Games ontwikkelen voor de ruimtevaart
Je hebt stages en je hebt stages. Paul Gerke, student kunstmatige intelligentie, ontwierp een game voor het European Space Agency (ESA). De applicatie verandert je bestuurbare helikopter in een ruimteschip. En verzamelt en passant nuttige data voor ESA. Gerke: ‘Ik heb wel eens een drone gesloopt bij een testvluchtje. Die kwam vast te zitten in een brandmelder in het Spinozagebouw.’ De bedoeling van het spel is, dat je ruimteobstakels ontwijkt en je ruimteschip koppelt aan het ruimtestation ISS. Daar zijn stuurmanskunsten voor nodig. Telkens als je je score wilt zien, vraagt de app of je data wilt verzenden naar ESA. ‘Dat zijn heel abstracte data, totaal niet privacygevoelig. Ze helpen ESA om drones beter te leren inschatten hoe groot obstakels zijn. Een beetje zoals jij en ik weten dat een deur ongeveer twee meter hoog is.’ En wat doet ESA dan met die gegevens? Helpen de gamers niet mee aan de ontwikkeling van oorlogstuig? Gerke zucht. ‘Dat is de vloek van het vakgebied kunstmatige intelligentie: elk onderzoek kan in principe interessant zijn voor het leger. Maar ESA gebruikt drones puur voor civiel onderzoek, voor verkenning van de ruimte.’ / Lydia van Aert