Heeft de scriptie haar beste tijd gehad?

24 jun 2019

In de zomer worstelt een grote groep studenten traditiegetrouw met de afstudeerscriptie. Intussen neemt de kritiek op de scriptie als toetsingsmethode toe.

Een opvallende kop in de Volkskrant eerder deze maand. “Universiteiten, verlos studenten van die onmogelijke scriptie”. Nico Keuning, docent aan de Hogeschool van Amsterdam, schreef: “De scriptie leidt tot extra werkdruk, frustratie, onnodige kosten en studievertraging.”

De kritiek op scripties staat niet op zichzelf. Eerder klaagde oud-universitair docent in Groningen Eelco Runia over de ‘genadezesjes’ die werden uitgedeeld om studenten die falen bij de scriptie toch aan een diploma te helpen. Ook betalen studenten steeds vaker commerciële adviesbureaus voor scriptiehulp. Deze bureaus zijn niet voor iedereen even gemakkelijk te betalen en werken daarmee ongelijkheid in de hand. Heeft de scriptie als toetsingsmethode haar beste tijd gehad?

Goede toets

Roel Schouteten, die in Nijmegen de bachelorscriptie van de opleiding bedrijfskunde coördineert, denkt niet dat de scriptie snel zal verdwijnen. ‘Het is een goede toets van kennis en vaardigheden die horen bij een wetenschappelijke opleiding’, zegt hij. ‘Ik spreek vanuit bedrijfskunde. De meeste van onze studenten gaan die onderzoeksvaardigheden later nog vaak nodig hebben.’

Odin Dekkers, coördinator van de bachelor- en masterscripties bij Engelse Taal & Cultuur, twijfelt evenmin aan de waarde van de scriptie als toetsvorm. De alternatieven die Nico Keuning in zijn opinieartikel voorstelde, debatten of presentaties, noemt Dekkers ’buitengewoon suf’. ‘Wat ben je dan aan het toetsen? Inhoudelijke kennis, of iemands debatkwaliteiten?’

Maar, zeggen Schouteten en Dekkers, de scriptie kampt wel met problemen. Dekkers ziet veel studenten worstelen, met name de – toenemende aantallen – studenten met mentale problemen. En Schouteten zegt zich te herkennen in het beeld van genadezesjes. ‘Ik denk dat het wel eens gebeurt. Maar de meeste collega’s hebben de lat heel hoog liggen.’ Het komt vaker voor dat studenten bij speciale persoonlijke omstandigheden in aanmerking komen voor een extra inleverkans, zegt Schouteten. Zo halen studenten die moeite hebben met de scriptie vaak alsnog hun diploma.

De Radboud Universiteit beschikt bovendien over het Writing Lab, waar studenten gratis extra begeleiding kunnen krijgen. Voor Nijmeegse studenten is een commercieel scriptiebureau daarom niet nodig, zegt Schouteten.

Symptoombestrijding

In het bachelorcurriculum van bedrijfskunde zijn in de laatste jaren maatregelen genomen om studenten beter voor te bereiden op de scriptie.  Zo zijn elk jaar projectvakken ingericht, waarin studenten ook op hun schrijfvaardigheid worden getoetst. En Dekkers sluit met zijn studenten steeds vaker een scriptiecontract af. ‘Daarin zetten we zaken als de voorwaarden voor het behalen van de scriptie, het aantal begeleidingsgesprekken en de omgang met feedback zwart op wit’, aldus Dekkers.

‘De meerderheid van de studenten leert niet zoveel van de scriptie’

Jan Bransen ziet weinig heil in dergelijke maatregelen. De hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen zegt dat de problemen rond de scriptie een symptoom zijn van een groter probleem. ‘Als het aan mij ligt, moet 90 procent van de studenten sowieso niet meer op de universiteit zitten’, aldus Bransen, die dit jaar in zijn boek Gevormd of vervormd scherpe kritiek uitte op het huidige academisch onderwijs. ‘De meerderheid van de studenten leert niet zoveel van de scriptie. Die wil vooral gewoon een baan, en zo’n zelfstandig onderdeel aan het eind van je studie is dan een hobbel.’

De scriptiebegeleider zit klem

Genadezesjes worden gedurende de hele opleiding gegeven, benadrukt Bransen. Vervolgens zit de scriptiebegeleider aan het eind van de studie klem. Want een student op het einde van de studie nog laten zakken, is duur. Bransen: ‘Je moet al veel vroeger in de opleiding de guts hebben om een streep te trekken.’

Voor de 10 procent studenten die volgens Bransen wél op de universiteit thuishoort, is de scriptie het beste toetsmiddel, zegt hij. ‘Sterker nog: ik ben tegen alle andere toetsvormen­, zoals tentamens. Die zijn niets anders dan een domme manier van feedback geven.’

6 reacties

  1. symptoombestrijding schreef op 24 juni 2019 om 10:21

    Mentale problemen komen niet door één keer een paar maanden bikkelen, ik vrees dan ook dat Bransen voor een groot deel gelijk heeft. Die 90% lijkt me wat overdreven, maar eerder ‘nee’ zeggen tegen studenten met een ondermaats kunnen lijkt me inderdaad een betere oplossing dan het afschaffen van een scriptie.

  2. Anoniem schreef op 24 juni 2019 om 10:50

    Ik zie mogelijkheden voor een nieuw scriptieonderwerp: een scriptie over het schrijven van scripties. Je kunt het onderwerp zelfs benaderen van verschillende kanten. Je kunt hierbij ingaan op de geschiedenis van de scriptie: waarom is er destijds voor deze vorm gekozen, wat waren de oorspronkelijke doelen, passen deze doelen nog wel bij de huidige maatschappij (bijv. de meeste mensen gaan geen PhD doen na het behalen van hun diploma, maar gaan ergens anders aan de slag). Wat zouden eventuele alternatieven zijn?…. Ligt het aan de scriptie zelf of zijn er andere omstandigheden aanwezig die het moeilijk maken (weinig begeleiding, toegenomen perfectionisme etc.)…. Wat geven studenten zelf aan?… etc. etc.

  3. Eva schreef op 24 juni 2019 om 11:39

    De kwaliteit van de scriptie (en ook de promotie) hangt niet zozeer af van de individuele student, maar van de kwaliteit van de begeleiding. Een goede begeleider kan een struggle voorkomen, en een ondermaatse begeleider kan een goede student met een kluitje het riet insturen.

    Maar: de scriptie is ook het moment dat het aankomt op er zelf voor gaan staan. Zelf plannen. Zelf onderzoek doen. Zelf je tijd indelen. Zelf data-analyse maken. Juist zelfwerkzaamheid is in de huidige collegestructuur steeds meer aan het wegvallen, met verplichte colleges en studieopdrachten die de stof voorkauwen. Met als gevolg dat studenten die moeite hebben met zelfstandig werken – en dat zijn er nogal wat – niet meer uitvallen aan het begin van de studie, maar bij de bachelor- of masterscriptie.
    Niet die val voorkomen, maar helpen bij het opstaan zou de rol moeten zijn van de begeleider. Dan heb je niet eens meer docenten nodig. Alleen beter opgeleide docenten.

  4. Ellen Klute schreef op 24 juni 2019 om 12:24

    Wat een depressieve verhalen over de scriptie. Wat is nou leuker dan het kiezen van een onderwerp dat je interesseert, waarover je meer wilt weten en dat je kunt gebruiken om te laten zien welke kennis en vaardigheden je inmiddels daarvoor beschikbaar hebt?
    Laat maar komen, dat toetsingsmoment!
    Hoezo, commerciële bureaus, wat weten ze er eigenlijk van?
    We wassen dit varkentje toch gewoon zelf? Kunnen we van het uitgespaarde geld een spetterend afstudeerfeest organiseren.

  5. Vrijhof schreef op 24 juni 2019 om 19:26

    Het hbo-curriculum is gericht op het opleiden van vakbekwame professionals, met een ‘onderzoekend vermogen’. Dit terwijl de hbo-scriptie als afstudeereis om een praktijkonderzoeker vraagt. Maar tussen de opleiding tot vakbekwame professional en praktijkonderzoeker zit een wereld van verschil. Zo’n drie jaar aan de universiteit, om precies te zijn. En daarom werkt het niet.
    Er wordt veel gesproken over het zoeken naar ‘een balans’ met betrekking tot de aanwezigheid van onderzoeksvaardigheden in het hbo-curriculum. Maar óf je leidt vakbekwame professionals op óf praktijkonderzoekers. Beiden kan niet, tenzij je de duur van de studies aanzienlijk verlengt. Hoe strenger de hbo-scriptie geldt als afstudeereis, hoe groter de spanning met het curriculum en de begeleiding

    Bron: Tim Goudriaan in Trouw, 7 juni 2019

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!