Dossier

Nijmegen verliest internationaal terrein

25 feb 2015

De Radboud Universiteit profiteert niet van de internationale toestroom van studenten naar Nederland. Terwijl landelijk de aanwas van buitenlandse studenten groeide met ruim 8 procent, verwelkomde Nijmegen 3 procent minder buitenlandse studenten dan vorig jaar.

Internationaal studentenfeest in Café Piecken. Foto: Daniel Farrell, Creative Commons
Internationaal studentenfeest in Café Piecken. Foto: Daniel Farrell, Creative Commons

Nederlandse universiteiten zijn dit collegejaar fors geïnternationaliseerd, terwijl Nijmegen achterblijft. Nationaal nam de aanwas van internationale studenten met 8,3 procent toe ten opzichte van 2013. In Nijmegen daalde de toestroom van 507 naar 493 buitenlandse studenten. Dat is een daling van bijna 3 procent. Ook het totaal aantal aanmeldingen in Nijmegen – nationaal plus internationaal – daalde met ruim 4 procent: van 4.424 in 2013, naar 4.234 in 2014.

buitenlandse instroom nationaliteit zs
Figuur 1: De buitenlandse instroom van studenten in absolute aantallen per nationaliteit. Infographic via Infogr.am

De Nijmeegse daling is het gevolg van een kleinere internationale bachelorinstroom. Die daalde van 294 naar 213 studenten. Nijmeegse masteropleidingen doen het wel beter dan het vorige collegejaar: het aantal nieuwe internationale studenten steeg van 242 naar 251.

De reden voor de verminderde populariteit van de bacheloropleidingen is voor de Radboud Universiteit onduidelijk. ‘Het kan te maken hebben met de oprichting van de Hochschule Rhein Waal’, zegt woordvoerder Martijn Gerritsen. Een van de twee campussen van deze nieuwe universiteit ligt in Kleve, vlak over de grens bij Nijmegen. Dat Nijmegen wat betreft de instroom van buitenlandse studenten afhankelijk is van Duitsland staat buiten kijf: ruim de helft van de internationale studenten komt uit dat land (zie figuur 1 – klik op de afbeelding voor een vergroting).

Figuur 2 (links): De buitenlandse instroom van studenten in absolute aantallen per faculteit. Infographic via Infogr.am Figuur 3 (rechts): De verhouding tussen Nederlandse en buitenlandse instroom van studenten in absolute aantallen per faculteit. Infographic via Infogr.am
Figuur 2 (links): De buitenlandse instroom van studenten in absolute aantallen per faculteit. Infographic via Infogr.am
Figuur 3 (rechts): De verhouding tussen Nederlandse en buitenlandse instroom van studenten in absolute aantallen per faculteit. Infographic via Infogr.am

Het college van bestuur zegt zich bij monde van Gerritsen geen zorgen te maken over de daling van de instroom in 2014. ‘We hebben geen reden om aan te nemen dat er sprake is van een trend. Bovendien gaan we inzetten op Engelstalige bachelors, zoals geformuleerd in het Strategisch Plan.’

De Faculteit der Sociale Wetenschappen is de grootste Nijmeegse faculteit, en tevens de grootste magneet voor buitenlandse studenten met 196 aanmeldingen (zie figuur 2). Die verslaat daarmee de managementfaculteit. De laatste zou met een vergelijkbare buitenlandse instroom de grootste Nijmeegse faculteit zijn (zie figuur 3). / Mathijs Noij

Verantwoording: Zowel de nationale cijfers, beschikbaar gesteld door universiteitenvereniging VNSU, als de Nijmeegse cijfers die Vox opvroeg bij de Radboud Universiteit, zijn afkomstig uit het 1 cijfer HO-bestand. DUO houdt in dit bestand bij hoeveel internationale voltijdstudenten zich voor de eerste keer inschreven bij een Nederlandse universiteit.

2 reacties

  1. j. van opstal schreef op 26 februari 2015 om 21:30

    Hierbij een mogelijke oorzaak: de nietszeggende reclamecampagnes over ‘change perspective’, en de zogenaamde ‘best traditional university’, in ‘combinatie met het verwijderen van de koppeling tussen universiteit en stad (en wie weet in vredesnaam wie de heer radboud was, laat staan dat deze naam internationaal is uit te spreken of te spellen …) zorgen er in rap tempo voor dat de universitaire brandname snel van de kaart verdwijnt. Dank zij de reclameburo’s is de reputatie van een bijzondere universiteit in een ommezien om zeep geholpen.

    • m.bergmann schreef op 2 maart 2015 om 10:43

      Als buitenlandse kan ik dat alleen maar bevestigen. De campagne is alleen nederlands gedacht en niet internationaal. Een engelstalige slogan die niet aansprekend en herkenbaar ingevuld is, is niet voldoede om internationaal een imago op te bowen of te stabiliseren.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!