Horloges verboden in tentamenzaal
In hun voortdurende strijd tegen tentamenfraude doen steeds meer faculteiten de horloges in de ban. Een smartwatch – die allerlei opzoekmogelijkheden biedt – is namelijk nauwelijks van een gewoon horloge te onderscheiden. En dus worden alle polsklokjes geweerd.
Het onderwerp kwam aan het begin van dit studiejaar op de agenda doordat faculteiten via een aanbesteding op zoek moesten naar een nieuw uitzendbureau voor tentamensurveillanten. Eén van deze nieuwe partijen wees op hun gangbare procedure, namelijk: geen horloges in de tentamenzaal. In andere studentensteden zou er al meerdere malen fraude zijn gepleegd met slimme horloges. En dat willen de surveillanten graag voorkomen.
Bij managementwetenschappen zijn horloges tijdens tentamens al het hele collegejaar verboden, zegt Ward Kelder, hoofd onderwijs van de faculteit. Een logische keuze, volgens hem. ‘Aan andere universiteiten doen ze dat al jaren.’ Loopt de Radboud Universiteit op dit gebied dan achter de feiten aan? ‘Laat ik zeggen dat we niet voorop lopen.’
Bij geneeskunde mogen horloges wel, maar smartphones niet
Net als managementwetenschappen doen ook de rechtenfaculteit én filosofie, theologie & religiewetenschappen de horloges binnenkort in de ban. Sociale wetenschappen zal binnenkort een beslissing nemen, terwijl de tikkende kwestie bij letteren ‘geen issue’ is. Op de bètafaculteit hebben ze er ‘nog niets over gehoord’.
De medische faculteit is weer een geval apart. Bij tandheelkunde zijn alle horloges verboden. Bij geneeskunde en biomedische wetenschappen zijn de ouderwetse klokjes wel toegestaan, maar worden smartwatches en smartphones niet binnengelaten. ‘En we vragen onze surveillanten altijd om hier heel streng op te controleren’, benadrukt het Onderwijsbureau van de faculteit.
Klok kijken
Studenten die bang zijn tijdens een tentamen de tijd letterlijk uit het oog te verliezen, kunnen gerust zijn. René Hagels van het Facilitair Bedrijf laat desgevraagd weten dat in alle tentamenzalen klokken aanwezig zijn. ‘En mochten die het niet doen, dan zorgen we dat een beamer een grote klok op de muur projecteert.’
Klokkijker schreef op 19 oktober 2016 om 15:41
De klokken in tentamenzalen wordt nog wat, nadat zondag de klok weer verzet wordt en er om maandag 08:30 de tentamenweek weer van start gaat….
Miep schreef op 20 oktober 2016 om 11:50
Als beetje slimme student kun je de tijd ook nog wel berekenen als de klok 1 uur afwijkt…..
L.J. Lekkerkerk schreef op 20 oktober 2016 om 15:57
“In hun voortdurende strijd tegen tentamenfraude” … ja natuurlijk: fraude? Schande?
Toch word ik moe van al dit soort op wantrouwen gebaseerde regeltjes en maatregelen. En als ik aan de kosten denk; surveillance is toch wel zonde van het geld.
Moet dus de toetsing niet gewoon anders? Welke fraude is er mogelijk met smartphone en -watch en dan ook nog eens zinvol bij toepassings- en reflectievragen?
Is het niet vooral bij kennisvragen handig om even iets op te zoeken wat je net niet meer precies weet? Maar wat is de meerwaarde van het op tentamens testen of het geheugen van de student nog werkt onder stress?
Rob le Pair schreef op 20 oktober 2016 om 17:30
Ook bij toepassings- en reflectievragen is fraude helaas mogelijk; daar is geen wantrouwen voor nodig, alleen ervaring. Verder is er niks mis met het toetsen van, naast toepassing en reflectie, parate kennis. Dat is iets anders dan opzoekvaardigheid. En gelukkig bestaan er ook open boek tentamens in allerlei varianten.
Willibrord Huisman schreef op 31 oktober 2016 om 10:59
Er is heel veel mis met het toetsen van parate kennis. Dat betekent namelijk meestal: afzonderlijk toetsen van geïsoleerde parate kennis. Aldus kom je met een beetje kortetermijnreproductievermogen bij veel tentamens nog net op een zesje uit. Waarna je dan verderop alsnog strandt, als je ingewikkelder dingen moet doen, zoals bijvoorbeeld een bachelorscriptie schrijven. Maar tegen die tijd is dat stranden ook voor de opleidingsverantwoordelijken onwenselijk. Een flink deel van het genadezesjesprobleem ontstaat door het afzonderlijk toetsen en mee laten tellen van parate kennis in eerdere fasen van de studie.