Metamorfose station Heyendaal begint: bredere trappen en veiliger oversteken

24 apr 2024 ,

Afgelopen week is de verbouwing van station Heyendaal begonnen. Het station krijgt bredere perrons en trappen, een nieuwe loopbrug over het spoor en een grotere fietsenstalling. De werkzaamheden moeten begin 2025 klaar zijn. Vijf vragen over de renovatie.

#1 Waarom was die herinrichting ook alweer nodig?

Station Heyendaal is sinds de bouw in 1972 flink gegroeid: inmiddels maken dagelijks zo’n 14.500 reizigers gebruik van het treinstation. Dit maakt het station een van de drukste in de regio. Spoorwegbeheerder ProRail verwacht dat het aantal reizigers de komende tien jaar nog flink toe zal nemen. Om de doorstroom goed te laten verlopen, moet de boel op de schop.

Daarbij heeft het station ook een verouderde uitstraling, aldus de gemeente Nijmegen. Het zou niet meer passen bij het moderne campusgebied. Bovendien is de verbouwing onderdeel van de grotere plannen om het campusgebied beter bereikbaar te maken – en dat op een duurzame manier.

#2 Wat gaat er veranderen?

Het station krijgt een flinke metamorfose. Zo komen er bredere perrons en meer en bredere trappen aan beide kanten van het spoor. De perrons krijgen daarbij meer overdekte wachtplaatsen. Ook de loopbrug wordt geheel vernieuwd: de nieuwe brug is breder en makkelijker te bereiken via het noorden, aan de kant van het Technovium. Daarnaast komen er 120 fietsenstallingen bij.

Ook de omgeving wordt opnieuw ingericht. Zo komen er meer zitplaatsen aan de noordkant en moet er meer groen verschijnen. Bij de Verlengde Groenestraat komt aan de spoorkant een extra stoep, waardoor studenten richting de HAN niet meer over de straat hoeven te lopen tijdens de spits.

#3 Ooit werd geopperd om een toegang tot de perrons te creëren vanaf de andere kant van de Heyendaalseweg, hoe zit het daarmee?

De kruising van de Heyendaalseweg en de Verlengde Groenestraat is al jaren onderwerp van gesprek. Daar komen veel fietsers en wandelaars samen, die soms tussen de auto’s door de Heyendaalseweg oversteken. Zeker in spitstijden zorgt dit regelmatig voor gevaarlijke situaties.

Om een veilige looproute te realiseren, opperde de universiteit in het verleden om een toegang tot het station te maken aan de oostkant van de Heyendaalseweg. Studenten en medewerkers op weg naar Mercator 1 of het Huygensgebouw zouden dan onder de Heyendaalseweg door kunnen lopen.

Artist impressie van station Heyendaal. Foto: Gemeente Nijmegen

Dat bleek in de praktijk echter niet haalbaar, laat een woordvoerder van de gemeente Nijmegen weten. ‘Het idee was logisch, maar het viaduct is te laag en we dachten dat het sociaal onveilig zou worden.’ De woordvoerder laat weten dat, indien het viaduct ooit verbouwd wordt, het idee alsnog kans zou maken.

Om de loop- en fietsroute van en naar het Huygensgebouw toch een stukje veiliger te maken, worden er nu oversteekplekken aangelegd in het midden van de Heyendaalseweg, zodat de straat niet in één keer overgestoken hoeft te worden. Deze komen ter hoogte van de Verlengde Groenestraat.

#4 Wanneer is de verbouwing klaar en hoeveel hinder kan er worden verwacht?

Deze week zijn de fietsrekken al tijdelijk verplaatst naar de Kiss and Ride van het station. Volgende week beginnen de eerste werkzaamheden.

Eigenlijk had de verbouwing dit najaar al klaar moeten zijn, maar de einddatum is opgeschoven naar begin 2025. In een later stadium wordt ook nog gewerkt aan de vernieuwing van de Maaslijn (zie vraag 5).

In sommige periodes kunnen er geen treinen rijden over het spoor, bijvoorbeeld wanneer de nieuwe loopbrug wordt geplaatst. Tot nu toe zijn vier weekends bekend dat er geen treinen rijden. Het eerste treinvrije weekend is dat van 1 juni. De data zijn online te vinden.

#5 Hoe zit het nu met de elektrificatie van de Maaslijn?

Na enkele jaren van uitstel beginnen binnenkort ook de werkzaamheden aan de Maaslijn. Vanaf 2025 moet de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond een elektrische bovenleiding krijgen – en komen er meer dubbele sporen, valt te lezen op de website van ProRail. Na de aanpassingen kunnen meer treinen op het traject rijden en worden de huidige, korte boemeltreinen vervangen door de langere elektrische variant. De verbouwingen zijn naar verwachting in 2027 klaar.

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!