Grootste criticaster fietsweghaalbeleid denkt nu mee over nieuwe regels
Student Sorin Sterie was een aantal maanden geleden nog verwikkeld in een strijd met de gemeente over het illegaal weghalen van fietsen door de AFAC. Nu adviseert hij diezelfde gemeente over het nieuwe beleid. ‘Ik zei nog tegen een vriend: als ze slim zijn, vragen ze mij.’
Wie beter dan je strengste criticaster binnenhengelen, moet de gemeente Nijmegen gedacht hebben. Toen ambtenaren dit jaar aan de slag gingen met het ontwerpen van nieuwe regels rond het weghalen van verkeerd geparkeerde en verwaarloosde fietsen, schakelden ze voor de juridische aspecten hulp in van een oude bekende: student Business Administration en meester in de rechten Sorin Sterie (25).
Waarschuwingslabels
In mei dit jaar was Sterie nog verwikkeld in een juridische strijd met de gemeente Nijmegen over het lot van verkeerd geparkeerde fietsen. Zijn bezwaarschrift zorgde er uiteindelijk voor dat de ophaaldienst AFAC tijdelijk geen fietsen meer kon wegslepen. Alleen fietsen die ‘hinderlijk’ geparkeerd stonden, mochten nog mee naar het depot. De gemeente overtrad met het weghalen van fietsen bewust de regels, verklaarde Sterie in juni tegenover Vox. Een officiële aanzegging, de ‘waarschuwing’ dat een fiets wordt weggehaald, kreeg de eigenaar pas tijdens het ophalen bij de AFAC. En dat was in strijd met de wet, zag de student.
‘Ik zei nog tegen een vriend: als ze slim zijn, vragen ze mij het nieuwe beleid te schrijven’, zegt Sterie. Dat de gemeente er ook zo over dacht, bleek toen een juridisch adviseur Sterie twee maanden geleden belde met het verzoek mee te kijken naar de nieuwe waarschuwingslabels die aan fietsen komen te hangen. ‘We hebben hem betrokken bij het proces en zijn samen tot de beste labels gekomen die juridisch kloppen en daarnaast duidelijk en toegankelijk zijn’, zegt Vera Nijhuis, woordvoerder van de Gemeente Nijmegen. ‘Dat was goed en leuk om te doen.’
‘Ik heb twee sessies op het stadshuis gehad met een leger aan ambtenaren, juristen en beleidsmakers’, vervolgt Sterie. Ambtenaren lieten hem alle nieuwe labels zien, en hij mocht bekritiseren. Het belangrijkste verschil met de oude labels: er staat nu op welk tijdstip het label aan de fiets is gehangen, de ‘waarschuwing’ vooraf waar Sterie om vroeg. Ook wordt er op het label verwezen naar de precieze regel die de fietseigenaar heeft overtreden.
Nieuwe regels voor je oude barrel
Door een regen aan klachten over verwaarloosde barrels van stadbewoners, haalt de gemeente die fietsen sinds vorige week weg. Wat ‘verwaarloosd’ is en wat een ‘wrak’ definieerde het bestuur in zogenaamde ‘verwijdercriteria’. Zo heeft een verwaarloosde fiets een kapotte band of stuur, overmatige roest of algengroei, en gebroken handremmen. Een fietswrak heeft een van bovenstaande dingen, plús het stuur, frame, handrem, versnellingen, wiel(en) of voorvork ontbreekt.
Die labels met uitgebreide informatie zijn het uiteindelijke resultaat, op de eerste versies had Sterie naar eigen zeggen nog wel aan te merken. Bepaalde begrippen, zoals wat “hinderlijk” is, wilde de gemeente volgen hem te veel oprekken. ‘Ze wilden basically weer gewoon maar wat doen.’
Sinds 27 juli worden verkeerd geparkeerde fietsen – nu legaal – weer weg gehaald. En vorige week introduceerde de gemeente nieuw beleid omtrent het wegzetten van ‘wrakken’ en ‘verwaarloosde’ fietsen (zie kader). Voor de fietseigenaar verandert er niet veel, de aanpassingen op de labels zijn vooral juridisch van aard.
Bij verkeerd geparkeerde fietsen en ‘wrakken’, wordt vervolgens vijftien minuten gewacht met het weghalen, bij ‘verwaarloosde’ fietsen twee dagen. ‘Dat klinkt niet als veel, maar het is wettelijk gezien genoeg’, zegt Sterie. De gemeente heeft hém ieder geval tevreden gesteld. ‘Nu heeft Nijmegen een aanpak die ook mijn toets doorstaat.’