Open brief Moslimstudentenvereniging: Terreur is gezamenlijke vijand

09 jan 2015

Gisteren berichtten we de hele dag over de doorwerking van de aanslag in Parijs. De Moslim Studenten Vereniging Nijmegen MSV doet vandaag met een publieke verklaring een duit in het zakje. Hieronder de integrale open brief van MSV Nijmegen.

Je-suis-Charlie
Allereerst zijn onze gedachten met de families die hun dierbaren hebben verloren in de afschuwelijke aanslag in Parijs. Woorden die de emoties kunnen beschrijven schoten tekort bij het horen van dit nieuws. Schrik, verdriet, onrust en frustratie komen niet in de buurt.

Deze weerzinwekkende aanslag heeft onschuldige mensen het leven gekost. Een aanslag die gepleegd is door mensen die zichzelf moslim verklaren. Als moslims roept dit walging bij ons op, vooral omdat deze zieke geesten de naam van ons geloof gebruiken voor dergelijke gruweldaden. De aanslag op ‪Charlie Hebdo in Parijs was niet alleen een aanslag op persvrijheid maar ook op de fundamenten van onze religie. Niks is meer beledigend voor de profeet dan het vermoorden van mensen in zijn naam. Het enige wat deze terreuraanslag heeft bereikt is verdriet veroorzaken in het leven van veel mensen en onrust creëren.

Tijdens de aanslag zijn ook twee moslims omgekomen, een politieagent en een journalist. Laten we niet vergeten dat deze criminelen geen onderscheid maken op wie ze schieten zolang ze maar kunnen schieten. De onveiligheid en de onrust heerst bij ons moslims net zoveel als bij de rest van de Nederlandse samenleving. Terreur is een gezamenlijke vijand – of het zichzelf nou moslim, christen of jood verklaart.

Het is een gevoelige tijd, dus laten wij allen verdraagzamer zijn naar elkaar, en laten wij niet toestaan dat dit soort extremisten onze samenleving verdelen. Wij zijn namelijk allen mensen, gelovig of ongelovig. Gezamenlijk moeten we dan ook onze stem laten horen tegen extremisme, in welke vorm dan ook. Niet uit wraakgevoel of schuldgevoel, maar uit liefde en respect voor elkaar. / Moslim Studenten Vereniging Nijmegen MSV

1. Jannine schreef op 9 januari 2015 om 16:56

Mijn gedachten zijn bij alle slachtoffers van dit geweld en dat zijn niet alleen de gesneuvelden en de nabestaanden maar wij allemaal. Ik betreur ten zeerste dat de naam van jullie Profeet misbruikt wordt bij deze barbaarse toestanden.

2. Romy schreef op 9 januari 2015 om 18:57

Goed geschreven en een sterk punt! Denk dat mensen dit nog weleens kunnen vergeten in dit soort tijden..

3. joel peeters schreef op 14 november 2015 om 13:30

Deze terreurextermisten (IS) maken de moslim en Allah ten schande ! Dat weet iedereen ,de aanslag in Parijs was volgens de media omdat de mensen die ten strijde gingen naar Syrië (voor ons een beter toekomst te kunnen geven voor sir soort barbaarse zaken te vermijden) !

Ik ben niet gelovig in geen Een geloof maar ik hoop dat deze betreurde wereld zich niet laat kennen aan deze gruwelijke extermisten zich verzet tegen dit ! Indien mogelijk ! We leven allemaal mee met de familieleden van de gesneuvelde mensen die gewoonweg onschuldig worden ! Bij deze heb ik mijn zeg gedaan en laten we onze mensheid hoop geven dat dit soort dingen in de toekomst niet meer gebeuren ! .