegt Veronica Canoy, helpdeskmedewerker bij ICT-ondersteuning. ‘We helpen misschien wel 500 studenten per dag, vooral met wachtwoordproblemen en de installatie van eduroam. Aan het begin van de week had de Centrale Studentenbalie een wachttijd van een uur. Soms konden ze niet eens de telefoon opnemen.’
In de universiteitsbibliotheek (UB) staan er de hele dag door vier rijen aan de balie. ‘Niet iedereen komt voor ons’, zegt Canoy. ‘We hebben nu een apart hulppunt voor de printers en er is de servicebalie van de bibliotheek zelf. We verwachten dat deze drukte nog even aanhoudt: tot eind september blijven we dubbel bezet.’
Buitenlandse bankkaart
Eenzelfde geluid horen we bij de printerservice: ‘Voor de vakantie kreeg ik misschien één persoon per uur, nu zijn het er wel 60 of 70 per dag’, zegt Joey Slijpen. ‘Ik help vooral met de overstap naar het nieuwe printsysteem. Vaak zijn het basale problemen, maar soms moet ik studenten doorverwijzen. Eén keer was een studentenkaart gekoppeld aan het verkeerde studentennummer, dat was wel apart.’
Alle studenten hebben studieboeken nodig. Veel studenten kopen die online, maar toch zitten Frans van Keeken en Sanne Gieles van boekhandel Roelants niet stil. ‘Dinsdag stonden er tien mensen in de rij, dat was chaotisch. Meer dan de helft van onze klanten zijn internationals: met hun buitenlandse bankkaart kunnen ze geen online aankopen doen in Nederland. Vooral bij moeilijk leverbare boeken kunnen we onze studenten een betere service aanbieden. Bol.com laat je eerst twintig dagen wachten en annuleert dan de bestelling. Wij zeggen eerlijk hoe lang het gaat duren.’
Rustig blijven
De langste rij staat misschien wel bij Post & Print, die zich wegens verbouwingen in het Erasmusgebouw tijdelijk in het Thomas van Aquinogebouw bevindt. ‘Mensen lopen soms wel verkeerd’, zegt medewerker Anneke Tijhuis. ‘Toch hebben we al duizenden studenten geholpen deze week. Ze komen altijd in vlagen, dan staat er plots een rij van 30 mensen of meer. De beste manier om niet te gaan stressen? Een goede voorbereiding en rustig blijven. Gelukkig blijft dat niet eeuwig duren: volgende week wordt het nog druk, daarna neemt het geleidelijk af.’