Minder auto’s en meer studentenwoningen: zo komt de campus er in de toekomst uit te zien (als het aan de gemeente ligt)
Minder auto’s, brede oversteekpaden, beperkt parkeren en de maximumsnelheid gaat omlaag. De campus ondergaat de komende jaren een flinke metamorfose, als de plannen in de Gebiedsvisie Campus Heijendaal worden uitgevoerd. Dit is wat er gaat veranderen.
Het is al jaren onderwerp van discussie: de toekomst van de campus. De gemeente, universiteit, hogeschool, ziekenhuis, provincie, vervoerders en buurtbewoners steggelen al de nodige jaren over hoe de campus er exact uit moet komen te zien.
Over sommige onderwerpen waren alle partijen het snel eens. Ja, er moet meer groen komen op het universiteitsterrein en ook biodiversiteit moet meer aandacht krijgen. Ook het stimuleren van het gebruik van de fiets en openbaar vervoer is een inkoppertje.
Maar over andere onderwerpen is het laatste nog niet gezegd of geschreven. Want autoverkeer reduceren klinkt mooi, maar hoe realiseer je dat in de praktijk? In het verleden stuitte het plan om de Heyendaalseweg en de Erasmuslaan autovrij te maken op het nodige verzet uit de buurt. Dat idee is inmiddels van de baan.
Maar ook het parkeerbeleid en het terugbrengen van de snelheid naar 30 kilometer per uur leveren de nodige discussie op. Wat betekent dit voor verkeersknelpunten in de omgeving? Op de Heyendaalseweg is het iedere ochtend filerijden – ook voor fietsers. En hoe om te gaan met de bomvolle treinen die richting het zuiden gaan vanaf station Heyendaal?
Recent presenteerde de gemeente Nijmegen de meest recente gebiedsvisie, waarin al deze thema’s zijn meegenomen. Het plan moet het gebied groener, vitaler, levendiger en vooral toekomstbestendig maken. Vanavond en volgende week woensdag vinden daarover inspraakavonden plaats bij de Gemeenteraad, waarin buurtbewoners hun zegje kunnen doen.
Wat gaan studenten en medewerkers precies van de veranderingen merken? Zeven belangrijke thema’s uitgelicht.
- Auto wordt geweerd van de campus
Wie werkt of studeert op de campus, moet daar in de toekomst makkelijker naartoe kunnen komen. Met het openbaar vervoer of met de fiets, welteverstaan. De auto, die moet zo veel mogelijk van de campus geweerd worden. Om dat te realiseren krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte en moet het gebruik van openbaar vervoer gemakkelijker en gebruiksvriendelijker worden.
De eerste stappen daarvoor zijn inmiddels al gezet. Zo is de laatste maanden gewerkt aan de vernieuwing van Station Heyendaal. Dagelijks maken zo’n 14.500 forenzen gebruik van het station. Nog dit voorjaar moet de verbouwing af zijn. Vanaf 2027 wordt de Maaslijn ook richting het zuiden elektrisch, waarna er – zo is de verwachting – meer reizigers vervoerd kunnen worden.
Ook worden wandel- en fietspaden (zie punt 4) verbeterd, om zo ervoor te zorgen dat mensen gemakkelijker tussen gebouwen kunnen bewegen op de campus. Bijkomend effect: het gaat ook de drukte op de grote wegen tijdens piekmomenten tegen. De fietsroutes rondom de campus zijn recent eveneens aangepakt. Zo is de Thijmstraat – inclusief de oversteek met de St. Annastraat – eind 2024 heringericht en hebben de Heyendaalseweg en de d’Almarasweg een nieuwe laag asfalt gekregen. In de toekomst wordt het snelfietspad langs het spoor ook doorgetrokken tot aan de d’Almarasweg.
- Vervuilende auto’s worden (deels) geweerd
Sinds januari dit jaar is de campus een zero-emissiegebied voor leveranciers. Dat betekent dat ondernemers alleen welkom zijn met hun auto wanneer deze elektrisch is. De Radboud Universiteit werkt voor haar bevoorrading sowieso al veel met elektrische auto’s.
Voor studenten en medewerkers is er weinig veranderd, tenzij zij op een oude brom- of snorfiets naar werk komen. Die vallen namelijk wel weer onder de zero-emissieregels van de gemeente.
- Geen 50 meer op de campus
30 kilometer per uur. Dat is straks de maximumsnelheid op het universiteitsterrein. Alleen de St. Annastraat blijft een 50-kilometerweg. Naast het bevorderen van de verkeersveiligheid, is er ook de hoop dat passerend verkeer de campus meer vermijdt in de toekomst.
Dit is overigens niet uniek voor dit deel van de stad, in de hele gemeente wordt 30 kilometer de norm, behalve op grotere, belangrijke uitvalswegen. Wanneer dit precies gaat gebeuren is echter nog de vraag. Binnen de gemeente is er nog veel getouwtrek over de uitvoering van het plan. Recent nog werd het plan aangepast door de gemeenteraad: het beleid wordt nu in fases ingevoerd.
- Betere wandelpaden
Over de gehele campus worden de wandelpaden verbeterd. Deze moeten breder en beter toegankelijk worden, om zo alle gebouwen onderling te verbinden.
Om lopen aantrekkelijker te maken krijgen de autowegen ook een herinrichting. Op de Heyendaalseweg, Erasmuslaan en Kapittelweg komen grote ‘oversteekpleinen’. Ook komen er op meerdere plekken zogeheten oversteekeilandjes in de middenberm, zodat mensen niet in één keer hoeven over te steken. Let op: er komen geen extra zebrapaden, de auto blijft voorrang behouden.
- Parkeeraanbod verandert
Wie in de toekomst tóch met de auto naar de campus komt, kan op minder plekken parkeren dan voorheen. Parkeren gaat meer in zogeheten ‘hubs’ gebeuren: clusters waar auto’s bij elkaar staan. Ook het parkeertarief (momenteel is dat 2,50 euro per uur) gaat omhoog.
Daarnaast wordt in omliggende wijken het betaald parkeren uitgebreid. Dat geldt nu al in enkele wijken nabij het Radboudumc. Maar in de toekomst wordt dit ook de norm in delen van Groenewoud en Brakkenstein. Dit moet voorkomen dat medewerkers hun auto in nabijgelegen wijken zetten, waar bewoners al jaren over parkeeroverlast klagen.
Overigens gaat er niet alleen wat veranderen voor het parkeren voor automobilisten. Ook komen er meer parkeerplekken voor fietsen. Recent zijn nabij het collegezalencomplex, het Grotiusgebouw en het Spinozagebouw al nieuwe rekken geplaatst. Ook moeten er meer plekken komen voor elektrische deelfietsen en dito scooters.
- Een groen park voor het Radboudumc
In 2028 moet er op de plek waar het voormalige hoofdgebouw van het Radboudumc stond een heus groen park verschenen zijn. De sloop van het oude deel van het ziekenhuis is inmiddels in volle gang. Eind 2025 moet de sloop klaar zijn, en kan de aanleg van het park beginnen.
Als het zo ver is wordt ook de aanrijroute naar het ziekenhuis aangepast, verkeer gaat dan niet meer achter Huize Heyendael langs, maar keert al eerder terug. De Philips van Leydenlaan krijgt, om dat te realiseren, ook een andere inrichting. En ook de grote parkeerplaats die er nu ligt, moet op de schop.
- Extra studentenwoningen op de campus
Het is een vurige wens van de universiteit (en eigenlijk heel studerend Nijmegen): meer studentenwoningen op de campus. Er moeten de komende jaren nog zo’n 500 tot 1500 bijkomen.
Waar die 500 tot 1500 woningen dan precies komen, is nog onduidelijk. Een optie waar naar gekeken wordt is wonen in de Erasmustoren, waar zo’n 400 studenten in zouden moeten komen. Maar om dat te realiseren moeten eerst de Letterenfaculteit en de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen verhuizen naar het Spinozagebouw. En die verhuizing is vorig jaar voor onbepaalde tijd in de ijskast gezet, met het oog op de bezuinigingen.
Enkele jaren terug kwamen er al 159-woningen in Nestor beschikbaar en in het voorjaar van 2024 kwamen daar nog een 149 tijdelijke woningen achter het Huygensgebouw bij in Nemea, beide beheerd door SSH&. Het is onderdeel van de ambitie van de SSH& om duizend studentenwoningen te realiseren vóór 2030.