Wigboldus opnieuw bij Universiteit van Nederland
VOX ON TOUR Sociaal psycholoog Daniël Wigboldus is de eerste hoogleraar die mocht terugkomen voor een tweede reeks colleges bij de Universiteit van Nederland. De decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen praat vijf keer een kwartier over de rol van gezichten in de bepaling van stereotypen. De colleges zijn nu op internet te zien.
Hoe ziet een oplichter eruit? Waarom ligt ons oordeel over iemand binnen één seconde vast? En kunnen mensen met een grote neus beter liegen? Het zijn drie van de onderwerpen die Wigboldus voor de Universiteit van Nederland behandelde. In de online onderwijsserie – naar een idee van internetondernemer en DWDD-tafelheer Alexander Klöpping en mede initiatiefnemer van Blendle Marten Blankensteijn – bespreken hoogleraren in vijf korte colleges een thema binnen hun vakgebied.
‘In het dagelijkse leven delen wij mensen in op basis van waartoe wij denken dat zij behoren’, vertelt de Nijmeegse sociaal psycholoog. ‘Gezichten spelen een belangrijke factor in het bepalen van deze stereotypen. Als je naar iemand kijkt is een van de eerste dingen die je opvalt het gezicht.’
Weglaten
Het is de tweede reeks mini-colleges die Wigboldus in de Amsterdamse Club Air geeft voor de Universiteit van Nederland. Eerder al praatte hij over stereotypen. ‘Het was wederom spannend maar heel erg leuk. Je krijgt steeds een kwartier om een verhaal te vertellen, waar je normaal tegenover een journalist in een paar quotes een onderwerp uiteen zet.’
Toch blijft het wel een verkorte vorm van reguliere colleges. ‘De klok tikt letterlijk voor je ogen van vijftien minuten af naar nul. Je moet dus goed nadenken wat je wel en wat je vooral niet wilt vertellen. Het is de kunst van het weglaten.’
Voor Wigboldus zit de lol van de uitzending vooral in het feit dat hij weer eens college mag geven – iets waar hij als decaan nog zelden aan toekomt. ‘Ik moet het van dit soort gelegenheden hebben om mensen enthousiast te maken voor dit vak. Het aantal toeschouwers in de zaal is beperkt, maar je potentiële internetpubliek is vele malen groter. De nieuwe colleges zijn op YouTube inmiddels meer dan drieduizend keer bekeken.’
De vorige serie leverde volgens de hoogleraar veel positieve reacties op: hij ontving diverse mails van kijkers die met hem verder wilden praten over stereotypen. Ook commerciële partijen zagen brood in de verhalen van de sociaal psycholoog. ‘Ik geef komende zomer college op festival de Zwarte Cross, zonder de Universiteit van Nederland zou dat wellicht niet zijn gebeurd.’ / Jorg Leijten