Hij is nog maar net begonnen met zijn promotieonderzoek, maar toen persbureau Reuters lucht kreeg van zijn eerste publicatie zong het nieuws zich snel rond: games met reclame over gezonde voeding, zetten kinderen helemaal niet aan tot gezond eten, ‘according to a new study from the Netherlands’.Foto: wizzer2801 Kinderen moeten gezonder eten en er zijn talloze strategieën om ze daartoe aan te zetten. Ze games te laten spelen met daarin veel beelden van gezonde producten zoals fruit, is een van die strategieën. Ze vallen onder ‘social marketing’, een begrip in de marketingwereld waarbij marketeers proberen positieve veranderingen te realiseren in de samenleving. Het Voedingscentrum probeert dat bijvoorbeeld ook op die manier. Dat dat niet altijd het gewenste effect heeft, bewijst de studie van de Nijmeegse communicatiewetenschapper Frans Folkvord. Hij liet ruim 200 scholieren in de leeftijd van 8 tot 10 jaar van zes basisscholen in Oost-Nederland videogames spelen met memoriekaarten. De kinderen waren in drie groepen ingedeeld: een groep speelde games met memoriekaarten waarop snoep stond afgebeeld, een andere groep met fruitplaatjes en een derde speelde met kaarten waarop speelgoed stond afgebeeld. Een controlegroep van een kleine zeventig kinderen speelde geen videogame. Hongerig Na vijf minuten spelen, kregen de kinderen vier bakjes lekkers voor zich. Een bakje M&M’s, een bakje colaflesjes (fruitgums), een bakje met een banaan, een bakje met appel. Ze mochten er vijf minuten van eten. Opvallend was dat de kinderen die geen games hadden gespeeld bijna niks aten. Kinderen die dat wel hadden gedaan, aten veel meer: 100 calorieën meer dan de kinderen die geen games hadden gespeeld. En ongeacht of ze afbeeldingen van fruit of van snoep voorbij hadden zien komen, aten ze vooral snoep. ‘Gamen maakt kennelijk hongerig en dat hongergevoel leidt niet tot het eten van fruit, maar juist van snoep’, zegt Folkvord op zijn kamer aan de Thomas Van Aquinostraat. De kinderen die memorie hadden gespeeld met speelgoedplaatjes, aten verhoudingsgewijs minder snoep. In een vervolgstudie probeert Folkvord te achterhalen wat de rol is van de mate waarin kinderen hun impulsen kunnen beheersen. ‘We vermoeden dat kinderen die een slechte impulsbeheersing hebben, ontvankelijker zijn voor een voedselreclame.’ Opnieuw zit Folkvord daarom maandenlang op basisscholen om het gedrag van de kinderen te bestuderen. Deze keer krijgen ze bakjes met lekkers waarvan ze vijf minuten lang níet mogen snoepen. ‘Het is bijzonder om te zien hoe kinderen hun best doen om niet te snoepen: hoe ze zich bijvoorbeeld proberen te focussen op iets heel anders in de kamer.’ / Martine Zuidweg De studie staat in het tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.