Massale steun publiek bij doorstart Polare

03 mrt 2014

Voor de vrijdag gestarte crowdfunding ‘Dekker vd Vegt gaat door’ was vanochtend het streefbedrag van 75.000 euro al bereikt. De initiatiefnemers hopen straks bij de curator aan het langste eind te trekken om in Nijmegen een doorstart te kunnen maken, onder de oude naam Dekker vd Vegt. ‘De steun van het publiek is hartverwarmend.’

dekker03De boekwinkel weer teruggeven aan de stad. Dat is de inzet bij de doorstart van de Polare-vestiging in de Marikenstraat, waarvoor binnen een weekend 75.000 euro is opgehaald. De actie gaat overigens gewoon door. Of de anderhalve ton die de initiatiefnemers bij elkaar willen brengen genoeg is, hangt af van de andere partijen die in de markt zijn om de vestiging over te nemen. De curator neemt hierover eind deze week een beslissing. Mocht het bod stranden, krijgt het publiek het ingelegde geld terug.

De crowdfunding is een initiatief van de huidige staf van de Polare-vestiging, aangevoerd door Monique Kauffman, winkelmanager. Hans Peters, voormalig directeur van Dekker vd Vegt, is de andere pijler onder de actie. Waarom een herboren Dekker vd Vegt wel slaagt waar Polare faalt? Kauffman wijst op het landelijk bepaalde inkoopbeleid van Polare. ‘Er bleef te weinig budget over om de winkel een eigen, plaatselijk gezicht te geven.’

Kauffman wijst erop dat sommige segmenten in de Polare-tijd te zeer zijn versmald, zoals de boeken over economie, psychologie en sociologie. ‘Dominante vakgebieden voor deze universiteitsstad, maar ons aanbod in deze gebieden was verschraald.’ Hans Peters wil dat de uitgeefactiviteiten in de stad, zoals De Wintertuin, Valkhof Pers en Van Tilt, veel beter zichtbaar worden in de schappen. Kauffman: ‘En als een Nijmeegse schrijver een boek presenteert, moet dat in Polare gebeuren.’

De initiatiefnemers zijn niet bang dat zelfstandige winkels als Roelants of Augustinus een nieuwe winkel uit de markt hebben gevochten. ‘Er zijn in een grote stad niet gauw te veel boekwinkels’, wijst Peters op veel florerende winkels in andere steden. Kauffman noemt als meerwaarde van een nieuwe Dekker het brede assortiment, met naast literatuur ook thrillers, reisboeken, non-fictie of jeugdboeken, genres die elders minder zijn vertegenwoordigd. ‘Iedereen kan hier binnenlopen en iets van zijn gading vinden.’

Kauffman, sinds vier jaar vestigingsmanager in Nijmegen, noemt de eerste respons op de doorstart ‘hartverwarmend’. Het onderstreept de functie die de winkel altijd heeft gehad, zegt zij: als ontmoetingsplek in de stad. Peters is hierom niet zo beducht voor de concurrentie van internetbestellingen en digitaal lezen. Door de vaste boekenprijs biedt internet sowieso geen voordeel, en de trend van digitaal lezen zet volgens hem niet door. ‘Dekker is ook gezelligheid, wat je niet kunt zeggen van een oranje busje voor de deur dat een boek komt afleveren’. Kauffman roept de vroegere tijd in herinnering, toen de winkel voor velen vast afspreekpunt was in de stad. ‘En zo moet het weer worden: “Ik zie je bij Dekker.”’ / Paul van den Broek 

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!