Meer opleidingen zorgen nog niet voor meer docenten, lerarentekort blijft ‘veelkoppig monster’
De Radboud Docenten Academie biedt meer en diversere opleidingen aan. Dat leidt tot minder studenten in de eenjarige master, maar het aantal bevoegdheden dat jaarlijks wordt verleend blijft gelijk.
Een zorgenkindje waar de inschrijvingen al jaren teruglopen, zo schreef Vox vorige week over de Radboud Docenten Academie naar aanleiding van de oktobercijfers. Dat klopt niet helemaal.
Er staan inderdaad 64 studenten ingeschreven bij de eenjarige educatieve master. Dat aantal was eerder groter, maar het opleidingsaanbod is de afgelopen jaren uitgebreid met een tweejarige educatieve master, een educatieve minor en module, en de mogelijkheid tot zij-instroom. ‘We kijken vooral naar het aantal bevoegdheden dat we jaarlijks kunnen verlenen. En dat blijft al enkele jaren gelijk op ongeveer 200’, aldus Arnoud Aardema, hoofd afdeling onderwijs van de Radboud Docenten Academie.
Taaiheid
Dat aantal moet omhoog als Nijmegen een grotere bijdrage wil leveren aan het oplossen van het lerarentekort, erkent Aardema. De Radboud Universiteit ziet het als maatschappelijke taak om een rol te spelen in het oplossen van dit tekort. Een makkelijke oplossing is er niet, bleek ook al uit een recente brief van onderwijsministers Dennis Wiersma en Robbert Dijkgraaf over de lerarenstrategie. Zij schrijven over ‘onorthodoxe maatregelen’ om de ’taaiheid te doorbreken’.
‘Onze doelstelling is om meer goede leraren voor de klas te krijgen’, zegt Aardema. ‘Aan alle kanten wordt aan knoppen gedraaid, maar het doel wordt voorlopig niet bereikt.’ De Radboud Docenten Academie werkt intensief samen met de faculteiten die voor ongeveer 85 procent van de instroom op de Docenten Academie zorgen. ‘We moeten het daarbij vooral hebben van de verschillende opleidingen bij de Faculteit der Letteren en FNWI, FFTR en de Faculteit der Managementwetenschappen. Daar zijn de opleidingen waarmee je het voortgezet onderwijs in kan. Veel studenten bij rechten of psychologie zorgt niet voor meer instroom bij ons.’
Veelkoppig monster
Samenwerking met de faculteiten, aandacht voor de Radboud Docenten Academie, aandacht voor het vak en regionale spreiding, zoals een samenwerking met de Universiteit Maastricht, zorgt nog niet voor meer docenten voor de klas. ‘Dit lerarentekort wordt nog weleens een veelkoppig monster genoemd’, aldus Aardema.
‘Onze grootste joker zijn de leerlingen’
‘Het helpt als scholen meer zij-instromers gaan werven. Omdat de nood in het westen van het land groter is, werd dat daar al meer gedaan. Dat begint hier nu te komen. Onze grootste joker zijn de leerlingen. Als je een dagje op een school gaat kijken en ziet hoe leuk het is om met ze te werken, dan word je gemotiveerd deze opleiding te doen. En als leerlingen onderwijs krijgen van goede en gemotiveerde academisch opgeleide docenten zet dat een cyclus in gang van leerlingen die ook voor deze opleiding kiezen. Dit kost tijd en vereist een jarenlange consequente aanpak.’
De kwaliteitseisen in stand houden, zoals ook de ministers voorstellen in hun brief en daarnaast zoeken naar gemotiveerde studenten blijft voor Aardema de te volgen weg. ‘Heel veel docenten afleveren die na een paar jaar uit het onderwijs vertrekken, helpt ook niet. Ze moeten gemotiveerd zijn, goed in hun vak en we moeten zorgen dat hun werk uitdagend en leuk blijft.’
L.J. Lekkerkerk (Hans) schreef op 10 november 2022 om 13:25
Volgens mij is de hoge werkdruk in het onderwijs, ofwel een te lage Kwaliteit van de Arbeid door teveel ‘moeten’ en te weinig ‘mogen’ (autonomie v.d. professional) een helaas voor velen verborgen knop.
Zie https://www.trouw.nl/opinie/je-behoudt-je-personeel-alleen-met-gevarieerd-werk-en-voldoende-autonomie~b0655680/