Nieuwe master moet meer docenten Duits opleiden
Middelbare scholen kunnen maar moeilijk docenten Duits vinden. De Radboud Universiteit hoopt met een nieuwe educatieve master het leraarschap te stimuleren.
Vandaag is de Dag van de Duitse Taal. Iets wat weinig mensen zal zijn opgevallen. De impopulariteit van het vak is ook precies het probleem: er is een groot tekort aan leraren Duits. Daarom start de Radboud Universiteit vanaf volgend jaar met een nieuwe tweejarige educatieve master Duits. Doel is meer mensen op te leiden tot docent Duits.
‘Als universiteit voelden we dat we een bijdrage moesten leveren,’ vertelt Margit Rem, universitair docent Moderne talen en culturen en medeontwikkelaar van de nieuwe educatieve master. Ze hoopt dat de master meer studenten zal aanzetten om voor het leraarschap te kiezen.
Voorkomen
Met de nieuwe master moet de focus meer komen te liggen op het vak Duits. ‘Veel studenten Duits kiezen nu voor een master Linguistics,’ vertelt Rem. ‘Dan heb je colleges in het Engels met misschien één of twee vakken Duits. Als ze daarna de docentenopleiding gaan doen, is het Duits meer op de achtergrond geraakt.’
De master moet de docentenopleiding en het vak meer met elkaar verbinden. Aan de ene kant volgen studenten vakken literatuur en Duitse taal en cultuur, aan de andere kant lopen ze stage en leren ze over het docentschap. ‘Door alles te integreren, hopen we dat studenten een goede visie op het docentschap krijgen,’ vertelt Rem. ‘Dan kunnen ze ook weer meer leerlingen op middelbare scholen enthousiasmeren voor Duits. Daarnaast leer je veel meer over Duitse taal en cultuur dan wanneer je de twee masters apart doet.’
Hbo-studenten
Om meer studenten aan te trekken, wil de universiteit de master zo toegankelijk mogelijk maken. Naast de master komt daarom ook een pre-master. ‘We zetten niet alleen in op bachelorstudenten Duits,’ zegt Rem. ‘Ook voor mensen van buiten willen we het makkelijk maken om in te stromen. Denk hierbij aan hbo-studenten of studenten die al in Duitsland studeren.’
Het is de bedoeling dat de master vanaf 1 september van start gaat, samen met de masters geschiedenis, filosofie en levensbeschouwing. Op dit moment loopt er al een pilot met eenzelfde master voor Nederlands. Die wordt door studenten als goed, maar wel zwaar beoordeeld. Doel is om uiteindelijk van alle schoolvakken een tweejarige educatieve master aan te bieden. De huidige eenjarige masters blijven daarnaast gewoon bestaan. ‘Voor studenten die een gewone master hebben gedaan en denken ‘’Ik zou toch nog wel docent willen worden’’ moet er ook nog een optie blijven,’ zegt Rem.