[Ingezonden] Niet iedereen is Charlie

13 jan 2015

Filosoof Evert van der Zweerde vraagt zich af wat ‘we’ moeten met politieke moorden die op geen enkele manier te rechtvaardigen zijn. ‘Ons eindelijk afvragen waarom er zoveel lone wolves en andere ‘fanatici’ zijn en wat dat, wellicht, met eerdere politieke keuzes te maken heeft.’

Illustratie: Roel Venderbosch
Illustratie: Roel Venderbosch

De voorloper van Charlie Hebdo werd in 1969 verboden. Ook nu zouden velen een dergelijk tijdschrift graag verbieden. Charlie Hebdo maakt niet alleen ratatouille van radicale politieke islam, maar ook van corrupte politici, pedofiele kardinaals en ultra-rechtse dierenliefhebster Brigitte Bardot. Erdoğan en Poetin, toesnellend om deze terroristische daad te veroordelen, vinden François Hollande maar een watje dat zich als een scooterend Lulletje Rozewater laat wegzetten. Een beetje leider verhindert dat toch?! Wij daarentegen vinden dat je daar tegen moet kunnen. Dat is de kern van het tolerantie-principe: kun je zaken verdragen die je ècht niet leuk vindt?

Heeft dat principe een grens? Nee, wanneer het gaat om grondwettelijk gegarandeerde vrijheid van meningsuiting (met uitzondering van duidelijk aangegeven gevallen als haatzaaien of belediging van het staatshoofd). Ja, wanneer het erom gaat of je alles wat je mag uiten, ook moet uiten. Maar die grens kun je alleen zelf stellen. Uiteindelijk gaat het om de geuite meningen, niet om het feit van hun uiting. Feitelijk hebben we echter juist van die uiting een heilig object gemaakt, net zo heilig als de profeet Mohammed. Het uitgangspunt ‘alles moet kunnen’ heeft ertoe geleid dat iedere mening even nietszeggend wordt en alles een kwestie van ‘perceptie’.

Harde feiten
Dat is onterecht. Er zijn ‘harde’ feiten die niets met perceptie te maken hebben: een doodgeschoten redacteur, een leegbloedende politieagent. Of een spotprent. Dat Charlie Hebdo de profeet Mohammed afbeeldde is een feit; of dat legitieme meningsuiting is of een belediging die de dood verdient, is een kwestie van perceptie. Percepties moeten onderscheiden worden van objectieve, al dan niet strafbare feiten, maar ook van constructies die op die feiten en percepties worden losgelaten. Dat de moordenaars geleid werden door hun perceptie van, enerzijds, spotprenten en, anderzijds, de islam, lijkt een feit. Het is heel iets anders om deze gebeurtenis te duiden als onderdeel van een oorlog tegen de islam als religie (dat is hoe IS het ziet), of van een burgeroorlog tussen moslims en anderen.

Islam is een religie, geen ideologie. Maar van iedere religie kan een ideologie gemaakt worden, dus ook van de islam: islamisme. Het verschil tussen islamiet en islamist is één letter, maar het verschil is verre van ‘academisch’. Er bestaat niet zoiets als een islamitische aanslag, maar wel zoiets als een islamistisch gelegitimeerde aanslag. Als wij ‘Charlie zijn’, dan zijn onze tegenstanders de islamisten die roepen ‘islam is de oplossing’ én de islamofoben voor wie ‘islam het probleem’ is. Beide samen blokkeren de eigenlijke vragen: waarom zijn de Parijse banlieues broedplaatsen van jihadisme? Waarom zijn mensen gevoelig voor de lokroep van IS? Wat hebben Cherif Kouachi en Anders Breivik met elkaar gemeen? Minstens het idee dat alleen radicaal geweld een verondersteld probleem op kan lossen. Dolende individuen.

‘Wat is de vraag?’ vroeg Youp. De vraag is: wat moeten wij, los van of we moslim, christen, ‘niks’ of nog iets anders zijn, met op geen enkele manier te rechtvaardigen politieke moorden? Het antwoord: opsporen, vervolgen, waar mogelijk voorkomen. Maar ook: ons eindelijk afvragen waarom er zoveel lone wolves en andere ‘fanatici’ zijn en wat dat, wellicht, met eerdere politieke keuzes te maken heeft.

Evert van der Zweerde is hoogleraar Politieke filosofie. Deze opiniebijdrage verscheen eerder in De Gelderlander.

0 reacties

  1. Bas Stein schreef op 15 januari 2015 om 16:27

    Jammer, vanaf de laatste alinea begon het pas interessant te worden. De opkomst en het behoud van ISIS komt volledig op conto van ‘het vrije westen’. Het gevoel van superioriteit t.o.v. andere, minder ontwikkelde naties, is nog hoger dan het zelfbeeld dat mijnheer Van Gaal heeft van zichzelf. Wat ik afgelopen dagen volledig heb gemist, is context. Het gaat bij lange na niet meer om dat prentje waarop de profeet staat afgebeeld. Dat wordt eens te meer bevestigd als we het profiel van al die jihadisten naast elkaar gaan leggen. Dikwijls betrof het jongeren die in het westen zijn geboren dan wel er het grootste deel van hun jeugd hebben doorgebracht. Ze dronken alcohol, gingen uit en seksten erop los. Niks mis mee. Eenmaal de twintig zijn binnengewandeld, veranderen ze en gaan ze op zoek naar een ander pad. Het verkeerde pad in mijn ogen. Gebrek aan sociaal-culturele ontwikkeling is een oorzaak, maar de houding van de gewone man op straat speelt eveneens een belangrijke rol. Daarnaast komt de politieke component. De houding van het vrije westen t.o.v. landen in het Midden-Oosten is er een van dubbele moraal. En dan hoef ik slechts te verwijzen naar het conflict tussen Israël en de Palestijnen, dat weinig weg heeft van gebeurtenissen van bijna 70 jaar geleden. Daarnaast speelt de geschiedenis van de naties aldaar een belangrijke rol. Ieder ‘probleemland’ in het Midden-Oosten of Noord-Afrika heeft wel een verleden met een ‘vrij westers’ land. De meeste van hen moeten zich als natie ontwikkelen en daarom kun je simpelweg niet van ze eisen dat ze zich meteen alle vrijheden die wij hier hebben, dikwijls met veel bloedvergieten verworven, ook maar snel eigen moeten maken. Frankrijk heeft in het verleden 1,5 miljoen Algerijnen vermoord IN Algerije. Dit stuk pijnlijke geschiedenis van Frankrijk is door niemand aangehaald in de discussies van afgelopen dagen (daders met Franse nationaliteit en Algerijnse achtergrond). Frankrijk drong destijds Algerije binnen onder het mom van een ieder is gelijk, zoals nu precies het geval is in Frankrijk zelf, maar het straatbeeld vertelde een ander verhaal. Op school leerden Algerijnse kinderen, van Franse docenten, dat ze niet minder waren dan hun Franse leeftijdgenoten. Ondertussen schitterden de Fransen in onderdrukking en sociale ongelijkheid. Frankrijk heeft executies uitgevoerd in Algerije waar ISIS alleen maar van kan dromen. En afgelopen zondag zag ik een indrukwekkende mars waarin een natie meeliep die veel bloed heeft vergoten elders op deze wereld. Enfin, de strekking van mijn verhaal is: rotzooi die Westerse landen destijds hebben geschopt, zullen hen helaas nog lang blijven achtervolgen. Tenzij deze landen een andere houding aannemen t.a.v. naties die zij in het verleden hebben vernietigd. Zolang we blijven roepen dat de islam het probleem is, blijven we hier ontkennen dat wij juist de oorzaak zijn van het probleem. Immers, 1,6 miljard mensen die een geloof als islam koesteren, lezen eveneens dezelfde gewelddadige woorden in de Koran. Het gekke is dat maar een klein groepje ernaar handelt. ISIS bestaat uit nog geen 70 duizend ‘moslims’. Sherif en anderen hadden de Franse nationaliteit. De nationaliteit die Frankrijk hen heel lang geleden zonder pardoes heeft gegeven. En zie hier…

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!