Nijmeegse kunsthistorici in docu Jeroen Bosch
Nijmeegse kunsthistorici trokken de afgelopen jaren langs musea in Europa en de Verenigde Staten om de schilderijen van Jeroen Bosch te bestuderen. Documentairemaker Pieter van Huijstee reisde met hen mee.
De documentaire Touched by the devil is op 4 februari te zien bij de NTR. In filmhuizen, waaronder LUX in Nijmegen, is de film nu al te zien. Een hele ervaring, vond Jos Koldeweij, hoogleraar Kunstgeschiedenis, het meewerken aan de documentaire. ‘Pieter van Huijstee volgde ons als team op heel veel plaatsen, al is het meeste opgenomen in het Prado in Madrid. Je ziet ons bezig met microscopen en camera’s, terwijl we om de werken heen draaien. Matthijs Ilsink, onze projectcoördinator, is de rode draad in de film. Hij is het vaakst in beeld.’
Het resultaat ziet er best ‘natuurlijk’ uit, vindt Koldeweij. ‘Wij maken lange dagen in die musea. Ergens de eerste tien minuten krijg je een microfoon opgespeld, dan let je wel even op je woorden, maar na een kwartier ben je dat weer vergeten.’ Toch heeft hij niet de indruk dat hij en zijn collega’s hun mond voorbij hebben gepraat. Al bleek het Prado boos na de opmerking van Koldeweij in de documentaire dat een van de werken daar geen echte Jeroen Bosch is.
Commotie
De hoogleraar moet wel even wennen aan alle commotie rond het product van Van Huijstee. De filmrecensent van het AD is niet bepaald positief. ‘Van Huystee had de pech dat hij te maken had met een stel saaie ambtenaarachtige deskundigen’, schrijft hij. Ja, dan word je wel even neergezet, moppert Koldeweij. Daar staat de recensie van het NRC Handelsblad dan weer tegenover. Koldeweij: ‘De documentaire was in de ranking vijf sterren waard.’
En dan moet de overzichtstentoonstelling in ’s Hertogenbosch, waarmee alles is begonnen en waarvoor het oeuvre van Bosch bijeen is gebracht, nog beginnen. / Martine Zuidweg
Paul Sars schreef op 13 januari 2016 om 16:33
Ik vind dit echt een zeer bijzonder project voor onze universiteit, met veel uitstraling. Ik krijg veel reacties, ook uit Duitsland. Voor twee collega’s heb ik al kaartjes gereserveerd: die komen in april speciaal uit Stuttgart om deze tentoonstelling te zien (ze blijven uiteraard logeren).