‘Ook de internationale student moet goedkoop kunnen reizen’
De Palestijnse student Lina Toubasi vindt het openbaar vervoer te duur voor internationale studenten. Ze zette een handtekeningenactie op, die binnen een week bijna drieduizend keer is ondertekend. ‘Iedereen vindt het oneerlijk.’
In januari berekende het Europees statistiekbureau Eurostat dat het Nederlandse openbaar vervoer het duurste is van de hele Europese Unie: vervoersdiensten rekenen gemiddeld 32 procent meer dan gemiddeld. Waar de meeste Nederlandse studenten gratis kunnen reizen, betalen internationale studenten het volle tarief. ‘Oneerlijk’, vindt de Palestijnse Lina Toubasi, bachelorstudent International Bussiness Communication, en ze zette een digitale handtekeningenactie op om dat te veranderen.
‘In landen als Duitsland, Tsjechië en en Frankrijk krijgen alle studenten reiskorting, ongeacht hun nationaliteit. Dat moet hier toch ook kunnen?’
Niet over rozen
De studente wilde dit jaar wat vakken volgen in Amsterdam, zodat het makkelijker zou zijn om daar vervolgens een pre-master te volgen. De kosten van het op-en-neer reizen gooiden echter roet in het eten: ‘Een enkeltje Amsterdam zonder korting kost al meer dan 20 euro. Dat kan ik me echt niet veroorloven.’
Hetzelfde geldt volgens Toubasi voor internationale studenten die een stage willen of moeten lopen. ‘In Nijmegen is dat lastig omdat hier weinig Engelse stageplekken zijn. Je moet dan naar bijvoorbeeld Rotterdam of Den Haag, maar daarheen reizen is erg duur.’
Het leven van een internationale student is al prijzig, betoogt ze, vooral voor studenten die niet uit Europa komen. ‘Het collegegeld van een niet-EU-student is vijf keer hoger dan het reguliere collegegeld.’ Ondertussen kunnen internationals vaak ook niet werken door de taalbarrière. Des te meer reden om deze groep te ontzien door een korting te geven op het openbaar vervoer.
Rol voor de overheid
Toubasi is verrast over hoe massaal haar petitie ondertekend wordt en ze denkt dat ze nu zeker een kans maakt om de korting voor elkaar te krijgen. ‘Ik krijg echt veel reacties op de petitie: mensen willen echt dat dit gaat gebeuren. Iedereen vindt het oneerlijk en hoopt op een oplossing.’
De digitale petitie is op het moment van schrijven 2.750 keer ondertekend. Niet enkel door Nijmeegse studenten, want Toubasi heeft de actie door vrienden op Facebookpagina’s van andere studentensteden laten promoten. Op de website staat dat het beoogde aantal ondertekeningen 5.000 is, maar Toubasi zet hoger in. ‘In Nederland studeren zo’n 122.000 buitenlandse studenten. Het zou mooi zijn als ten minste de helft tekent.’
Als ze dat aantal bij elkaar heeft, gaat ze een brief naar de Nederlandse overheid sturen, want ze vindt dat er een gedeelde verantwoordelijkheid ligt bij de overheid en de universiteit. ‘De korting moet deels betaald worden vanuit de collegegelden van de internationale studenten en deels vanuit de overheid. De overheid is verantwoordelijk, omdat zij de internationale studenten hier accepteren. Zij wonen in Nederland en niet alleen op de campus van de Radboud Universiteit.’
De petitie van Lena is hier te vinden.
Pieter schreef op 21 februari 2019 om 17:25
Maar het is toch logisch dat dit soort voordelen voor studenten welke langer verblijven in Nederland er zijn? Waarom het OV voor internationale studenten goedkoper maken? Studeren als niet EU onderdaan in een EU land is gewoon duur, en dit soort dingen kun je op voorhand weten, dat de Nederlandse studenten reisrecht hebben is niet gek, daar een heel groot percentage van de Nederlandse studenten in Nederland zal blijven werken (en belasting betalen) terwijl dat niet zo is voor de internationale student.
Lina schreef op 21 februari 2019 om 17:37
International students are all non-dutch students, not only non-EU. So that includes European students that study in the Netherlands and have no discount on transportation too. By giving a discount, you increase the chances of internationals coming to study in the Netherlands and them having higher chances of staying longer after their studies for work or other reasons. This is beneficial for the country as well as the individuals.
Pieter schreef op 25 februari 2019 om 15:56
Since you’re responding in English, I will do as well. Nothing limits an international student to buy a subscription that provides a 20 to 40% reduction on train tickets. If they want to travel during the weekends, a weekend subscription from the NS is just 34 euros a month. I think the rules are pretty flexible, given that you can apply for Dutch study funding if you work at least 56 hours a month (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-buitenlandse-student-recht-op-studiefinanciering-in-nederland). The funded public transport for students costs a lot of money, and the idea is that the majority Dutch students stay in the Netherlands, and will therefore contribute to the Dutch society.
Bram schreef op 21 februari 2019 om 19:51
Correctie: In *Nijmegen* studeren zo’n 22.000 studenten.
Annemarie Haverkamp schreef op 22 februari 2019 om 07:27
Er miste een 1. Dank voor je reactie. Groet, Annemarie (Vox)
Jos de Groot schreef op 22 februari 2019 om 23:52
Zo zo dus deze Palestijnse (sic!) juffrouw komt ons wel even uitleggen hoe wij het OV moeten regelen hier. Ik denk dat wij daar geen enkele behoefte aan hebben. Op zich zou de NS natuurlijk ook aan uitwisselingsstudenten kunnen bieden qua korting. Maar dat vereist dan wel goede afstemming met universiteiten om misbruik te voorkomen. Anders betaalt zometeen niemand meer het normale tarief.
Joos schreef op 25 februari 2019 om 12:02
Hoezo is ‘Palestijnse’ verkeerd? Het staat gewoon in het woordenboek…
Joep schreef op 25 februari 2019 om 17:52
Wat let de internationale studenten een reguliere kortingskaarts van 50 euro per jaar te kopen? 40% korting in daluren… Dat is wellicht niet altijd ideaal (studenten reizen vaak in de spits), maar altijd de volle mep betalen hoeft niet.