Opinie

‘Het verkeer rond de campus moet radicaal anders’

05 okt 2018

OPINIE- Een week nadat een Mexicaanse student van zijn fiets werd geschept op de rotonde voor het Erasmusgebouw, pleiten studentenvakbond AKKU en studentenfractie AKKUraatd voor een radicale hervorming van de verkeerssituatie rond de campus. ‘De gemeente en de universiteit moeten maatregelen nemen.'

Al sinds 2013 zijn wij, Studentenvakbond AKKU en Studentenfractie AKKUraatd, bezig om de campus veiliger te maken voor student en werknemers. In 2013 stuurden we een open brief naar de gemeente met het verzoek om de gevaarlijke verkeerssituatie bij de rotonde op de kruising van de Heyendaalseweg en de Erasmuslaan aan te pakken. Ons idee voor een tunnel onder de rotonde werd toentertijd afgewezen. Wel besloot de gemeente om de busbaan in te laten voegen bij de reguliere rijbaan en om het fietspad te verhogen. Zo werd de voorrang voor fietsers beter zichtbaar voor het overige verkeer.

Nu er steeds meer studenten bij komen op de universiteit wordt de situatie onhoudbaar. Er moeten radicale veranderingen plaatsvinden om de veiligheid op de campus te waarborgen.

Lange files

Volgens ons zijn er twee grote problemen. Ten eerste is de rotonde die de Heyendaalseweg en de Erasmuslaan met elkaar verbindt, waar vorige week nog een ernstig ongeval met een fietser plaatsvond, onveilig. Het verkeer dat vanuit de Heyendaalseweg naar rechts afslaat richting Erasmuslaan krijgt te maken met een groot aantal fietsers dat je moeilijk ziet aankomen. In de spits kunnen er nauwelijks auto’s en bussen over de rotonde rijden, met lange files tot gevolg.

Naast deze veiligheidskwestie zien wij nog een ander probleem: de universiteit heeft niet de uitstraling van één campus. De Heyendaalseweg en de Erasmuslaan snijden de campus namelijk in drie delen. Aan één kant heb je de Faculteit Medische Wetenschappen, aan de andere kant  de Faculteit der Natuurkunde, Wiskunde en Informatica  en tot slot de andere faculteiten aan de zuidkant van de Erasmuslaan.

Integrale aanpak

Daarom moeten de gemeente en de universiteit enkele maatregelen nemen. Allereerst moet het fietspad op de Heyendaalseweg aan de kant van de Faculteit der Natuurkunde, Wiskunde en Informatica geheel tweerichting gemaakt worden, met op de kruising Heyendaalseweg en de Kapittelweg een goede aansluiting op het fietspad bij Station Heyendaal. Het fietspad aan de andere kant van de weg tussen de toegangsweg naar het Geert Groteplein Zuid en de rotonde Heyendaalseweg – Erasmuslaan moet weg.

Ook de rotonde zelf moet worden aangepast; het moet onmogelijk worden om helemaal rond de rotonde te fietsen. Het eenrichtings deel van het fietspad om de rotonde moet worden verwijderd. Zo dwing je de fietser om de rotonde heen te fietsen, wat ervoor zorgt dat fietsers niet meer in de dode hoek van auto’s en bussen belanden. Studenten die vanaf de Heyendaalseweg de Erasmuslaan op fietsen, gaan dan driekwart via de rotonde naar hun locatie. Zo haal je de dode hoek weg en creëer je ruimte voor de bussen om eenvoudiger het rondje over campus te rijden.

‘Buslijn 10 moet de campus in twee richtingen bedienen’

Ten slotte moet buslijn 10 de campus in twee richtingen bedienen: dat is voornamelijk voor de studenten die opstappen bij de HAN, het UMC en het Spinozagebouw in de avondspits. Tegen de tijd dat de bussen van lijn 10 de halte Kapittelweg bereiken, kan er vaak niemand meer bij.

Op de korte termijn moet al actie worden ondernomen. Verkeersregelaars tijdens spitsuren kunnen de veiligheid voor student en medewerker verhogen. Dankzij deze mensen kunnen de bussen beter doorstromen en komen fietsers niet meer in onveilige situaties terecht. De gewijzigde verkeerssituatie moet goed worden aangegeven voor het verkeer.

Picknickbankjes

Om de campus meer één geheel te maken, moet de Erasmuslaan worden aangepast tot een busbaan waar ook hulpdiensten over kunnen rijden. De beboste delen aan de noordkant van de voormalige Thomas van Aquinostraat en het Spinozagebouw moeten betrokken worden bij het nieuwe Erasmuspark, dat de lege ruimte opvult tussen de Medische faculteit en de kant van de Universiteitsbibliotheek. Studenten die uitstappen in het Erasmuspark komen direct in contact met andere studenten. Ook moeten er picknickbankjes worden aangelegd, zodat studenten in warmere perioden buiten kunnen werken en ontspannen.

De bushalte tegenover de Universiteitsbibliotheek is gevaarlijk; de halte is veel te smal voor het aantal studenten dat er gebruik van maakt. Tijdens spitsuren staan studenten midden op het fietspad. Het Erasmuspark kan dit verhelpen.

‘De bushalte tegenover de Universiteitsbibliotheek is veel te smal’

De huidige infrastructuur is niet toereikend voor de toekomst. De groei van het aantal studenten zorgt voor steeds meer druk op bestaande knelpunten. Daarom is een radicale hervorming van de verkeerssituatie op de campus de beste oplossing. Op de korte termijn zorgt dit voor een betere doorstroom van het verkeer. Dankzij enkele ingrepen in de verkeerssituatie kan de campus op langere termijn nog meer een eenheid worden.

Deze opinie werd geschreven door Sander van der Goes (Fractievoorzitter Studentenfractie AKKUraatd), Matthieu Neet (Coördinator Werkgroep Studentenmobiliteit Studentenvakbond AKKU) en Jeroen Dols (Vicevoorzitter Studentenvakbond AKKU)

8 reacties

  1. Flip schreef op 5 oktober 2018 om 13:10

    Wacht even, dat de auto weg moet uit de Erasmuslaan lijkt me prima. Maar de fiets (de milieuvriendelijkste en gezondste vervoerswijze) van de campus pesten met een driekwartconstructie? Kom op akku, haal dan liever de auto en bus helemaal van de campus, door bijv een knip in de Heyendaalseweg (of desnoods eenrichtingsverkeer) en het compleet afsluiten van de Erasmuslaan.

    • augurk schreef op 5 oktober 2018 om 13:25

      De campus moet bereikbaar blijven voor auto’s en bussen. Niet iedereen kan met de fiets.

  2. Joost schreef op 5 oktober 2018 om 13:26

    Er wordt ontzettend veel gezegd, maar zonder plattegronden is het vooral een muur tekst.

  3. Sanne schreef op 6 oktober 2018 om 00:02

    Die rotonde is een heel goed idee, betekent wel dat er 2 keer overgestoken moet worden bij de stoplichten. Bovendien moet het fietspad aan een kant wel een heel stuk breder worden, anders krijg je botsingen van mensen die inhalen, of echt met een dubbele streep net zoals bij provinciale wegen. Ik ben voor.

  4. Carola schreef op 6 oktober 2018 om 01:19

    De enige juiste oplossing was een berenkuil geweest toen de oude kruising Heyendaalseweg – Erasmulaan in iets nieuws veranderd werd.

  5. FT schreef op 6 oktober 2018 om 08:47

    “op de kruising Heyendaalseweg en de Kapittelweg een goede aansluiting op het fietspad bij Station Heyendaal.”

    Hoe zien de ingezondenbriefschrijvers dit voor zich? Ik voorzie eigenlijk alleen maar problemen, vooral in de ochtendspits.

  6. Erna Gouwens schreef op 12 oktober 2018 om 09:40

    Goede actie

    Als de rotonde dan wordt aangepakt, kan er dan misschien ook een plan ingediend worden om ter hoogte van de HAN richting Kappittelweg in de bocht een aantal betonblokken te plaatsen op het voetpad en de rand fietspad? dan worden de forensen met de trein niet dagelijks bedreigd door fietsers die via de stoep de bocht afsnijden voor het stoplicht.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!