Niet meer met het vliegtuig op studiereis? ‘Het moet wel betaalbaar blijven’

23 jan 2019

Zijn studiereizen naar Oekraïne en Singapore binnenkort verleden tijd, nu de Radboud Universiteit werk wil maken van een vliegbeleid? 'Het is goed om iets voor het milieu te doen', klinkt het bij twee studieverenigingen, 'maar een studiereis naar een ver land is gewoon heel gaaf.'

Jaarlijks worden er tientallen studiereizen en –excursies georganiseerd door de studieverenigingen van de Radboud Universiteit. Veel daarvan gaan met het vliegtuig. ‘Vliegtickets zijn over het algemeen goedkoper dan treintickets. We blijven studenten, dus betaalbaarheid is wel een belangrijke afweging bij het organiseren van een reis,’ vertelt Tycho Paulissen van Mundus, de studievereniging voor geografie, planologie en milieu. Zij gaan dit jaar op studiereis naar onder andere Wit-Rusland en Oekraïne. Vorig jaar ging de studiereis naar de Balkan – ook toen met het vliegtuig.

Op dit moment is milieu niet iets wat heel erg meespeelt bij het organiseren van een reis. ‘We kijken vooral of het een leuke bestemming is waar we nog niet naartoe zijn geweest’, zegt Tycho. ‘Maar in ons achterhoofd zijn we er wel mee bezig en in de toekomst zou het zeker iets kunnen zijn om over na te denken. Het is altijd een afweging van meerdere criteria, zoals betaalbaarheid en of het een interessante locatie is.’

Singapore

Ook bij SPiN, de studievereniging voor studenten psychologie, is het milieu tot nu toe geen afweging geweest bij het organiseren van de reizen. ‘Dit jaar gaan we naar Singapore. Dat is natuurlijk ver weg met het vliegtuig,’ vertelt Chinouq Claessens, bestuurslid van SPiN. ‘We hebben hiervoor gekozen, omdat we dit jaar minder reizen konden organiseren dan voorheen. In ruil daarvoor wilden we voor onze leden een bijzondere reis organiseren.’

Mocht de universiteit studiereizen met de trein of de bus meer gaan subsidiëren, dan zou dat voor Tycho wel het overwegen waard zijn. ‘Het ligt ook een beetje aan de hoogte van de subsidie en of we met de trein naar een bestemming kunnen waar we nog niet eerder zijn geweest. Maar het is goed om iets voor het milieu te kunnen doen als het mogelijk is.’

‘Een studiereis naar een ver land is gewoon heel gaaf’

Ook Chinouq vindt het goed dat de universiteit zich hier meer voor gaat inzetten. ‘Persoonlijk vind ik het een belangrijk onderwerp, maar voor verenigingen is het niet altijd gemakkelijk. De reis moet immers ook aantrekkelijk blijven. Maar de universiteit is bij uitstek degene die meer zou kunnen bereiken en verenigingen zou kunnen ondersteunen als overkoepelend orgaan.’

Of het vliegtuig helemaal afgezworen zal worden, is de vraag. ‘Een studiereis naar een ver land is wel gewoon heel gaaf,’ geeft Tycho toe.

2 reacties

  1. Damsma schreef op 24 januari 2019 om 12:22

    Jammer dat deze discussie altijd gekaderd wordt als vliegtuig vs. trein, terwijl minderen zelden als een optie overwogen wordt. Natuurlijk heeft het geen zin om naar Singapore te treinen, maar je kunt ook níet gaan. Laten we eerlijk zijn, voor vermaak naar de andere kant van de wereld vliegen terwijl je weet dat dit bijdraagt aan het ondermijnen van onze toekomstige levenskwaliteit is gewoon decadent. Zo’n mate van de mobiliteit was in vrijwel de hele geschiedenis ondenkbaar, en nu al wordt dit als een vanzelfsprekend recht gezien.

    Ik vraag me af hoe ‘heel gaaf’ deze studenten het vinden als ze wat later in hun leven geconfronteerd worden met (bijvoorbeeld) een ineenstorting van de materiële welvaart, sociale zekerheden en gezondheidszorg; het onderstromen van hun stad, tekorten in de voedsel- en energievoorziening. Want daar hebben we het over.

    • Drieka Walter schreef op 28 januari 2019 om 18:04

      Ik denk ook dat studie en vliegen geen siamese tweeling is. Onnodige afleiding zelfs. En inderdaad dodelijk voor het klimaat. Hoe ga je dat straks verantwoorden? Deze universitaire bewustwording gaat hard op dit moment. Ik las net nog “Bye, bye, Schiphol” op Ukrant.nl van de RUG, waarin studenten en medewerkers vertellen hoe ze van vliegen afzien.
      De publieke beeldvorming van de geringe uitstoot van vliegen (de 2 à 3 procent babbel) zou eens wat beter opgetuigd moeten worden. Ik bedoel, reken eindelijk eens al het infrastructurele (vliegvelden aanleg en onderhoud, aan- en afvoer passagiers en personeel, oliewinning, raffinage, aluminiumproductie en recycling, opleidingen, veiligheid, vliegtuigbouw, research) naar die vlieg-activiteit toe. En laat ook duidelijk zien hoeveel vlieg-activiteit er in de normaalste producten zit. Niet alleen in bloemen, maar ook in afgestudeerden aan de RU.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!