‘Is dat een professor? Wat een nerdo!’

28 mei 2013

Een professor tegenover negentig basisschoolkinderen. Gaat dat goed? Vanmiddag vertrokken negentig professoren in toga naar basisscholen in de buurt om te vertellen over hun onderzoeksgebied. Vox volgde hoogleraar Cognitieve Neuropsychiatrie Roshan Cools tijdens haar middag op de basisschool.

Foto: Dick van Aalst
Foto: Dick van Aalst
Terwijl Cools samen met collega Niels ter Huurne de attributen voor de presentatie klaarzet, verschijnen de eerste nieuwsgierige neuzen al bij de deur. Cools, gekleed in toga, trekt veel aandacht. ‘Is dat een professor? Maar zij is helemaal niet grijs.’ Een meisje lacht hard als ze Cools ziet staan. ‘Is dat een professor? Wat een nerdo!’ Wat is een professor? Zoveel kinderen op een kluitje betekent heel wat decibellen aan geluid. Cools weet de aandacht van de kinderen te trekken door te vragen hoe zij denken dat een professor eruit ziet. ‘Een oude man met ontploft haar, net zoals Einstein’, roept een van de kinderen. ‘Nee, iemand met een toga en een hoed’, antwoordt een andere enthousiasteling. De spanning loopt op wanneer Cools begint te zwaaien met zakken spekjes. ‘Jullie krijgen allemaal een spekje. Je mag kiezen of je het spekje nu op eet of later. Als je het pas op eet aan het einde van mijn presentatie krijg je nog een spekje.’ De kinderen beginnen te glunderen en hun winst uit te rekenen. De meeste spekjes blijven netjes in de hand. Waarom Cools ze dit voorstel doet, hebben de kinderen al snel door. ‘Dit hoort zeker bij je onderzoek’, roept een van de wijsneuzen. Cools legt uit dat het voor impulsieve mensen veel moeilijker is om iets te weerstaan dan voor andere mensen. Met een filmpje laat ze zien hoe moeilijk andere kinderen het vinden om dat spekje niet op te eten. Geest of hersenen ‘Wie wil er nog iets vragen?’ vraagtt Cools na haar presentatie. Voordat ze is uitgesproken, schieten tientallen kinderhandjes de lucht in. Als Cools denkt dat ze wegkomt met makkelijke vragen, heeft ze het verkeerd. ‘Waarom bepalen je hersenen wat je gaat doen en niet jijzelf?’ ‘Wat gebeurt er met je hersenen als je paranormaal begaafd bent?’ Cools beantwoordt geamuseerd alle vragen die de kinderen op haar afvuren. Aan het eind van de middag zijn het niet alleen de kinderen die wat van de middag hebben geleerd. Cools: ‘Ik heb een hernieuwd respect voor leraren gekregen. Want zo veel kinderen laten opletten is echt niet makkelijk’. / Jolene Meijerink  

0 reacties

  1. Annemarie schreef op 31 mei 2013 om 12:21

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!