Moeten artsen het internet op?
Hoe gebruik je als arts, ziekenhuis of patiënt de digitale mogelijkheden van tegenwoordig in je voordeel? En wat zijn de valkuilen? Tom van de Belt promoveert vrijdag aan het Radboudumc op het gebruik van social media in de Nederlandse gezondheidszorg.
Het klinkt als een mooi vooruitzicht: een whatsappje kunnen sturen naar je huisarts die je vervolgens vertelt dat je waarschijnlijk slechts een griepje hebt en je klachten binnen een paar dagen verdwenen zijn. Van de Belt claimt de eerste wetenschapper te zijn die onderzocht hoe het huwelijk tussen social media en de gezondheidszorg er in ons land voor staat. ‘Ik heb gekeken hoe moderne technologieën de communicatie tussen alle betrokken partijen kunnen verbeteren en waar de behoeftes liggen’, zegt Van de Belt. ‘Daar kwam uit dat bijvoorbeeld een kwart van de ondervraagden graag via social media zou communiceren met zijn behandelaars.’
‘Eén veelbelovende aanpak is het creëren van een wikipagina, waarop behandelaars, ziekenhuizen en patiënten informatie kunnen delen. Op die manier bundel je medische informatie van de behandelaars met ervaringen van patiënten. Daar is behoefte aan’, aldus Van de Belt. Maar het gebruik van social media is binnen de zorg wel wat lastiger dan in veel andere sectoren. ‘Zo moet een patiënt de garantie hebben dat de informatie op de wiki voor honderd procent klopt. Je kunt niet hebben dat daar de dosering van medicatie verkeerd vermeld staat. Daarnaast speelt hier natuurlijk de privacydiscussie een grote rol. Daar moet je goed over nadenken.’
Toch ziet Van de Belt vooral voordelen. Niet enkel voor de patiënt, maar zeker ook voor de artsen en instellingen. ‘De kwaliteit van een consult kan bijvoorbeeld enorm omhoog gaan. Het was vroeger voor een gynaecoloog al heel wat als hij tijdens een eerste consult het principe van een ivf-behandeling kon uitleggen aan mensen met kinderwens. Nu zoeken veel mensen dat thuis al op en kan de behandelend arts tijdens het gesprek meteen ter zake komen. Dat heeft voor beide partijen voordelen.’
Toch is de boodschap van Van de Belt niet dat artsen als die wiedeweerga een Facebookpagina voor hun patiënten moeten gaan openen. ‘Waar het om gaat is dat zorgverleners kennis hebben over de principes van social media en begrijpen hoe deze de interactie tussen zorgverleners en patiënten kunnen ondersteunen. De patiënt kan dan steeds meer een partner worden in zijn eigen behandelteam.’ /Tim van Ham
N1c00 schreef op 5 februari 2014 om 16:40
Het lijkt mij toch niet verstandig vertrouwelijke informatie via een whatsappje te versturen.