Gezocht: ideeën voor ICT in het onderwijs
ICT-vernieuwing in het onderwijs, dat is het idee achter Proeftuinen. Docenten en studenten van de Radboud Universiteit kunnen zich tot 21 april inschrijven voor de derde ronde van het initiatief.
Op 21 april sluit de inschrijving voor de derde ronde van Proeftuinen. Docenten en studenten van de Radboud Universiteit kunnen een aanvraag indienen voor innovatieve ICT-ideeën ten behoeve van het onderwijs. ‘We zijn er vooral om ideeën te faciliteren en uit te breiden’, zegt programmamanager Jos in den Bosch.
Het idee voor Proeftuinen ontstond in 2014, toen het contract van de Radboud Universiteit met Blackboard zou aflopen. ‘Toen ik op de campus rondvroeg wat docenten en studenten van Blackboard vonden kreeg ik hele diverse antwoorden’, herinnert In den Bosch zich. ‘Ik merkte dat veel vooruitstrevende docenten werden geremd in ICT-vernieuwingen die zij wilden doorvoeren in hun lessen.’
Trainingsprocedure
Projecten die deelnemen aan Proeftuinen kunnen maximaal 7.500 euro krijgen, maar soms valt het bedrag veel lager uit. ‘Zo werd een aanvraag van 700 euro gehonoreerd voor een trainingsmodule die studenten beter voorbereidt op het werken met cliënten met een verstandelijke beperking.’ Het project waar In den Bosch op doelt, toont studenten een video van de trainingsprocedure voor mensen met een verstandelijke beperking die niet of nauwelijks kunnen praten. Hierdoor leren studenten meer over de communicatie met deze mensen en over het gebruik van spraakcomputers, tablets en apps. ‘Deze lesmethode wordt nu al ingezet tijdens colleges’, vertelt In den Bosch.
Uitspraakwiki
In principe worden projecten een semester lang begeleid en ondersteund, waarna het eindresultaat wordt gepresenteerd. ‘Maar we kijken ook verder. Sommige projecten zijn uitstekend geschikt voor een bredere inzet. Een project dat nu bijvoorbeeld loopt is bezig de papieren reader van de cursus Fonetiek van het Amerikaans Engels te vervangen voor een wiki. Het is natuurlijk een logische gedachte om dit systeem bij positieve resultaten ook bij andere talen in te zetten’, aldus In den Bosch.
Andere Proeftuinen zijn onder andere bezig met een managementgame, zelfontdekkend leren en een Neuroapp voor het bestuderen van hersenanatomie.