Half miljoen aan Honours-gelden gaat naar faculteiten
Faculteiten krijgen binnenkort extra geld om hun onderwijs te innoveren. Reden: de Honours Academy heeft de extra investeringen die het college van bestuur vorig jaar deed, niet opgemaakt. De studentenraad was kritisch over de gelden die de Honours Academy kreeg en reageert daarom nu tevreden.
Vorig jaar liepen de gemoederen tussen college van bestuur en medezeggenschap hoog op. Omdat de basisbeurs in 2015 landelijk werd afgeschaft, kwamen er extra gelden vrij. Die moesten besteed worden aan de verbetering van onderwijskwaliteit, zo stelde de minister.
Maar wat is onderwijskwaliteit? Het Nijmeegse college van bestuur vond dat extra investeringen in de Honours Academy daar ook onder vielen. Binnen het excellentieonderwijs zijn immers mogelijkheden tot pionieren en experimenteren: op de lange termijn zouden álle studenten daarvan profiteren. De studentenraad was kritisch en vond dat het geld rechtstreeks naar de faculteiten moest. De afschaffing van de basisbeurs trof namelijk alle studenten en de Honours Academy is er vooral voor een select gezelschap.
2,5 miljoen
Uiteindelijk ging de medezeggenschap akkoord met een extra investering van 2,5 miljoen euro voor de Honours Academy. Maar nu blijkt dat de Honours Academy, onder meer door teruglopende aanmeldingen, dat geld in 2017 niet heeft opgemaakt. Een half miljoen euro is over, en dat bedrag krijgt alsnog een andere bestemming.
‘Nu weten wij zeker dat het geld direct ten goede komt aan het onderwijs’
De Universitaire Studentenraad mocht meebepalen welke bestemming. ‘Daar hebben we goed over nagedacht’, zegt Fatbardha Selmani. Uitkomst: docenten krijgen de mogelijkheid het geld in te zetten om hun onderwijs te innoveren. Hoe het precies wordt uitgegeven, mogen de faculteiten bepalen. Selmani: ‘De facultaire studentenraden houden een oogje in het zeil.’
De studentenraad is erg tevreden dat het geld dat terugvloeit van de Honours Academy op deze manier wordt besteed. ‘Zo weten wij zeker dat het geld direct ten goede komt aan het onderwijs.’
Andere koers
Overigens vaart de Honours Academy sinds vorig jaar een andere koers. Zo wil de academy af van de nadruk op excellentieonderwijs en moeten honourstrajecten toegankelijker worden. Zo moeten meer studenten aangesproken worden om deel te nemen. ‘Een positieve ontwikkeling’, volgens Selmani. Het uitgebreide toekomstplan van de Honours Academy ligt nog dit collegejaar voor aan de medezeggenschap.
J.P. schreef op 30 maart 2018 om 01:04
Nu gaan onderwijskwaliteit en onderwijsinnovatie natuurlijk niet altijd door een deur. De gedachte dat meer onderwijsinnovatie een noodzakelijk verband heeft met een betere kwaliteit van onderwijs is simpelweg onjuist. Zeker wanneer we kijken naar wat men vandaag de dag onder de noemer ‘onderwijsinnovatie’ plaatst.
Tim schreef op 31 maart 2018 om 10:54
Zeker!
Daarom verwacht ik dat de decentrale medezeggenschap goed nadenkt voordat deze middelen besteed worden. Het lijkt mij daarbij inderdaad niet handig om een uitermate brede interpratie van het begrip onderwijsinnovatie te hanteren.