Literatuur doet ’t ook goed in Roosje
Geweldige akoestiek. Die heb je niet alleen nodig bij muziek, maar is ook ontzettend handig als je over literatuur praat. Niet zo gek dat Spoken&Plugged van het literaire Wintertuinfestival zaterdagavond in het nieuwe Doornroosje plaatsvond.
Grote namen uit de literaire en muzikale wereld staan deze thema-avond Spoken&Plugged van het Wintertuinfestival naast elkaar op de podia van Doornroosje. Bennie Jolink, zanger van Normaal, en Ilja Leonard Pfeijffer, schrijver van La Superba, die wat betreft zijn looks gemakkelijk door kan gaan voor een rockster, gaan met elkaar in gesprek over kunst.
Op de vraag of Pfeijffer zelf ambities heeft om rockster te worden zegt hij: ‘Laat het mijn gift aan de mensen zijn dat ik het laat bij de looks.’ Hij vertelt vervolgens dat hij graag wat meer van het publiek van Jolink had gehad. Als Jolink optreedt heeft dat, naar eigen zeggen, iets met seks te maken. Pfeijffer mist deze spanning bij zijn publiek dat hij typeert als theedrinkende dames.
Elitair
Het publiek in Roosje is een mix van alle leeftijden en heeft weinig literair elitaire trekjes. Er heerst een gezellige sfeer. Het programma is verdeeld over de grote Rode zaal, de kleine Paarse zaal en het café. Ondanks een incidentele klacht over te weinig zitplaatsen zijn de reacties op de nieuwe locatie overwegend positief.
Doornroosje leent zich uitstekend voor de disciplinaire cross-overs. Vooral de muzikale programmaonderdelen varen er wel bij, want in de zalen is het goede geluid opvallend. Ook Toine Tax, directeur van Doornroosje, is tevreden over de samenwerking. ‘Wintertuin is een creatieve organisatie. Dat past bij Doornroosje. Ik zie vanavond ook de vele mogelijkheden van het gebouw.’
Wout Waanders, oud-student Nederlands en redactielid bij Wintertuin: ‘Supervet. Het geluid bij de Rode zaal is heel goed en in het café is de akoestiek zo dat je gerommel bij de bar in de rest van de ruimte niet meer hoort.’
‘In vergelijking tot eerdere locaties zijn de zalen van Doornroosje heel flexibel,’ zegt Esther Aerts, productiemedewerker en alumna van de Radboud Universiteit. Daar kwamen de bezoekers aan het einde van de avond ook achter toen in de Paarse zaal plots een volwaardig dance-concert plaatsvond van Magnus. De electrosound van de band van dEUS-frontman Tom Barman gaf de avond een knallend einde. / Sanne Immens