Fietsenjacht op de Nijmeegse campus

14 nov 2016

Ieder half jaar verwijdert een speciale ploeg van fietsenmakers alle versleten en verlaten fietsen van de campus. Hoe gaat dat? En wat gebeurt er met deze oude barrels? Vox ging een ochtend mee op gazellejacht.

Het is koud, grauw en ogenschijnlijk uitgestorven op de campus. Toch ligt niet iedereen in z’n nest: voor de mannen van Bikewerk is dit één van de drukste dagen van het jaar. Bikewerk is een samenwerkingsverband van de sociale onderneming Pluryn, Stichting Wijkwerk en Jan Kooij 2Wielers.

Henk van Duren, coördinator van deze club, gaat vandaag met bestelbus en vrachtauto op jacht naar achtergelaten fietsen, om ze daarna weer op te knappen. De eerste halte is de fietsenkelder bij het Huygensgebouw.

‘We selecteren oude, kapotte fietsen of verlaten fietsen’, vertelt Van Duren. Terwijl hij zijn verhaal doet, laden zijn collega’s fietsen in een busje. ‘De voor- en achterbanden zijn vaak lek, de wielen zijn dubbelgevouwen, of er zit drie centimeter stof op het zadel.’

Dikwijls kijken studenten raar op als de fietsen worden meegenomen.

De fietsen worden pas meegenomen als ze vrijwel zeker verlaten zijn: ze krijgen een sticker als ze ‘geschikt’ zijn om weg te halen, en een halfjaar later krijgen ze er nog één. Als ze er daarna bij de collecteronde nog steeds staan, worden ze pas meegenomen. Beveiliger Timmo Schot is mee om verwarring te voorkomen – dikwijls kijken studenten raar op als de fietsen worden meegenomen.

Als de fietsen eenmaal bij Bikewerk staan, is het de beurt aan Emil Kaltofen, gediplomeerd fietsenmaker en leermeester. Samen met zijn pupillen Rik Lamjean en Marijn Lamers knapt hij de fietsen op, of versleutelt hij twee tot drie oude tot één nieuwe. Het is een win-win-win-situatie: meer ruimte in de fietsenstallingen op de campus, goedkope fietsen voor internationale studenten (aan hen worden de fietsen uiteindelijk verkocht) en een goede manier voor Lamjean en Lamers om het vak van fietsenmaker te leren.

75 fietsen
De jongens hadden moeite met leren en strandden bij eerdere opleidingen. Via Pluryn kwamen ze bij Bikewerk terecht, en met succes: plezier in het werk, geen problemen met de voortgang en een contract van 32 uur.

Fiets na fiets wordt in de Volkswagen Crafter geladen – in totaal zo’n 75. Oude Alta’s, kapotte Gazelle’s en op het oog vrij nieuwe Batavussen passeren de revue – verlaten is vergeven. Dat het inmiddels regent en ijskoud is, doet niets af aan de stemming. Het humeur van team Bikewerk is onverwoestbaar. ‘Regen, dat maakt ons niet uit joh’, aldus Lamers, de grappenmaker van het stel. ‘Da’s goed voor de huid!’

2 reacties

  1. Paul schreef op 14 november 2016 om 16:07

    • D schreef op 10 juli 2017 om 09:29

      Die zullen waarschijnlijk moeite hebben om aan te tonen eigenaar te zijn van een bepaalde fiets.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!