Grote steun in Tweede Kamer voor Nederlands als voertaal in collegezalen
Moet het Nederlands in alle bacheloropleidingen weer de voertaal worden? De Tweede Kamer stemde dinsdag over een reeks moties die de internationalisering van het hoger onderwijs moeten intomen.
Volgende maand komt minister Dijkgraaf met een brief over zijn plannen voor de internationalisering van het hoger onderwijs, heeft hij beloofd. Maar de Tweede Kamer praat al jaren over het onderwerp en raakt inmiddels zijn geduld kwijt.
Tijdens een debat over de komst van internationale studenten zijn er allerlei moties ingediend, en dinsdag kregen veel daarvan een meerderheid in de Tweede Kamer. Dijkgraaf moet ze dus uitvoeren of ontzenuwen.
Nederlands
Een ervan is een motie van Pieter Omtzigt over de voertaal in het onderwijs. Bijna iedereen steunde die motie, inclusief drie van de vier regeringspartijen. Dijkgraafs eigen partij, D66, stemde tegen.
Opleidingen moeten volgens de wet in principe in het Nederlands lesgeven, constateert de motie. Omtzigt wil dat de inspectie die wet gaat handhaven en beter uitlegt wanneer opleidingen een uitzondering mogen maken en wanneer niet.
Omtzigt was tevreden met de steun van de Kamer. Hij wil binnen een week van de minister horen ‘hoe ervoor gezorgd wordt dat Nederlands weer de voertaal bij de bacheloropleidingen wordt aan de universiteit, want dat is het doel van deze motie’.
Maar dat stond niet met zoveel woorden in de motie en het is de vraag of andere partijen het zo hebben opgevat. Een PVV-motie van die strekking is verworpen. Die vroeg de regering om het Nederlands als onderwijstaal ‘in alle bacheloropleidingen te herstellen, op verantwoorde uitzonderingen na’.
Cijfers
Ongeveer de helft van de universitaire bacheloropleidingen is nog altijd Nederlandstalig, volgens cijfers van universiteitenvereniging UNL. Bij de masteropleidingen is dat anders: daarvan is nog maar veertien procent in het Nederlands.
Het aantal internationale studenten neemt snel toe, vooral aan de universiteiten. In 2016 kwamen er 8.600 studenten van over de grens naar Nederlandse wo-bacheloropleidingen: 18 procent van de totale instroom. Vijf jaar later waren dat er 18.400, oftewel 29 procent.
In de masteropleidingen ging het die jaren van 11.400 naar 17.900 internationale studenten aan de universiteiten, oftewel van 27 naar 32 procent. De cijfers voor dit studiejaar zijn nog niet bekend.
Aan de hogescholen gaat het over het algemeen minder snel. Daar kwam in 2021 nog geen tien procent van de eerstejaars studenten uit het buitenland.
Huisvesting
In de Tweede Kamer is dinsdag ook een opvallende SP-motie aangenomen. Daarin staat dat instellingen een grotere verantwoordelijkheid moeten krijgen voor de huisvesting van internationale studenten die ze hierheen halen. Anders worden die studenten de dupe van woekerprijzen en huisjesmelkers – als ze überhaupt een woning kunnen vinden.
Een andere SP-motie vraagt de regering om te kijken naar de financiering van universiteiten: werven ze zoveel studenten omdat ze er geld voor krijgen? Ook die kreeg veel steun, onder meer van de VVD.
En wat gebeurt er als de studenten eenmaal zijn afgestudeerd? Van de internationals gaat driekwart weer weg, staat in een motie van het CDA. Misschien ligt het eraan dat ze geen Nederlands spreken, overweegt de partij. De motie bepleit een betere monitoring van de factoren die internationale studenten voor de Nederlandse arbeidsmarkt kunnen behouden.
Vooruitblik
Het had nog lastiger voor Dijkgraaf kunnen worden, als regeringspartijen VVD en CDA niet een paar moties hadden ‘aangehouden’. Over die moties is dus nog niet gestemd; de partijen houden ze in hun achterzak. In die moties zou de Tweede Kamer het kabinet vragen om zo snel mogelijk met wettelijke regelingen te komen om de toestroom van internationale studenten te kunnen beheersen.
De coalitie wilde de minister kennelijk nog niet in de wielen rijden. Nu is het wachten op de plannen die Dijkgraaf in maart gaat ontvouwen. De spanning stijgt: de minister loopt het risico dat hij de verwachtingen niet waar kan maken en dat de partijen alsnog het heft in eigen hand gaan nemen.
Bouke Wartna schreef op 9 februari 2023 om 11:03
Stem voor herstel van het Nederlands als voertaal in de colleges. Immers in de eigen taal kan men het beste doorgrondend leren.
Dus de eigen taal van het land waarbinnen de opleiding wordt gevolgd.
Georg Huppertz schreef op 9 februari 2023 om 19:18
Dat is niet perse waar. In een heleboel vakgebieden bestaat niet eens Nederlands jargon. Jargon vertalen vanuit het Engels geeft vaak onnatuurlijke termen die zeker niet duidelijker zijn dan de Engelse. Weet iemand bijvoorbeeld wat ‘call by reference’ in het Nederlands is?
B.Rompot schreef op 13 februari 2023 om 09:47
Georg: dan kun je in het Nederlands echt wel tussendoor even terugvallen op het Engels. Bijv. een uitleg over ‘coping’, zonder die term te hoeven vertalen.
Wim Langendijk schreef op 9 februari 2023 om 11:50
Eindelijk……..
A. Burtscher schreef op 9 februari 2023 om 14:58
De toestroom van buitenlandse docenten zal dan ook afnemen – met alle problemen van dien. Graag ook eens erover nadenken of er wel voldoende en goede docenten zijn die in het Nederlands les kunnen geven. In sommige vakken zou dat best lastig kunnen zijn.
B.Rompot schreef op 13 februari 2023 om 09:46
Die problemen lijken me toch echt minder groot dan buitenlandse docenten die überhaupt niet in staat zijn iets in het Nederlands uit te leggen, zeker als het Engels niet goed overkomt. Niet elke buitenlandse docent is ook per definitie een native speaker English. En het aanbod gepromoveerde Nederlanders dat een baan als docent zou kunnen vervullen (en nu juist door buitenlanders worden afgetroefd) stijgt elk jaar verder.