Live uitzending hoorcollege is verleden tijd
Het live uitzenden van een hoorcollege is geen goede manier van college geven. De interactiviteit van het onderwijs gaat dan verloren. De oplossing: er moeten meer colleges worden gegeven. Dat zegde rector Bas Kortmann gisteren toe aan de medezeggenschapsraad van de Radboud Universiteit. Kortmann zei dat in de overlegvergadering met de medezeggenschap naar aanleiding van een notitie van de Universitaire Studentenraad (USR), waarin werd opgeroepen om per direct te stoppen met de video-hoorcolleges. De raad kreeg klachten van studenten over colleges zonder docent. Er zouden zelfs studenten zijn die vanwege de videocolleges niet meer op kwamen dagen. Navraag bij de portier van het collegezalencomplex leert dat er gemiddeld vijf videocolleges per week plaatsvinden. Het alternatief volgens de USR: meer colleges geven. Daarin komt het college van bestuur de studenten dus tegemoet. Kortmann kan zich wel voorstellen dat in incidentele gevallen, zoals bij de start van het collegejaar met drukbezochte colleges, nog wel wordt gekozen voor videocolleges. ‘Maar dan heb je het over één à twee weken en dan moet het ook klaar zijn.’ De oplossing is volgens de rector ‘het doorgeven van colleges’, oftewel: docenten moeten meer colleges geven. Op een opmerking van de ondernemingsraad dat daarmee de werkdruk voor docenten te hoog zou worden, reageerde Kortmann: ‘Deze universiteit is geen voorstander van verder oplopende studentenaantallen. Op het moment dat opleidingen te groot worden, stellen we een numerus fixus in. Wanneer de onderwijslast te groot blijkt te worden, moeten we daar iets aan doen.’ /Tim de Hullu
Managementwetenschappen grootste groeier | Vox magazine schreef op 14 oktober 2013 om 08:54
[…] een andere met een videoverbinding en begeleiding door een studentassistent. Dat is onwenselijk, verklaarde het CvB eerder. Gerritsen: ‘De universiteit acht het nog steeds niet wenselijk. Als het anders […]