Dossier

‘Gun student zijn gratis thee of noodles’

07 okt 2015

Aan de ene kant wil de Radboud Universiteit dat haar studenten lang op de campus verblijven, aan de andere kant sluit het de heetwatervoorzieningen. Belachelijk, schrijft Maarten Heinemann namens de USR-fractie AKKUraatd.

Illustratie: Roel Venderbosch
Binnenkort moeten er op de campus worden betaald voor heet water. Illustratie: Roel Venderbosch

Eind augustus bereikte slecht nieuws onze oren: De universiteit heeft tijdelijk de heetwaterfunctie van de luxe Douwe Egberts (DE) koffiemachines uitgeschakeld. Dus niet meer even snel een kopje heet water voor je noodles, cup-a-soup of zakje thee! AKKUraatd pleit voor meer gratis heetwaterpunten op de universiteit. Het uitschakelen van de DE-automaten is binnen die visie geen goede ontwikkeling en dus gingen wij op onderzoek uit.

Wie eerder op de campus liep en op zoek was naar heet water, kon op weinig plaatsen terecht. De Refter, het Cultuurcafé en het Gerecht waren lange tijd de enige locaties voor een kopje heet water. Dat is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk als je druk aan het studeren bent in bijvoorbeeld de UB. Vorig jaar introduceerde het Facilitair Bedrijf de DE-automaten en groeide het aantal locaties waar je snel aan een goede bak koffie of een lekkere kop thee kon komen. De introductie van de koffiecorner in de UB was voor de campusstudent de kers op de taart.

De DE-automaten kwamen echter met een blijkbaar onbedoelde luxe. Het heet water was gratis en voor de thee moest betaald worden. Had je geen thee nodig, dan had je dus gratis heet water! De wereld kan zo mooi zijn. Nou niet dus, de droom werd vroegtijdig beëindigd. Het Facilitair Bedrijf was geen voorstander van het vergeven van gratis heet water. Toen het zo gek werd dat studenten zelfs gratis thee bij het Cultuurcafé gingen ophalen (daar wordt betaald voor het hete water) en daarna het hete water gratis ophaalden bij een DE-automaat was de kous af. ‘Dan maar geen heet water uit een DE-automaat’, was de uitspraak van het Facilitair Bedrijf.

Gesloten
Wij gingen hierover in gesprek met Anton van Looijengoed, afdelingshoofd Retail en Catering van het Facilitair Bedrijf. Zijn verhaal lijkt helder. Het gebruik van de heetwaterfunctie voor andere doeleinden dan thee was niet voorzien en werd zo groot dat het voor hinder zorgde bij de verkoop van de aangeboden producten. Gelukkig hadden ze al wel gedacht aan de oplossing. Vanuit het Facilitair Bedrijf ligt nu een verzoek bij Douwe Egberts om voor het gebruik van heet water te betalen, tot die tijd zijn de heet water punten gesloten.

Helaas ontbreekt ieder logica achter deze constructie, want door studenten geld in rekening te brengen wordt het niet per definitie rustiger bij de DE-automaten. Dezelfde problemen blijven bestaan, het levert nu alleen geld op. Daarbij is het überhaupt frappant dat het niet eens mogelijk is een gratis kopje heet water te regelen op een universiteit die zo graag een campusideaal handhaaft. Het campusideaal is blijkbaar alleen weggelegd voor mensen met een volle knip.

Helaas, heet water stelen voor van huis meegenomen noodles kan niet meer. Foto: Elsie Huis (Creative Commons)
Helaas, heet water ‘stelen’ voor zelf meegenomen noodles kan niet meer. Foto: Elsie Huis (Creative Commons)

Tekort
Daarnaast stelt van Looijengoed dat iedere horecalocatie (lees: restaurants, cafés en koffiecorners) minimaal één warmwaterpunt bevat en dat er overal DE-automaten staan. Bij het Facilitair Bedrijf zijn ze dus van mening dat geen sprake is van een tekort aan heetwaterpunten. De DE-automaten zijn echter voor onbepaalde tijd uit de running en de restaurants en cafés zijn niet altijd even snel te bereiken. Wel zijn een tiental koffieautomaten verspreid over de campus, deze vergeven echter geen heet water voor de zelfredzame student.

Kortom, wij zijn niet overtuigd. Het Facilitair Bedrijf en de universiteit moeten zich meer inzetten om studenten te kunnen voorzien van heet water. Zolang het Facilitair Bedrijf geen reden ziet om de studenten tegemoet te komen en zich zelfs in een tegengestelde richting beweegt door voor warm water al geldbedragen te vragen, zit er voor de student vrij weinig op. Morgen gaat de waterkoker mee in de tas, al die moeite voor een simpel kopje heet water.

7 reacties

  1. J schreef op 7 oktober 2015 om 16:31

    Je hebt ook wel boilertjes van 5L waar direct kokend water uitkomt. Als ze die nou eens overal plaatsen, hebben ze een oplossing waar iedereen blij van wordt, zo ongeveer niks kost qua onderhoud, simpel te installeren is, en ook qua aanschaf niet gek duur is. En laat ze bij het cultuurcafe gewoon per theezakje betalen, dan is dat probleem ook opgelost.

    Want wat er nu gaande is vind ik echt triestheid ten top.

    Hier een voorbeeldje: http://www.amazon.de/Vaillant-005122-Kochendwasserger%C3%A4t-Summton-hellgrau/dp/B000ONSH6W/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1444228243&sr=8-2&keywords=kochendwasserger%C3%A4t+5l

  2. Arnoud schreef op 8 oktober 2015 om 15:05

    Wat een complete nonsens! Waarom zou het Facilitair Bedrijf studenten gratis van heet water moeten voorzien? Het FB is er zodat studenten, personeel en bezoekers eten en drinken kunnen verkrijgen op de universiteit. Deze diensten moeten uiteraard ook gewoon bekostigd worden. Als het FB gratis heet water gaat verstrekken gooit het de eigen glazen in. Er zal aanzienlijk minder thee verkocht worden en ook de verkoop van eten zal dalen (onder andere door de noodles). Uiteindelijk zullen de prijzen van andere producten omhoog gaan om dit verlies aan inkomsten te compenseren.

    J hierboven noemt het triestheid ten top. Persoonlijk vind ik zijn onredelijke wens triestheid ten top. Niet willen betalen maar wel allemaal wensen hebben. Hetzelfde trieste gedrag zie je bij openbare festivals. Wel naar het podium komen waar een betaalde artiest staat op te treden maar niet willen bijdragen aan de kosten en lekker schraal je zelf meegebrachte blikjes bier drinken.

    Overigens heeft de auteur van dit stuk ook liggen slapen toen in de brugklas de basisbeginselen van economie werden uitgelegd. Het FB wil studenten laten betalen voor heet water en de auteur schrijft dat iedere logica aan deze constructie ontbreekt omdat het dan niet per definitie rustiger wordt bij de automaten. Dat wordt het wel! Bij een normaal goed (wat thee is) zal de gevraagde hoeveelheid altijd dalen wanneer de prijs stijgt. Dus betalen voor thee betekent dat het rustiger wordt bij de automaten.

    • J schreef op 8 oktober 2015 om 18:20

      Je zegt “gratis heet water verstrekken” alsof het iets zeer onredelijks is. De kosten zijn per kopje te verwaarlozen (€0.004, net zoveel als een keer de WC doorspoelen), maar puur omdat de FB winst wil maken zouden we moeten betalen voor warm water? In het bedrijfsleven prima, maar op een universiteit, waar het FB een monopolie heeft, vind ik dat ongepast. Betalen voor theezakjes/een kop thee/koffie of wat dan ook, allemaal prima, maar moeten dokken voor een kopje warm water vind ik te ver gaan.

      En ik ben het met je eens dat het rustiger wordt bij de automaten zodra er geen/betaald heet water meer uit de automaten komt. Daarom ook aparte punten i.p.v. de heetwaterpunten van de automaten gebruiken.

      • Arnoud schreef op 9 oktober 2015 om 16:22

        Van het FB wensen dat zij gratis heet water verstrekken vind ik inderdaad onredelijk. Waarom denk jij dat het redelijk is om van een ander te verlangen dat hij kosten maakt om vervolgens jou ergens gratis van te voorzien? Puur omdat jij ergens niet voor wil betalen moet het maar gratis zijn?
        Het argument dat de kosten per kopje erg laag zijn slaat natuurlijk nergens op. Moeten we dan alles wat heel goedkoop is gratis gaan verstrekken? Daarnaast kloppen de kosten die jij noemt ook niet. Alleen aan onderhoud en afschrijving op de machine ben je per kopje al tien keer zoveel kwijt dan de waterkosten per kopje. Ook zal een groot gedeelte van de gratis heet water gebruikers er vast een gratis beker bij pakken. Vervolgens moeten de kosten per kopje nog vermenigvuldigd worden met het aantal kopjes per dag en dan kan het op jaarbasis toch aardig oplopen. En dan heb ik het nog niet eens over de gemiste inkomsten als gevolg van deze gratis heet water verstrekking.
        Verder is het mij volkomen onduidelijk wat de monopoliepositie van het FB hier mee te maken heeft. Deze monopoliepositie wordt absoluut niet benut. Het FB vraagt prijzen die gemiddeld genomen zeker onder de marktprijs liggen. Uiteraard ook omdat de universiteit het niet zou tolereren als het FB woekerprijzen zou vragen.

      • J schreef op 10 oktober 2015 om 00:53

        Voor een zeer karig kopje aanmaakkoffie 60cent vragen vind ik al een vrij goed voorbeeld van woekerprijzen (jij waarschijnlijk niet). Maar goed, we zijn aangekomen bij een vrij fundamenteel meningsverschil (hoe redelijk is het laten betalen voor (kokend) heet water op een univerisiteit?), waar we niet uitkomen. Ik zou het vooral interessant vinden als we meerdere partijen de mogelijkheid geven om hun eten/drinken op de campus te verkopen, en te kijken hoe de prijs/kwaliteitverhouding dan wordt.
        Ik zal nog iets ingeven, en stellen dat ik het acceptabel vind om voor een kopje kokend water 5 tot 10 cent te vragen, dan zul je qua kosten ongeveer kiet spelen. De FB kennende zal dat eerder 30-50 cent worden, maar voor dat we dat zeker weten zullen we nog even moeten afwachten.

  3. Kenneth schreef op 8 oktober 2015 om 21:00

    Het is wel altijd super irrirant als iemand in de ruimte waar jij zit cup a soup of noodles gaat zitten eten. De atmosfeer in de ruimte is dan meteen verpest. Hetzelfde geldt voor boterhammen met pindakaas.

    • Theseus schreef op 10 oktober 2015 om 16:24

      Dat komt alleen maar doordat je zelf zo weinig pindakaas eet. Ik kan je aanbevelen het wat vaker te doen zodat je ook wat meer begrip krijgt voor je medemens.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!