Omwonenden bezorgd over bouwverkeer rond campus

01 jun 2017

Omwonenden van de campus maken zich zorgen om de bouwwoede van de Radboud Universiteit. Tijdens een informatiebijeenkomst gisteravond spraken ze over de verkeersveiligheid. ‘Ik houd mijn hart vast voor al dat vrachtverkeer op de Houtlaan.’

Zo’n dertig omwonenden van de campus kregen gisteren zes scenario’s voorgeschoteld over de afwikkeling van het vrachtverkeer. Begin volgend jaar start de sloop op de Thomas van Aquinostraat, gevolgd door nieuwbouw op die plek voor de sociale faculteit. ‘Drie jaar meer drukte op de Houtlaan, en die is al zo onveilig vanwege de bussen en het vrachtverkeer voor de Aldi’, aldus een van de bewoners. ‘Ik ben zo bang dat het misgaat.’

Michel ter Berg, adjunct-directeur van het Universitair Vastgoedbedrijf, deed zijn uiterste best om de bewoners mee te nemen in de bouwplannen van de campus. ‘We staan voor een ingewikkelde legpuzzel, en we willen samen met u tot een plan komen dat de toets van kritiek kan doorstaan.’ Welke van de zes scenario’s het wordt is nog niet besloten, benadrukte Ter Berg.

Een vrachtwagen per kwartier

De bouw geeft overlast van een extra vrachtwagen per kwartier, waarbij de berekeningen voor overlast uitgaan van maximaal honderd vrachtwagens per dag. ‘Die uitschieters zullen we nooit halen’, luidde gisteren de uitleg aan de inwoners, ‘maar we willen zeker weten dat we goed zitten.’ In het voorkeursscenario van de universiteit wordt het pad vanaf de Houtlaan door het bos de entree tot de bouwplaats, de afwikkeling van het verkeer gaat via de Erasmuslaan.

Ter Berg kwam de bewoners tegemoet met de garantie dat dit scenario alleen geldt voor de sloop; tijdens de nieuwbouw van de sociale faculteit wordt de Houtlaan ontzien en gaat het verkeer op en af via de Erasmuslaan. Desondanks regende het gisteren tegenwerpingen. Is er wel berekend of de trillingen schade kunnen aanbrengen aan onze huizen? Waarom kan niet ook tijdens de sloop, en zeker in de zomermaanden, al het verkeer via de Erasmuslaan?

‘De belangen van de universiteit zullen altijd zwaarder wegen dan die van ons’

Een moeilijk stukje in de legpuzzel is de voortgang van het wetenschappelijk onderzoek op de universiteit, dat niet in gevaar mag komen door trillingen van buiten. Het verkeer moet minimaal honderd meter afstand houden van het Max Planck Instituut, is de afspraak. Dat maakt het door de inwoners gewenste alternatief om het verkeer via een bospad parallel aan de Houtlaan af te wikkelen bijna onmogelijk.

Onderzoek boven veiligheid

De inwoners waren niet overtuigd van het onderzoeksbelang. ‘Waarom wel minimaal honderd meter wegblijven van Max Planck, en niet van onze huizen?’ Theo Moors, gepensioneerd planoloog en bewoner van de Houtlaan: ‘Ik ken alle trucjes. De belangen van de universiteit zullen altijd zwaarder wegen dan die van ons.’ Dat verklaart dat zelfs iets als verkeersveiligheid ondergeschikt lijkt aan de andere belangen. ‘De veiligheid moet natuurlijk voorop staan, maar dat zal niet gebeuren.’

Een bijzonder puzzelstukje is een op de campus gesignaleerde havik, wat extra grenzen stelt aan de overlast. ‘Ik stel voor dat wij als inwoners die havik adopteren’, grapte Moors. ‘Dan kan er voorlopig niet gebouwd worden.’ De inwoners zijn uitgenodigd voor een nieuwe bijeenkomst. De universiteit beloofde zich nog eens te buigen over scenario’s die de Houtlaan sparen.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!