Home » Nieuws » Ondernemers blazen sneltrein Heyendaal nieuw leven in
Ondernemers blazen sneltrein Heyendaal nieuw leven in
13 nov 2012
Duizenden mensen die elke dag overstappen op het centraal station naar lijn 10. Dagelijks tientallen bussen die in slakkengang de campus bereiken. Dat kan eenvoudiger: de Industriële Kring Nijmegen blaast het idee van een snelle spoorverbinding naar Heyendaal en verder zuidwaarts nieuw leven in.Foto: Pimdelabim – Creative Commons Het idee van de zogenaamde ‘Maaslijn’ als snel spoor tussen Nijmegen en Roermond is niet nieuw. In Limburg is de lobby voor zo’n modern dubbelspoor al op gang gekomen, als alternatief voor de vaak overvolle enkelspoor boemel van vandaag. De Industriële Kring Nijmegen IKN roept in een brief op ook in Nijmegen die lobby te steunen. Het IKN redeneert dat een snelspoor een eind kan maken aan de eindeloze rij bussen tussen het station en de campus. ‘Besef dat de gemiddelde snelheid van de bus 25 kilometer per uur is’, zegt IKN-secretaris Paul Schmitz. Een intercity, die in een keer 1.200 mensen kan afzetten, is een veel beter idee, vindt hij. Dat vergt wel een langer perron op Heyendaal en een facelift voor het station. Bus Volgens Schmitz zet de gemeente te veel in op het busvervoer. Bussen hoeven de wereld niet uit, maar vormen naar idee van IKN een allerlaatste etappe. Op de campus kan de bus zich volgens de nieuwe plannen beperken tot het nu ook al bekende rondje, aansluitend op de nieuwe intercity’s. De ritten op en neer naar het centraal station zijn dan overbodig. Wat IKN betreft verdwijnen dan ook de plannen voor een tramverbinding tussen station en campus naar de prullenbak. Schmitz wijst erop dat snelle treinen en korte aansluitende busritten een betere verleiding vormen om mensen uit de auto te krijgen. Als voorbeeld wijst hij op industrieterrein Bijsterhuizen, waar nu slechts 1 procent van de werknemers per ov naar het werk gaat. Het IKN constateert in zijn brief dat ‘het ov in deze regio er volstrekt onvoldoende in slaagt om het werkende gedeelte van de bevolking te bedienen’. Boemel Op dit moment rijden er per uur twee treinen tussen Nijmegen en Roermond en vice versa, in de spits het dubbele. Het aantal reizigers kan met sprongen omhoog als die boemel plaatsmaakt voor een elektrisch dubbelspoor, aldus berekeningen van de provincie Limburg. Op dit moment vervoert Veolia elke werkdag 20.000 mensen per trein tussen Roermond en Nijmegen. / Paul van den BroekMorgenvroeg op Voxweb: een minireportage over de spitsboemel naar Heyendaal.
In het veetransport naar Heyendaal | Vox magazine schreef op 14 november 2012 om 14:00
[…] oplossing? Langere treinen, denken ze. Het idee van een elektrisch dubbelspoor juichen ze toe. Een medereiziger die dagelijks van Cuijk naar Arnhem reist voor zijn werk – ‘er […]
s schreef op 13 november 2012 om 16:57
Toch liever de tram die helemaal door rijdt naar de universiteitscampus. Anders moet je nog dat pokke-end lopen van heyendaal naar de uni
In het veetransport naar Heyendaal | Vox magazine schreef op 14 november 2012 om 14:00
[…] oplossing? Langere treinen, denken ze. Het idee van een elektrisch dubbelspoor juichen ze toe. Een medereiziger die dagelijks van Cuijk naar Arnhem reist voor zijn werk – ‘er […]
Nico schreef op 14 november 2012 om 16:32
Teleporteren zou pas een oplossing zijn.