Onderwijsvernieuwing (1): hologramhersenen
Pen en papier maken plaats voor apps en 360-graden video’s: het onderwijs staat niet stil. Vox maakt een rondgang over de campus op zoek naar innovatieve onderwijstechnieken. Vandaag deel 1: hulp van hologrammen in de anatomische les.
Stel je voor – een hologram middenin de collegezaal, van een stel hersens, of een hart. Je kunt er met de hele groep omheen lopen, hier en daar iets aanwijzen. Zien hoe een hersenonderdeel groeit. Structuren laagje voor laagje afpellen.
Zo ziet anatomisch onderwijs voor studenten neurobiologie en geneeskunde er in de toekomst uit, als het aan universitair docent Neurodevelopment Sharon Kolk en haar Radboudumc-collega’s Dylan Henssen en Guido de Jong ligt tenminste. Zij ontvingen afgelopen maand een Comeniusbeurs: een bedrag van vijftigduizend euro om in de ontwikkeling van nieuwe onderwijstechnieken te steken.
GreyMapp
Helemaal from scratch hoeven ze niet te beginnen. Afgelopen jaren ontwikkelden promovendi Henssen en De Jong GreyMapp al – een interactieve app die de anatomie van een volwassen brein in 3D toont. GreyMapp werkt met augmented reality: als je je iPad –vooralsnog werkt GreyMapp alleen op tablets– op een papiertje met een hersensymbool erop richt, zie je op je scherm virtuele 3D-hersenen.
‘Het 3D-model toont verschillende hersengebieden in verschillende kleuren’
Sharon Kolk: ‘Handig om naast een echt preparaat te houden: normaliter maken we plakken van hersenen, dan moeten de studenten maar gissen waar ze naar kijken. Het 3D-model toont verschillende hersengebieden in verschillende kleuren – die je vervolgens in het preparaat terugvindt.’ Studenten zijn enthousiast, verzekert ze: GreyMapp werd al getest tijdens een zomercursus anatomie.
Hersenontwikkeling
Toch bleven de mogelijkheden van GreyMapp tot nu toe beperkt, omdat er ‘slechts’ één model in opgenomen is. Daar komt binnenkort verandering in: de Comeniusbeurs –naar Johannes Amos Comenius (1592-1670), vaak de grondlegger van het moderne onderwijs genoemd– wordt ingezet om GreyMapp te verrijken.
Zo moeten er naast mensenhersens ook diermodellen in komen, zoals het muizenbrein. En een hartgrondige wens van Sharon Kolk, immers gespecialiseerd in neuro-ontwikkeling: op den duur moet GreyMapp de ontwikkeling van de hersenen door de tijd heen tonen. ‘Er komt een schuifje in de app zodat je de verschillende hersenonderdelen ziet groeien. De prefrontale cortex bijvoorbeeld, een zeer onderscheidend onderdeel van het mensenbrein, dat een flinke ontwikkeling doormaakt.’
Dat klinkt misschien makkelijker dan het is. Om een 3D-model te maken moet ieder hersendeeltje los ingetekend worden – een tijdrovend proces. Vóór dat studenten in college tezamen om een hersenhologram kunnen heenlopen, heeft iemand misschien honderden uren achter een computer gemodelleerd.
Toch ziet de projectgroep de toekomst rooskleurig in. Aankomende jaren wordt GreyMapp verder uitgerold in het onderwijs – op de Radboud Universiteit, maar uiteindelijk moet de software beschikbaar zijn voor alle onderwijsinstellingen. En downloadbaar zijn voor de “liefhebber”, gewoon in de AppStore. Kolk: ‘Dit kan het leven van onze studenten zoveel makkelijker maken.’