Game jezelf intelligent

27 nov 2013

Goed nieuws als je een excuus zoekt om te soggen. Het spelen van games blijkt namelijk beter voor je te zijn dan gedacht. Zo krijg je er een beter geheugen van, leer je makkelijker problemen op te lossen en ben je emotioneel beter bestand tegen teleurstellingen. Dat blijkt uit een literatuurstudie van Isabela Granic die online verscheen voor het vaktijdschrift American Psychologist.

Foto: Darkain Multimedia, Creative Commons
Foto: Darkain Multimedia, Creative Commons
De media berichtten vaak over de negatieve invloeden van videogames. Zo werd de massamoord op de Columbine High School geassocieerd met het spelen van gewelddadige spelletjes. In de laatste vijf jaar zijn de onderzoeken naar de positieve effecten van games toegenomen. De publicatie van Isabela Granic, hoogleraar Orthopedagogiek, en haar collega’s bundelt deze resultaten, om zo een evenwichtiger overzicht te geven van de impact op gedrag en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Videospellen hebben een positieve invloed op verschillende terreinen. ‘De sterkste veranderingen zijn te vinden in cognitieve vaardigheden,’ zegt Granic. ‘Spelers van actiegames en ‘shooters’ als Halo 4 en Grand Theft Auto 4, hebben een beter ruimtelijk inzicht dan spelers van andere genres.’ Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek waarbij onervaren gamers werden opgesplitst in twee groepen. Zij die schietspellen moesten spelen konden beter de aandacht vasthouden en details herkennen dan zij die bij andersoortige spellen waren ingedeeld. Beloning Videogames leren je ook vol te houden wanneer je faalt en dat levert, bij goed gevolg, waardevolle beloningen op. ‘De werelden in de videogames worden steeds mooier ontworpen. Dit helpt bij het doorzetten en het steeds opnieuw proberen.’ Door de komst van de online multiplayer spellen als World of Warcraft en Guild Wars 2 worden ook sociale vaardigheden beter ontwikkeld. Granic: ‘In de virtuele wereld spelen leiderschap, onderhandelingen en het vertrouwen van anderen grote rollen. Het lijkt erop dat spelers van dit genre in het dagelijks leven profijt hebben van deze ervaringen.’ Een grootschalige studie in de VS wees uit dat adolescenten die spellen met een maatschappelijk karakter speelden, in het echt meer deden aan vrijwilligerswerk en geldinzameling voor goede doelen. Er moet echter nog meer onderzoek worden gedaan om te bevestigen dat dit ook veroorzaakt wordt door de games. Het betekent niet dat je iedereen op het virtuele slagveld moet zetten. ‘Sommige spellen zijn geschikter voor de één dan de ander. Ik zal niet mijn zevenjarige een schietspel laten spelen.’ De uitkomsten kunnen inzichten geven in de toepassing van games. ‘Met deze publicatie hopen we dat games zo ontwikkeld kunnen worden dat ze een rol in het onderwijs en welzijn kunnen spelen.’ / Jimmy Israel

0 reacties

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!