JA21 stelt Kamervragen over campagne Radboud Universiteit
De Tweede Kamerfractie van JA21 heeft Kamervragen gesteld over de Radboud Impact Day en de bijbehorende duurzaamheidscampagne van vorige week. ‘Ideologische indoctrinatie’, vindt Kamerlid Nicki Pouw-Verweij.
‘Wie in Nijmegen gaat studeren, wordt in het klimaatframe van de universiteit gedwongen.’ In een Twitterbericht windt Tweede Kamerlid Nicki Pouw-Verweij (JA21) er geen doekjes om: wat haar fractie betreft gaat de Radboud Universiteit veel te ver door verplicht aandacht te besteden aan duurzaamheid in haar curricula. Ze heeft Kamervragen gesteld.
Aanleiding is de actie van de universiteit op 18 november, tijdens de zogeheten Radboud Impact Day. Toen bracht de Radboud Universiteit groots naar buiten dat ze actief wil bijdragen aan een beter klimaat. In een video, die tijdens reclameblokken op primetime tv meermaals werd uitgezonden, werden kijkers geconfronteerd met de plastic soep in oceanen. Word (duurzaam) influencer, was de boodschap van de universiteit aan (toekomstige) studenten en medewerkers.
Astrologie
Ideologische indoctrinatie, noemt Pouw-Verweij de Nijmeegse actie, en een ‘onverteerbare’ vermenging van wetenschap en activisme. Geluiden van aanstaande kritische denkers zouden daardoor in de kiem worden gesmoord. Het duurzaamheidsonderwijs, schrijft ze in haar zeven Kamervragen, zou bovendien onwetenschappelijk van aard zijn en eerder gebaseerd zijn op astrologie. Het JA21-Kamerlid roept onderwijsminister Ingrid van Engelshoven dan ook op ‘een dam op te werpen’ tegen dit soort campagnes.
Binnen de klimaatwetenschap staat de directe invloed van de mens op milieuproblemen en de opwarming van de aarde overigens buiten kijf. Tot die conclusie kwam onder andere het internationale klimaatpanel IPCC afgelopen zomer.
Sustainable Development Goals
De Radboud Universiteit stelt dat kritische geluiden op de campus niet onwenselijk zijn, blijkt uit een schriftelijke reactie aan Vox. ‘We leren onze studenten om kritisch te zijn, bijvoorbeeld ook over de universiteit, ons onderwijs of de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.’ Onafhankelijk onderwijs en onderzoek is hiervoor de basis, benadrukt de woordvoerder.
De universiteit ziet daarnaast bijdragen aan een gezonde vrije wereld als een belangrijke drijfveer. ‘Daarom besteden al onze opleidingen vanuit de eigen discipline ook aandacht aan duurzaamheidsaspecten.’ Dat kan betrekking hebben op het klimaat, maar ook op andere thema’s, aldus de woordvoerder.
Pouw-Verweij reageerde niet op interviewverzoeken van Vox. De minister heeft de Kamervragen nog niet beantwoord. Daar staat een maximale termijn voor van drie weken.
Gekkigheid schreef op 24 november 2021 om 16:58
‘Geluiden van aanstaande kritische denkers zouden daardoor in de kiem worden gesmoord.’
lees: aanstaande wappies en toekomstig JA21 en FvD stemmers.
Christoph Lüthy schreef op 26 november 2021 om 17:23
Standpunt van JA21 over “Klimaat en milieu”: “Nederland heeft de beste ingenieurs en het beste watermanagement ter wereld. In plaats van het huidige klimaatbeleid is het veel rationeler en effectiever om, met al deze expertise, in te spelen op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. Zo kunnen ons landschap en milieu gevrijwaard blijven van megawindturbines, gigantische zonneweides en biomassacentrales.” (bron: https://ja21.nl/nieuws/klimaat-en-milieu/). Het politiek voorstel van JA21 is dan ook: “Inzetten op klimaatadaptatie: aanpassen áán het klimaat in plaats van vruchteloze pogingen om het klimaat aan te passen.” Met andere woorden: Doe niks behalve hogere dijken bouwen. Interessant standpunt in een land dat voor een groot deel onder het zeeniveau ligt. En bovendien helemaal geen besef van de mondiale dimensie van de klimaatproblematiek: het zal JA21 worst wezen als Barbados verdrinkt, als wij zelf maar niet overstroomd raken.
Wanneer deze partij denkt dat deze passieve attitude “veel rationeler” is dan de klimaatcrisis te begrijpen en er oplossingen voor te vinden, dan is het niet erg wanneer wij als Radboud Universiteit in onze onderwijsvisie een alternatieve rationaliteit omhelzen en nastreven.