Nieuwe website van universiteit richt zich nog meer op gebruikers

18 mei 2022

Wie morgen (donderdag) via een verbinding van de Radboud Universiteit de homepage bezoekt, krijgt als eerste de nieuwe site te zien. RU.nl is afgeslankt en nog meer gericht op dienstverlening.

Het is een enorme klus geweest om de 150.000 pagina’s, waar de oude site uit bestaat, te transformeren in een nieuwe site. Er worden echter geen pagina’s overgezet, benadrukt directeur marketing & communicatie Pim van Zanen. Bestaande informatie wordt op een nieuwe manier gebracht.

Wat gaan we donderdag precies zien?

‘De meest belangrijke taken voor de verschillende doelgroepen worden dan in de nieuwe site weergegeven. Denk aan informatie over de opleidingen voor studenten, maar ook de nieuwsberichten en de vacatures. Dat is een eerste schil. Voor onderdelen die nog niet in de nieuwe site staan word je doorgelinkt naar de oude site.

Die blijft nog even bestaan?

‘Naar verwachting nog zeker een jaar. Maar alleen voor informatie die nog niet op de nieuwe site te vinden is. Is er een nieuwe pagina, dan wordt de oude weggegooid.’

Screenshot van de nieuwe site. Foto: RU

Wat is de gedachte achter deze nieuwe site?

‘In plaats van het zenden van informatie gaan we nu uit van de behoefte van de gebruiker. De content die je ziet geeft antwoord op bestaande vragen. Soms haal je uit de zoekresultaten binnen Google ook al het antwoord zonder dat je hoeft door te klikken naar onze site. Daarnaast kunnen we de content van de site ook op andere plekken, zoals op sociale media en in de brandportal, gebruiken én kunnen we systemen koppelen, zoals informatie uit Osiris. Dat geeft minder kans op fouten en achterhaalde informatie.’

Was het opschonen hard nodig?

‘Ja, veel van die 150.000 pagina’s worden amper bezocht, dubbelen of zijn niet langer relevant. Er waren 450 redacteuren die vanuit een opleiding of divisie geregeld informatie op de site zetten. Dat aantal wordt op de nieuwe site ook verminderd. Het wordt vanaf nu gedaan door marketing- en communicatieprofessionals die met oog op de gebruiker de informatie online plaatsen.’

Verwacht je geen bezwaar van partijen wier pagina’s wellicht verdwijnen?

‘Die discussies hebben we al gehad en zullen we zeker nog krijgen. Bepaalde informatie zal mogelijk naar andere plekken verschuiven, denk aan blogs of Teams. We blijven in overleg met de organisatie hoe informatie het best gepresenteerd kan worden.’

‘We hebben onderschat hoeveel tijd dit zou kosten’

Had de nieuwe site er niet al eerder moeten zijn?

‘We hebben een grote ambitie uitgesproken. We wilden 80 tot 90 procent van de content reduceren, met minder redacteuren werken en tegemoetkomen aan de behoefte van de gebruikers. We hebben onderschat hoeveel tijd dit zou kosten, samen met de complexe technische ontwikkeling en de lockdown zorgde dat voor de vertraging. De ambitie hebben we nooit teruggeschroefd.’

Als er nu gebruikers zijn die moeite hebben met de nieuwe site, waar kunnen zij terecht?

‘We zijn ons ervan bewust dat er nog veel ontbreekt. We doen veel gebruikerstests en ondanks dat iedereen erg positief is, komen we toch nog dingen tegen die we anders hebben ingeschat. We zullen dagelijks bezig blijven met het optimaliseren van de site. Dat is echt een andere insteek dan af en toe wat bijwerken. Je moet de site vooral zelf ervaren, maar ik vind dat hij echt meer impact maakt. Heb je toch vragen of feedback dan kun je altijd bij klantgericht online terecht.’

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!