Hoogleraren tekenen petitie tegen eindexamen Nederlands

03 jun 2013

De maat is vol, schrijven hoogleraren Nederlands in een petitie aan de Tweede Kamer over het eindexamen Nederlands. De hoogleraren vinden dat het examen de taalvaardigheid en kennis van leerlingen niet goed toetst.

Foto: Alberto G. - Creative Commons
Foto: Alberto G. – Creative Commons
‘Nadenken wordt in het eindexamen Nederlands niet beloond’, zegt Peter-Arno Coppen, hoogleraar Algemene Cultuurwetenschappen en directeur van het Instituut voor Leraar en School. Hij ondertekende de petitie. Coppen vindt dat de examens zich meer moeten richten op kennis en inhoud. ‘Nu zijn leerlingen vooral bezig met het toepassen van trucjes om de (meerkeuze)vragen te beantwoorden.’ In het examen is echter geen ruimte om te onderbouwen waarom je voor een bepaald antwoord hebt gekozen. Met de meerkeuzevragen was ook veel mis. Bij sommige vragen in het examen waren meerdere antwoorden mogelijk. Coppen: ‘Bij langer nadenken over de vragen konden bijvoorbeeld zowel keuze A, B als C goed zijn.’ Er kan nog veel verbeterd worden aan de vraagstelling vindt hij. ‘Als je bij wiskunde een vraag halverwege fout beantwoordt, krijg je toch nog punten voor het deel dat goed is. Bij het examen van Nederlands is dit niet bij alle vragen zo.’ Het eindexamen volgend jaar meteen drastisch veranderen kan niet volgens hem. ‘Dit moet in stappen gebeuren. De vraagstelling zou eerst aangepast kunnen worden. Ook moet er een goede mix komen tussen open vragen en meerkeuzevragen.’ De onvrede over het eindexamen bestaat al langer. Niet alleen de hoogleraren, maar ook docenten in het voortgezet onderwijs hebben kritiek op het eindexamen Nederlands. Uit een onderzoek blijkt dat de leraren teveel bezig zijn met het aanleren van trucjes om de vragen te beantwoorden. Zelf zijn ze daar niet blij mee. Ze vinden dat het taalonderwijs zich steeds meer toespitst op ‘teaching to test’. Dat gaat ten koste van lessen in taalvaardigheden. Andere Nijmeegse hoogleraren en docenten die de petitie ondertekenden zijn: Anneke Neijt, Helen de Hoop en Nicoline van der Sijs. /Soesja Verheijden

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!