Medewerkers in Elinor Ostromgebouw willen hun oude koffie terug en starten petitie
De luxe espressomachine is omgewisseld voor een automaat. En even rustig aan een tafeltje genieten van je koffie of thee? Dat is er op het moment niet bij. Medewerkers van de managementfaculteit voeren actie tegen de veranderingen die zijn doorgevoerd in ‘hun’ Café C. Ze startten een petitie.
Goede koffie, kundig personeel en een gezellige plek om te zitten. Dat was Café C in een notendop, volgens politicologe Yaël van Drunen. Zeker in tijden van corona was dit de plek waar collega’s in het Elinor Ostromgebouw elkaar tegenkwamen of opzochten. ‘Ik kwam hier elke dag’, zegt Van Drunen.
Transformatie
Tot ontsteltenis van Van Drunen heeft het café deze zomervakantie enkele veranderingen ondergaan. De luxe espressomachine in C is namelijk ingewisseld voor een volautomatisch apparaat. Wie er een broodje bij wil kan kiezen uit voorverpakte ‘tankstationbroodjes’, waar voorheen een uitgebreid aanbod was van verse sandwiches. Dat bezoekers alleen maar kunnen afhalen draagt ook niet bij aan de sfeer, vindt Van Drunen.
Om haar zorgen over het voetlicht te brengen startte de jonge politicologe samen met collega Andrej Zaslove deze week een petitie om de universiteit op te roepen Café C weer in ere te herstellen. Op het moment van schrijven is die 128 keer ondertekend.
‘De universiteit zet in op automatisering en take-away, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit en de gezelligheid’, aldus Van Drunen. Zij vreest dat daardoor minder medewerkers elkaar zullen tegenkomen en dat op die manier de sociale cohesie wordt aangetast.
Onzekere tijden
Rens Janssen, hoofd Food & Beverage, weet van het bestaan van de petitie. ‘Het is goed om te horen dat de koffie in C zo gewaardeerd wordt’, reageert hij. ‘Maar we leven in onzekere tijden. We willen voorkomen dat veel mensen lang op hun koffie moeten wachten en dat er zo veel mensen dicht op elkaar komen te staan. Met dit apparaat kunnen we sneller koppen koffie uitgeven.’
Janssen kan niet beloven óf, en wanneer het café weer teruggaat naar de oude situatie. ‘Wij richten ons nu alleen op de opening van het academisch jaar en hoe we zo veilig mogelijk iedereen van dienst kunnen zijn.’
En de meubels, die nu niet worden gebruikt? Die worden volgende week weer op hun plek gezet, verzekert Janssen, zodat bezoekers hun koffie ook in het café kunnen opdrinken. ‘We gaan het weer gezellig inrichten.’
Yaël van Drunen schreef op 1 september 2021 om 09:46
Als initiatiefnemer wil ik benadrukken dat het niet enkel gaat om de koffie. Het belangrijkste is dat het facilitair bedrijf inzet op verdere automatisering. Dit blijkt ook uit de reactie, we moeten ‘sneller koppen koffie uitgeven’, maar dit is juist waar het niet om zou moeten draaien bij een café als C. Er staan genoeg automaten waar mensen snel koffie kunnen halen, bij C wil je juist rustig zitten en samenkomen. C is geen doorstroom locatie.
Bovendien worden de werknemers bij café C niet gewaardeerd. Zij hebben veel liefde gestoken in de ontwikkeling van C en dit wordt teniet gedaan door deze automatisering. Ook is er geen lokaal en gezond aanbod meer. Dit strookt niet met de visie van het Facilitair Bedrijf.
Naomi Gilhuis schreef op 1 september 2021 om 09:57
Wat jammer dat deze veranderingen plaats vinden. Goed dat deze petitie benadrukt dat onder werknemers leeft dat de universiteit meer is dan een werkplek waar vooral snel geconsumeerd moet kunnen worden. Het facilitair bedrijf kan hier aan meewerken door kwalitatief voedsel aan te bieden, lokale ondernemers te steunen (oa Blommers) en in te zien dat koffie halen niet per definitie gepaard gaat met enorme haast.
Wouter van Zwol schreef op 1 september 2021 om 15:01
Dank voor dit prachtige initiatief Yaël! Helemaal eens met je kritische noot onder dit artikel, café C moet weer in ere worden hersteld en de argumenten die worden aangevoerd voor de huidige staat zijn drogredenen. Als we vanaf 20 september weer gaan versoepelen dan kunnen de argumenten van Rens al helemaal overboord.
Job Verwaaij schreef op 1 september 2021 om 16:03
Juist de betere koffie maakt dan mensen bereid zijn om te wachten. Van een medewerker bij Panama heb ik ook begrepen dat dit zonder overleg gewoon is besloten. Terwijl het het werk van medewerkers van Panama en C echt verandert. Ik vind het een rare beslissing omdat juist de barista koffie Panama en C onderscheidt van de andere koffie op de campus. En als het niet eens met het personeel is overlegd, dan vind ik dat ook zeer stuitend.
mark schreef op 1 september 2021 om 16:18
Panama ook? Oh nee! Dan wordt het investeren in een goed apparaat op de afdeling…
mark schreef op 1 september 2021 om 16:16
Heel goed initiatief, en hele goede reactie van Yaël ook onder het stuk. Als een hoofd Food & Beverage primair denkt en reageert in termen van snelle doorvoer en automatisering is dat een slecht teken.
Ik kwam vaak bij Café C in de Before Times. Het was één van de weinige plekken waar je even kon zitten met een goed boek, een lekkere sandwich, en echt goede koffie. En inderdaad aardige en service-gerichte medewerkers!
Slechte automatenkoffie met rappe doorvoer is er al genoeg op de campus, er moeten juist meer punten als Café C komen. Een fijne campus heeft plekken als dit ontzettend nodig.
K. Lemhofer schreef op 2 september 2021 om 10:46
Waardeloos, waardeloos, het blijkt toch weer hoe diep provincieel deze universiteit toch is. Iedere veelbelovende initiatief van echt niveau wordt meteen de kop ingedrukt. Ik heb er genoeg van, ik geef geen cent meer uit aan de campushoreca, niet aan hun slootwater en niet aan het smakeloze eten!
Koen Smeets schreef op 2 september 2021 om 11:06
Wat een goed initiatief van Yaël! Hopelijk komen de betere koffiemachines en eten snel weer terug, of in ieder geval wanneer de “onzekere tijden” weer voorbij zijn.
Dion schreef op 18 september 2021 om 00:36
Wellicht niet de reactie die men wilt horen maar in deze nare tijden van een pandemie en ook de horeca op de campus enorm hierdoor heeft geleden snap ik ook dat er impopulaire keuzes gemaakt dienen te worden. Indien deze keuzes niet worden gemaakt zitten we binnenkort opgescheept met een externe cateraar die helemaal niet naar wensen en behoeften luistert van ons studenten en medewerkers op de campus. En uiteraard gaat het niet enkel om de snelheid om een kopje koffie uit te geven maar ook om de personeelskosten te drukken en de barista trainingen die gewoon veel geld kosten lijkt me?. Ik zelf ben geen koffie liefhebber dus mijn mening is enigszins nietszeggend maar ik wou wel even kwijt dat ook de banen van horeca medewerkers wellicht op het spel kunnen staan als ze helemaal geen keuzes zouden maken hoe jammer het ook is. Daarnaast moeten wij in een wereldwijde crisis ons echt heel druk gaan maken om een kopje koffie en daarvoor een petitie starten?
Constantina schreef op 2 september 2021 om 23:30
This is ridiculous. The reason why people even go to C as opposed to every other place on campus is the quality of the food & coffee and the staff. The first time I went there after the pandemic, it was clear that the quality was lower and the stuff was not as happy anymore. Don’t take away the only things that make C special, otherwise no one will visit it anymore.
Monique schreef op 4 september 2021 om 13:05
In principe duurt een kop koffie zetten 21-24 seconden, bij een goede barista. Je zou zeggen dat het dus eerder een kwestie van infrastructuur en bemensing is als er angst is voor te lange rijen.