Lied over Tanzania leidt tot ongemakkelijk moment op Opening Academisch Jaar
Niet alle aanwezigen op de Opening van het Academisch Jaar konden lachen om de opvoering van het lied ‘Tanzania’ door Katinka Polderman. De cabaretière zong het nummer vlak na het uitreiken van de internationaliseringsprijs aan een opleidingsprogramma dat veel studenten en partners heeft in Afrikaanse landen. ‘Dit was een ongelukkig moment.’
Maandagmiddag, de Vereeniging. Cabaretière Katinka Polderman sluit de Opening van het Academisch Jaar van de Radboud Universiteit af. Ze begint haar optreden met Tanzania, een lied waarin ze de stem van een Nederlander vertolkt die zich afvraagt wat er met diens gecollecteerde geld voor Tanzania is gebeurd.
Een deel van de zaal lacht, een ander deel schuifelt ongemakkelijk op de stoel. Een van hen is Sara Kinsbergen. De universitair docent ontwikkelingsstudies en AMID Young Professional programmadirecteur heeft even daarvoor de Internationaliseringsprijs in ontvangst mogen nemen. ‘Met ons AMID Young Professional programma proberen wij bij te dragen aan het dekoloniseren van internationale samenwerking, zegt Kinsbergen. ‘Wij proberen voorbij te gaan aan het traditionele Noord-Zuid-denken.’
Bij de prijsuitreiking werd een filmpje getoond van twee ‘change agents’ uit Kenia en Oeganda. Daarin leggen ze uit hoe zij via het AMID Young Professional programma worden klaargestoomd om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te halen. Meteen daarna komt Polderman het podium op. ‘We hebben het net over Kenia gehad, laten we het nu over Tanzania hebben’, zegt ze aan het begin van haar optreden, waarna ze het ironisch bedoelde lied inzet.
Dekoloniseren
Bijzonder hoogleraar Ontwikkelingssamenwerking Dirk-Jan Koch voelde zich boos tijdens de opvoering van het nummer. ‘De beeldvorming van Afrika en Afrikanen is een van de grootste problemen in de ontwikkelingsstudies en ontwikkelingssamenwerking’, zegt hij. ‘Wij werken aan een gelijkwaardige benadering. Precies daarvoor hebben we de internationaliseringsprijs gewonnen. De stereotyperingen in het lied sloegen als een tang op een varken.’
‘De stereotyperingen in het lied sloegen als een tang op een varken’
Het scheelde zelfs geen haar of de AMID-laureaten hadden een livestream geregeld voor hun collega’s en studenten in Kenia en Oeganda, vertelt Kinsbergen, zodat ze de prijsuitreiking konden volgen. ‘Achteraf ben ik blij dat we dat niet hebben gedaan. Onze collega’s hadden zich zeker onbegrepen gevoeld.’
De twee sociale wetenschappers benadrukken dat het optreden van Polderman, die vorig jaar nog artist in residence was aan de Radboud Universiteit, wellicht een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. ‘Ik geloof dat iemand als Katinka Polderman ons aan het denken kan zetten op een manier waarop andere mensen dat niet kunnen’, zegt Kinsbergen. ‘Dat deed ze bijvoorbeeld heel goed met haar laatste lied, over idealen. Maar de beeldvorming die ze schetst over een land zoals Tanzania is nog zo alomtegenwoordig dat ik me afvraag of de boodschap overkomt.’
Koloniale sentimenten
Ook Johan Oosterman, die Polderman voor het Gelders Erfgoedfestival naar de campus haalde, voelde naar eigen zeggen dat het wrong bij de opvoering van het nummer Tanzania. ‘Bij een paar mensen in mijn omgeving zag ik dat ook’, zegt hij. Oosterman heeft een idee waar het verkeerd liep: ‘Bij het tweede en derde nummer legde Polderman op voorhand de ironie uit, bij het eerste niet. Na de Internationaliseringsprijs voelde dat haast als ongepast.’
Maar de programmadirecteur van Radboud Erfgoed neemt het ook op voor de cabaretière. ‘Wie even doordacht, wist toch dat het niet de mening van Katinka was, maar van de persona die ze daar neerzette: de keurige burger die vindt dat we na zoveel steun aan Tanzania wel een bedankje verdiend hebben. Het spotte met latente koloniale sentimenten die nog volop bestaan. Ik ken Katinka wel een beetje en ik kan me goed voorstellen dat ze wilde dat we ons er ongemakkelijk bij zouden voelen.’
Diversiteit en inclusie
Universitair docent Ivo Nieuwenhuis schrijft cabaretrecensies voor dagblad Trouw en werkt aan een boek over humorschandalen, dat in mei 2023 verschijnt. In de opvoering van Tanzania op de Opening van het Academisch Jaar herkent hij wel een paar mechanismen van een dergelijk schandaal.
De neerlandicus wijst erop dat Tanzania een ouder liedje is in het oeuvre van Polderman, het staat al op de cd Polderman Kachelt Door uit 2011. ‘Onderwerpen als diversiteit en inclusie spelen vandaag meer dan tien jaar geleden,’ zegt hij. ‘Nummers van cabaretiers die vroeger grappig werden gevonden, worden vandaag soms als problematisch gezien. Daarom zegt men nu soms van een nummer: dit kan niet meer.’
‘Onderwerpen als diversiteit en inclusie spelen vandaag meer dan tien jaar geleden’
Toch meent Nieuwenhuis dat een nummer als Tanzania nog altijd prima zou passen in een theatershow van Polderman. ‘Dan wordt het sneller als een onschuldig nummer gezien’, zegt hij. ‘Maar bij de Opening van het Academisch Jaar, voor een deels internationaal publiek waarvan niet iedereen bekend is met haar oeuvre, ligt het gevoeliger. Dat kan leiden tot een situatie waarin mensen zich ongemakkelijk voelen, en dat is gebeurd.’
Vrije opdrachten
De inhoud van het optreden van Polderman was vooraf niet bekend bij het college van bestuur van de Radboud Universiteit. Dat hoeft ook niet, zegt universiteitswoordvoerder Martijn Gerritsen. ‘Het college van bestuur blijft waarde hechten aan het verstrekken van vrije opdrachten aan kunstenaars voor een bijdrage aan de opening van het academisch jaar.’
Volgens de woordvoerder heeft het college van bestuur begrepen dat er gemengde reacties waren na afloop van het optreden van Katinka Polderman. ‘Kunst is altijd voor meerdere uitleg vatbaar en het is goed dat daarover discussie kan zijn’, zegt hij. Op de vraag wat het college zelf van het optreden vond, wil hij niet ingaan.
Katinka Polderman: ‘De context was niet ideaal’
‘Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om mensen verdrietig of kwaad te maken met mijn liedjes’, zegt Katinka Polderman. ‘Ik wil gewoon bijdragen aan een mooie middag.’
Polderman had op voorhand wel een uitdraai gekregen van de Opening van het Academisch Jaar, maar ze wist niet aan wie de internationaliseringsprijs zou worden uitgereikt. ‘Pas in de coulissen hoorde ik dat de prijs naar AMID ging en hoorde ik het woord ‘Nairobi’ vallen, aldus Polderman. ‘Dat ligt dicht bij Tanzania, dus zo kan ik een mooi bruggetje maken, dacht ik nog. Helaas pakte het anders uit.’
Ter plekke had Polderman niet echt in de gaten dat er iets verkeerd liep. ‘De zaal was goed gevuld, ik denk dat een groot deel bekend was met mijn repertoire’, aldus de cabaretière. ‘Zij schrokken wellicht niet van het nummer. Ook tijdens mijn signeersessie achteraf kreeg ik geen negatieve reacties, iemand gaf me nog een compliment over Tanzania. Wie zich gekwetst voelt door wat ik breng, mag me daar op aanspreken. Ik sta altijd open voor het gesprek.’
De cabaretière wil graag nog even uitleggen waar het nummer Tanzania over gaat. ‘Ik ben opgegroeid in de jaren tachtig’, zegt ze. ‘Tanzania was toen alomtegenwoordig in de media, overal werden collectes georganiseerd. Nu hoor je er niets meer over, we hebben onze aandacht verloren, terwijl de situatie waarschijnlijk nog even schrijnend is.’
Cabaret gaat volgens Polderman om vorm en inhoud. ‘Wat betreft de vorm is Tanzania een Zangeres Zonder Naam-achtig lied, een echte smartlap. Buitenlanders zijn hier niet mee bekend en kunnen hierom gekwetst zijn. Die context is belangrijk. Doordat het lied na de prijsuitreiking kwam leek het een speciaal voor de gelegenheid geschreven lied. En in die context snap ik achteraf goed dat het verkeerd begrepen wordt.’
In de loop der tijd heeft Polderman overigens wel een aanpassing gedaan aan het nummer. In een oude versie op YouTube gebruikt ze het n-woord wanneer ze het over Tanzanianen heeft. ‘Vijftien jaar geleden was die beladenheid minder, er stond niemand bij stil’, aldus de cabaretière. ‘Inmiddels heb ik het woord vervangen door ‘luitjes’, daar ging een bewustwordingsproces aan vooraf.’