Nieuwe Vox: de student weet niet hoe het heurt

19 nov 2015

Hoe slecht is het gesteld met het fatsoen van de Nijmeegse student? Niet zo best, lees je in de nieuwe Vox die vanaf vandaag in de bakken ligt. Ook vlogen we helemaal naar Brazilië voor een reportage.

Illustratie: Roel Venderbosch
Illustratie: Roel Venderbosch

Roel Schutgens, hoogleraar Algemene rechtswetenschap, weet nog goed dat hij ooit een e-mail kreeg van [email protected]. ‘Een heel nette mail’, zegt Schutgens, ‘maar ik vertel dan toch maar even dat dát niet kan op een universiteit.’ Op deze anekdote is de cover van de nieuwe Vox geïnspireerd.

Schutgens is niet de enige docent op de Radboud Universiteit die zich soms ergert aan de manieren van studenten. Ontbijten in de collegezaal, meer aandacht hebben voor Facebook dan voor het college – de voorbeelden zijn legio. Oftewel: de studenten weten niet meer hoe het heurt op de academie.

VOX03jg16cover
De cover van de nieuwe Vox.

Hoe het met het fatsoen gesteld is van de Braziliaanse student, hebben we niet onderzocht. Wél reisde Vox af naar het land van de samba, Copacabana en favela’s om uit te zoeken waarom de Braziliaanse student steeds vaker voor Nijmegen kiest als studieplek. Alvast een deel van het antwoord: de communicatiekanalen van de Radboud Universiteit reiken tot in Brazilië én er is een uitgebreid beurzenprogramma van de Braziliaanse overheid waarmee studenten de grens over kunnen.

Verder: Nienke Thurlings, medewerker van de managementfaculteit, vertelt openhartig over de burn-out die zij op 24-jarige leeftijd al kreeg. Drie wetenschappers vertellen waarom zij de Radboud Universiteit de rug toekeren en er is aandacht voor het aankomende emeritaat van twee antropologen die er stiekem een relatie op nahielden.

Maar de Vox was niet af geweest als de horror in Parijs er geen plek in had gekregen. Drie wetenschappers zorgen voor duiding: betekenen de aanslagen voor Europa wat nine eleven betekende voor de Verenigde Staten? / Redactie

Vox #3 ligt vanaf vandaag in de bakken op de campus. Je kunt het nummer zoals altijd ook online lezen

0 reacties

  1. Lotte schreef op 20 november 2015 om 10:01

    Om even in te haken op het stuk over de onprofessionele e-mailcorrespondentie, daar kunnen docenten ook nog wat van leren! Ikzelf heb meerdere malen veel moeite gestopt in het formuleren van een nette e-mail, waarna het antwoord van de docent bestond uit: “OK. Grt (voornaam docent)”

    • Johnny schreef op 20 november 2015 om 12:33

      Beste Lotte,

      Ik weet niet of je op de hoogte bent van de hoeveelheid e-mails die docenten dagelijks ontvangen. Ik kan mij enigszins voorstellen dat docenten niet meer dan het noodzakelijke reageren aangezien zij vaak meer dan 100 e-mails op een dag ontvangen. Ik denk dat je je moet beseffen dat zij niet de hele dag de tijd hebben om jouw e-mails te beantwoorden en dat dit ook niet hun baan is.

      Met vriendelijke groet,
      een realistische student

      • Lotte schreef op 23 november 2015 om 15:00

        Beste Johnny,

        Daar heb je deels gelijk in. Naar mijn mening hoort de communicatie met studenten (al dan niet via de e-mail) bij de taken van een universitair docent. Natuurlijk ontvangen zij iedere dag veel berichten en vergt het veel kostbare tijd om deze allemaal te beantwoorden. Maar ik zou al tevreden zijn met een simpele e-mail bestaande uit 1 volzin, inclusief aanhef en gepaste groet. In mijn ogen ben ik niet onrealistisch als ik vraag om deze halve minuut extra inspanning. Daarnaast heeft de docent ook een zekere voorbeeldfunctie, met name tegenover de eerstejaars studenten. Door op een dermate informele toon met studenten te communiceren wordt het probleem (informeel/ongepast taalgebruik in e-mails van studenten aan docenten) in stand gehouden.

        Met vriendelijke groet,
        Lotte

      • Johnny schreef op 25 november 2015 om 14:46

        Beste Lotte,

        Daar moet ik je wel gelijk in geven, ik ben zelf ook van mening dat een volzin mogelijk moet kunnen zijn, inclusief aanhef en afsluiting. Persoonlijk denk ik dat het vooral belangrijk is dat er duidelijkheid is over de communicatie. Indien een docent uitlegt waarom hij of zij kort antwoord geeft (bijvoorbeeld aan het begin van een cursus) dan heb je hier waarschijnlijk meer begrip voor.

        Hetzelfde geldt voor overige fatsoensnormen. Sommige docenten worden graag met ‘u’ aangesproken, anderen niet. Het lijkt mij vooral belangrijk dat er uitgesproken wordt wat men van elkaar verwacht. Mijn opleiding is vrij kleinschalig en daardoor op sommige vlakken informeler. Ik kan mij voorstellen dat bij een studie als rechten, er een veel formelere omgang tussen student en docent gewenst is.

        Kortom: het draait om communicatie en verwachtingen naar elkaar uitspreken m.b.t. deze communicatie.

        Met vriendelijke groet,
        Johnny

      • Lotte schreef op 26 november 2015 om 11:40

        Beste Johnny,

        Hier maak je ook een goed punt waar ik het zeker mee eens ben. Duidelijke afspraken vormen in dit geval de basis van goede communicatie.

        Dank voor je inzichten!

        Met vriendelijke groet,
        Lotte

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!