Dossier

[Ingezonden brief] Universiteit, denk weer terug aan je idealen

24 jan 2014

Anco Peeters, student Filosofie en Kunstmatige Intelligentie baalt van de vele rendementsregelingen die de universiteit invoert. Liever ziet hij dat de universiteit meer nadruk legt op kennisuitwisseling dan op snel afstuderen.

Ingezonden briefDe ontwikkeling van het onderwijs aan onze universiteit neemt groteske vormen aan. Waar het een paar jaar geleden nog ondenkbaar was dat aanwezigheidsplicht in het onderwijs zou oprukken, is dit nu eerder uitzondering dan regel. Met als voorspelbaar gevolg dat de aanwezigheid van ongemotiveerde studenten de onderwijskwaliteit drastisch doet dalen. Deze en andere rendementsmaatregelen die zijn ingevoerd, staan haaks op het ideaal van een universiteit als gemeenplaats van kennisuitwisseling. Het meest schrijnende is misschien nog wel dat steeds meer studenten hierover defaitistisch hun schouder ophalen en met een kritiekloze verwijzing naar de vermeende ‘luie student’ deze verschoolsing laten gebeuren. Tot op heden heb ik nog geen cijfermatige onderbouwing van de ‘luie student’ mogen aanschouwen, maar al wel vele aanwijzingen gezien voor de bevrediging van het rendementsfetisjisme van politici en bestuurders met bovenstaande.

Tijd voor een speldenprikje om het denken van aanstaande (en sommige bestaande) academici te reanimeren. In het verleden werd ik nog wel eens meegesleurd door vrienden om een leuk college bij te wonen van een cursus die zij volgden. Op deze manier heb ik iets geleerd over liturgie, staatsrecht, Griekse mythologie en grondslagen van de wiskunde. Zou het niet mooi zijn als dit meer zou gebeuren en dat de universiteit zou voorzien in het kenbaar maken van interessante hoorcolleges waarbij men kan aanschuiven?

Ik stel voor dat we hiervoor de onooglijke televisieschermen die overal op de campus staan gaan gebruiken. Hierop zou je een overzicht van de hoorcolleges van die dag laten zien in plaats van de nutteloze weerinformatie die er nu opstaat.
Er hoeven maar drie dingen te gebeuren. Ten eerste geven docenten bij het aanmaken van hun vakken aan welke van hun hoorcolleges door studenten van buiten gevolgd kunnen worden; daarnaast verzinnen docenten voor deze hoorcolleges goede titels zodat ‘Wijsgerige Antropologie Hoorcollege 2’ vervangen wordt door ‘Het existentialisme van Jean-Paul Sartre en ‘Psychologie van de seksualiteit Hoorcollege 5 door ‘Evolutieleer en seksuele selectie’; Als laatste heb je simpel een ICT-persoon nodig die deze roosterinformatie koppelt  aan de schermen.

Als we op deze manier kunnen zorgen dat studenten (en misschien niet-studenten) over de campus lopen en spontaan besluiten een interessant college te volgen, biedt dat een beetje tegengewicht aan het paradigma van het ‘zo snel mogelijk afstuderen’. Het bevordert de mentaliteit van het vakgebiedoverschrijdend denken en gaat uit van de intrinsieke motivatie van hoorcollegebezoekers. Zo kunnen we het ideaal of illusie van de universiteit als gemeenplaats van kennis met gemotiveerde academici iets langer in stand houden.

0 reacties

  1. Twan schreef op 27 januari 2014 om 15:03

    Ondanks
    dat ik me kan vinden in het ideaal van de universiteit als gemeenschap van
    kennisuitwisseling, ben ik van mening dat de wetenschap (en daarmee het hoger
    onderwijs) al lang niet meer los staat van de samenleving. Vandaar dat ik me
    afvraag in hoeverre het ongericht bijwonen van een ‘leuk college’ daadwerkelijk
    een oplossing vormt voor het paradigma van de leerfabriek. Weegt het leren van
    ‘iets over liturgie, staatsrecht, Griekse mythologie, enzovoort..’ echt op tegen
    bijvoorbeeld een jaar bestuur, buitenlandervaring of een goed te verantwoorden
    verdiepende, dan wel verbredende cursus? Ik ben het met je eens dat we
    iets moeten doen aan de tunnelvisie waarmee een aantal studenten de academische
    gemeenschap instappen (bijv. door de rendementsmaatregelen) en ze de kans
    moeten geven om zichzelf te verrijken, maar daarbij absoluut niet mogen vergeten dat we studeren omwille van een bepaald doel en het geen bezigheidstherapie an sich is.

    • Anco schreef op 28 januari 2014 om 16:38

      Dank, Twan, voor je kritische noot. Ik ben het met je eens dat die paar verdwaalde studenten die een college als gast bijwonen niet het paradigma van de leerfabriek omver zullen werpen. Mijn claim is gelukkig ook niet van die omvang: ik noem het niet voor niets een ‘speldenprikje’. Maar het zou mooi zijn als de zaadjes van deze discussie in een aantal studentenhoofden zouden ontkiemen en tot een meer structurelere kritische houding zouden leiden. Het ontwikkelen tot academicus kan op veel verschillende manieren en een jaar bestuur draaien of in het buitenland studeren zijn daar prima voorbeelden van. Mijn idee is daar een aanvulling op, geen vervanging van.

  2. Studenten Webdesign schreef op 29 januari 2014 om 18:43

    Op de Technische Universiteit Eindhoven is het niet verplicht om bij de colleges aanwezig te zijn, ook niet bij de werkgroepen (dit heet bij ons begeleide zelfstudie). Werkgroepen zijn wel vaak verplicht op andere universiteiten. Misschien is de reden dat TU-mensen geen stok achter de deur nodig hebben, omdat zij veel serieuzer zijn dan mensen van andere studies.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!