Kunnen vrouwen echt minder goed parkeren?
Is er en verschil tussen mannen en vrouwen bij het risico op autoschade? Over deze en andere kwesties buigen studenten zich bij de workshop van verzekeringsmaatschappij Achmea op de BètaBedrijvenBeurs, die vandaag zijn zilveren jubileum viert.
Achmea is bekend van de leuke reclames: wie kent niet spreuken als ‘even Apeldoorn bellen’ of ‘Interpolis. Glashelder.’ Hoe bekend ook, de inhoudelijke kennis van studenten over het bedrijf valt tegen. De kennisquiz waarmee Achmea vanmiddag de workshop opent, kent al na twee rondes een winnaar, studente wiskunde Dorianne van Dijk. ‘Ik dacht altijd dat verzekeringen heel saai zijn’, zegt Van Dijk, ‘maar tijdens zo’n workshop is het leuk om te zien welke factoren allemaal de hoogte van je polis bepalen’.
Joost van Bruggen, manager pricing en analyse van Achmea, legt uit welke factoren allemaal meespelen bij het bepalen van een autoverzekering. ‘Bij Achmea maken we met modellen een inschatting van de schade die onze polishouders krijgen, met hulp van consultancybedrijf Willis Towers Watson.’ Saillant detail: de huidige voorzitter van Willis Towers Watson, Peter Hoogveld, was 25 jaar geleden voorzitter van de eerste BètaBedrijvenBeurs.
Studenten verlevendigen de workshop door het werk van een data-analist of IT’er na te spelen met een vereenvoudigd model in Excel: door factoren als leeftijd van de bestuurder en het aantal schadevrije jaren te wijzigen, verandert de hoogte van de polis. Bas van Berkel, student informatica, is goed voorbereid naar de workshop gekomen: met een cv op zak meldt hij zich na afloop bij campusrecruiter Bregje Rutten, die samen met Joost van Bruggen de workshop verzorgt. ‘We gaan ernaar kijken.’
Op de vraag of vrouwen echt minder goed kunnen parkeren dan mannen, heeft Van Bruggen een diplomatiek antwoord: ’We zien dat vrouwen frequent een lage schade oplopen. Mannen daarentegen rijden minder vaak schade, maar wanneer ze dat wel doen valt dit wel gelijk een stuk hoger uit.’ ‘Ja, dus’, vult Bregje Rutten lachend aan. / Steven Huls