De lijsttrekkers (2): Ricardo Stoffels van asap
Geschiedenisstudent Ricardo Stoffels neemt dit jaar bij asap het stokje over van Dennis Walraven. Als nieuwe lijsttrekker zal hij op een positieve campagne gaan inzetten. ‘Ik vind het belangrijk om met elkaar samen te werken, in plaats van de aanval te kiezen.’
Ervaring in medezeggenschap heeft Ricardo Stoffels nog niet. Toch valt ook hij onder de actieve studenten, voor wie asap zich ieder jaar weer inzet. Hij is penningmeester bij GSV, de studievereniging van geschiedenis. Daarnaast mengt hij zich graag in discussies op de universiteit. ‘Ik heb me in het verleden druk gemaakt over het systeem van hoorcolleges, waar je als student in grote zalen enkel naar de docent aan het luisteren bent.’
Met maatregelen als het afschaffen van de studiefinanciering wordt de actieve student niet echt geholpen. Wat kan asap hieraan doen?
‘We leven inderdaad in een gekke tijd. Vanuit de staat worden allerlei restricties opgelegd, om studenten nominaal af te laten studeren. Maar vanuit het bedrijfsleven wordt juist om meer gevraagd dan alleen een studiediploma. Wij moeten op de universiteit een soort schakel vormen tussen deze twee ontwikkelingen en dat kan door de student de ruimte te bieden iets naast de studie te doen.’
Studentenverkiezingen
Van maandag 29 mei tot en met donderdag 1 juni kunnen studenten stemmen voor de Universitaire Studentenraad. Studenten krijgen via e-mail een oproep. Deze week blikt Vox vooruit met de vier lijsttrekkers.
De Tienpuntenlijst vormt wederom de basis van het programma van asap. Voor welk punt ga jij je gelijk inzetten?
‘De stressklachten onder studenten vind ik belangrijk. De universiteit doet daar nu onderzoek naar. Als we daar de uitslag van hebben, kunnen we naar de oorzaken gaan kijken. Het afgelopen jaar is er vooral gefocust op de gevolgen, we hebben bijvoorbeeld de toegang tot de studentpsycholoog verbeterd.’
Wat maakt asap onderscheidend van de andere drie partijen?
‘Ik vind het heerlijk dat wij met de Tienpuntenlijst concrete beloften aan de studenten kunnen doen. Dat is makkelijker voor de terugkoppeling en we blijven actueel. Andere partijen komen met een breed verkiezingsprogramma, maar verliezen daarmee de focus.’
‘De top drie had net zo goed uit vrouwen kunnen bestaan’
Verder valt op dat de top drie van asap bestaat uit alleen mannen. Hoe valt dat te rijmen op een universiteit die veel aandacht besteed aan diversiteit?
‘Wij zijn altijd op zoek naar de meest capabele personen. De top drie had daardoor net zo goed uit vrouwen kunnen bestaan. De rest van onze lijst telt vijftien mensen, van wie bijna de helft wél vrouw is.’
Wat voor campagne gaan jullie voeren?
‘Een positieve. Vorige jaren heb ik gemerkt dat er vanuit andere partijen vaak gemene dingen werden gezegd, of dat er op de man werd gespeeld. Volgend jaar moeten we met z’n allen samenwerken en dan is het eigenlijk gek om tijdens de campagne de persoonlijke aanval te kiezen.’
Concreet? schreef op 23 mei 2017 om 17:02
‘Concreet’ volgens asap bevat hoogtepunten, zoals:
“1) Bijscholing voor docenten in onderwijsinnovatie” Zodra je hier bijscholing in geeft, dan moet je selecteren. Ben je dan écht bezig met onderwijsinnovatie? Nee, dat zou vanuit docenten zelf moeten komen. Of je wilt ALLES qua onderwijsinnovatie aan docenten onderwijzen. Weg is alle onderwijstijd.
“2) Erkenning voor activiteiten naast de studie.” Ja, want nu is er geen erkenning voor activiteiten naast de studie, he said sarcastically. Er moet absoluut meer komen, maar wat houdt dit in? Geen concreet punt.
“3) Een gezonde en toegankelijke campus, binnen en buiten.” Dit zijn inderdaad woorden. Maar vormen ze een coherente zin, laat staan een concreet punt? Nee.
En de rest van de punten zijn ook inconcreet, gestolen van andere partijen, volgens DVS althans, slecht voor de RU of is een leugen als je naar het echte programma kijkt: als iets “bindend [is] IN DE OGEN VAN STUDENTEN”, dan is het niet bindend.
Gefrustreerd? schreef op 23 mei 2017 om 17:57
““3) Een gezonde en toegankelijke campus, binnen en buiten.” Dit zijn inderdaad woorden. Maar vormen ze een coherente zin, laat staan een concreet punt? Nee.”
asap staat voor een campus waar men gezond kan werken en die toegankelijk is voor alle studenten. Dit geldt niet alleen voor binnen, maar ook voor buiten de gebouwen van de campus. asap vindt het daarom belangrijk dat er voor studenten gezonde en toegankelijke werkplekken komen. Hiermee denken we aan zowel ergonomische werkplekken als werkplekken die voor mindervaliden ook makkelijk te bereiken zijn. Volgens asap is dit ook voor studenten van groot belang voor gezondheid, efficiëntie en comfort. Het kantoormeubilair van de RU is natuurlijk al gezond voor de gemiddelde student, maar ook voor studenten met klachten of een functiebeperking is het van groot belang dat zij gezond kunnen werken. Denk hierbij aan in hoogte verstelbare bureaus voor studenten in een rolstoel of simpelweg lange of kleine studenten; in hoogte verstelbare beeldschermen voor studenten met rug- en nekklachten en fatsoenlijk zitmeubilair. asap pleit hiernaast ook voor meer aantrekkelijke werkplekken buiten de campusgebouwen. Hierbij kan gedacht worden aan krijtborden en stopcontacten buiten waar studenten bij groepswerk gebruik van kunnen maken. asap gelooft dat dit niet alleen de student stimuleert om te studeren, maar ook hun gezondheid ten goede komt. Daarnaast verbetert het de sfeer buiten op de campus, zeker wanneer de plekken worden aangevuld met kunst. asap wil zich hier hard voor maken door ervoor te zorgen dat dit overal op de campus ingevoerd kan worden en studenten zowel binnen als buiten de campusgebouwen gezond kunnen werken. (bron: http://asapnijmegen.nl/wp-content/uploads/2017/05/Tienpuntenlijst-2017-asap.pdf)
Concreet genoeg wat mij betreft. Bijzonder wel dat de verkiezingen van de USR je dusdanig opwinden, al helemaal op zo’n heerlijke dag als vandaag. Wellicht dat jij ook wat vaker buiten te vinden bent mocht asap het bovenste punt kunnen realiseren? 😉 Schijnt goed te zijn voor de hoeveelheid vitamine D in je lichaam.
Huh schreef op 23 mei 2017 om 18:55
‘Ik heb me in het verleden druk gemaakt over het systeem van hoorcolleges, waar je als student in grote zalen enkel naar de docent aan het luisteren bent.’
Ik heb me in het verleden over heel veel dingen druk gemaakt. Vandaag de dag maak ik mij druk over deze lijsttrekker. Ik vraag me af of hij volgend jaar behalve zich druk te maken ook met realistische (concrete) oplossingen komt.
ASAP wil volgens de tienpuntenlijst namelijk allemaal dingen doen die helemaal niet kunnen.
(1) Docenten moeten bijgeschoold worden. Hiervoor hebben we al een afdeling onderwijsondersteuning. Die bieden al bijscholing aan. Er zijn al ruime scholingsbudgetten. Het probleem is dat docenten er door de hoge werkdruk niet aan toekomen.
(6) De introductie moet in handen komen van een studentenbestuur. De introductie is een bizar grote onderneming. Als dat allemaal door een studentbestuur geregeld moeten die zich een slag in de rondte werken (in strijd met, pak stress aan). Bovendien zijn er al (betaalde) studentmedewerkers, willen we die hun baan afpakken?
(9) Er zijn al periodiek evaluaties over de studieadviseurs. ASAP wil deze dus alleen nog maar bindend maken. Wat betekend dat, bindend maken? Juridisch is het niet mogelijk een studieadviseur op basis van een dergelijke evaluatie te ontslaan.
(5, 7 en 10) Dit zijn allemaal punten waarin concrete nieuwe vakken moeten worden ingevoegd of waarin bestaande vakken moeten worden gewijzigd. Ik vraag mij ten zeerste af of de heer Stoffels de kennis heeft om hier voor alle studies op de universiteit plannen over te bedenken. Ook vraag ik mij af of hij in de USR iets te zeggen krijgt over de inhoud van vakken. Deze beslissingen worden gemaakt in samenwerking met de opleidingscommissie. Als hij zich had aangemeld voor die commissie had hij nog een jaartje in de medezeggenschap kunnen oefenen.
LkkrHaten schreef op 24 mei 2017 om 12:44
1) Als het goed gaat binnenkort 6 miljoen richting de verschillende faculteiten. Dit kan gedeeltelijk worden ingezet tbv. het verlagen van de werkdruk waardoor docenten mogelijk de ruimte krijgen om zich extra bij te laten scholen op het gebied van onderwijsinnovatie. Hier (6 miljoen richting faculteiten & inzetten op onderwijsinnovatie) kan de USR zich hard voor maken.
6) Gelukkig bestaan er nog genoeg studenten die graag iets extra’s naast hun studie willen doen. Bovendien bestaat er een regeling fonds, het spreekt voor zich dat een bestuur dat verantwoordelijk is voor het organiseren van de intro hier aanspraak op kan maken. Zoals je zelf al stelt is de organisatie een hele klus, het spreekt voor zich dat een studentbestuur ondersteuning ontvangt van verschillende (student)medewerkers. Studenten staan simpelweg vele male dichter op de intro dan de beste man die nu eindverantwoordelijk is voor de organisatie. Bovendien is de intro toe aan vernieuwing en verbetering, een studentbestuur geeft mogelijk een impuls aan de intro.
9) Ben al jaren lid van de OLC en heb nog nooit een evaluatie gezien. Laat staan dat een studieadviseur een evaluatie online heeft gegooid op blackboard. Wederom een goed punt van asap dus. Bindend zou trouwens toch ook kunnen betekenen dat een studieadviseur verplicht op cursus gaat. Net zo bindend als cursusevaluaties dus.