Geschiedenisstudenten krijgen (gast)college van een barbier
Bij de studie geschiedenis staat dit semester een bijzonder vak op de planning: 'the history of hair'. Studenten krijgen bezoek van een barbier en de docenten beloven zelf ook met verschillende haarstijlen te experimenteren.
Wat zegt onze haardracht over wie we zijn? Wat leer je als je de historie van verschillende haarstijlen bestudeert? Studenten geschiedenis gaan komend semester aan de slag met dit thema. Het nieuwe vak dat ze gaan volgen heet: the history of hair.
David van der Linden, universitair docent Vroegmoderne geschiedenis, geeft het vak samen met collega Anneleen Arnout. Ze hopen studenten enthousiast te maken met hun insteek, maar beloven ook zelf op een ‘hair journey’ te gaan. Daar willen ze niet te veel over prijsgeven: ‘Laten we het erop houden dat wij dit semester zelf verschillende haarstijlen gaan uitproberen om erachter te komen wat het voor onze identiteit betekent’, zegt Arnout met een glimlach.
Kapsels
Gezien het aantal inschrijvingen (de cursus zit momenteel helemaal vol) is de nieuwsgierigheid van studenten gewekt. Hoe ziet een collegereeks over de geschiedenis van haar eruit? En hoe kwamen de docenten erop om kapsels als vertrekpunt te gebruiken?
‘We kregen te horen dat we een cursus over identiteit en diversiteit moesten geven’, vertelt Arnout. Geen gemakkelijke taak volgens de twee. Identiteit en diversiteit zijn namelijk nogal abstracte onderwerpen. ‘En het moet studenten wel aanspreken’, redeneert Van der Linden. ‘Daarom wilden we een concreet thema gebruiken om vanuit dat perspectief te kijken naar identiteit en diversiteit’.
‘Als er íets in onze identiteit zit, is het wel haar’
Dan lijkt ‘haar’ niet het meest voor de hand liggende thema: wie heeft immers ooit eerder een vak over kapsels gevolgd of een boek over de geschiedenis van haar gelezen? ‘Maar als er íets in onze identiteit zit, is het wel haar’, beargumenteert Van der Linden. ‘Iedereen heeft het, en zelfs als je het niet hebt, heb je er een relatie mee.’
Afro
Om die reden verwachten de docenten dat het onderwerp voor veel studenten herkenbaar is en ze aanzet tot nadenken over onderwerpen als ras, identiteit en gender. In de collegereeks bestuderen studenten bijvoorbeeld de afro als politiek statement en langharige jongeren tijdens de jaren zeventig. ‘Destijds was lang haar een taboe in Amerika en werden sommige jongens om die reden zelfs van middelbare scholen geweerd of niet toegelaten tot het leger’, licht Van der Linden toe. ‘De vraag die we dan stellen is niet zozeer: hoe lang was het haar van die jongen? Maar: waarom gebeurde dat en hoe kan je daar als historicus naar kijken?’
Behalve het verleden, passeert ook het heden de revue. Zo komt er tijdens het laatste college van de reeks een heuse barbier langs waar studenten vragen aan mogen stellen. ‘En dan niet: goh wat doe je op een dag? Maar meer conceptueel denkend, dus bijvoorbeeld: hoe ga je om met iemand die eerder kaal was vanwege chemotherapie?’
Het eerste college over haar, met twee strak gekapte docenten, was afgelopen woensdag.
Deconinck Agnes schreef op 4 september 2020 om 17:16
Wat een schitterend en spitsvondig idee om de geschiedenis van het “haar” onder de aandacht te brengen ! Ik wens jullie veel succes met de cursus Anneleen en David!