Opleiding pedagogiek weer populair
Met meer dan 200 eerstejaars in de collegebanken volgende week is de opleiding pedagogiek terug van weggeweest. Onderwijsdirecteur Anna Bosman: ‘De arbeidsmarkt voor pedagogen trekt weer aan.’
Vorig jaar trokken de pedagogen nog 86 eerstejaars. En dat voor een studie die nog niet zo heel lang geleden jaar in jaar uit meer dan 200 eerstejaars verwelkomde. Dit jaar is de opleiding terug bij de top. ‘We zijn uit het dal gekropen’, reageert hoogleraar en onderwijsdirecteur Anna Bosman op de spectaculaire groeicijfers. Maar het is ook voor haar nog gissen naar de oorzaken.
Bosman weet niet of Nijmegen alleen staat in de groeistuip. Ze vermoedt van niet, omdat een volgens haar belangrijke oorzaak de landelijke arbeidsmarkt is. ‘In sommige sectoren treden zelfs weer tekorten op’, zo wijst ze op de geestelijke gezondheidssector: met een postacademische kopstudie ligt voor academisch gevormde pedagogen een mooie toekomst open.
‘Ze stemmen hun keuze wellicht steeds meer af op welke studie in de Keuzegids de beste is.’
De groei kan volgens Bosman ook een gevolg zijn van toegenomen voorlichting, daarbij zijn studenten mogelijk kritischer geworden op de opleidingsplaats. ‘Ze stemmen hun keuze wellicht steeds meer af op welke studie in de Keuzegids de beste is, en Nijmegen staat daarin al een paar jaar bovenaan.’
Goedkeuring
Dertig nieuwe eerstejaars staan in de startblokken voor de vorig jaar in het leven geroepen nieuwe academische studie voor docenten in het basisonderwijs. Die studie wacht nog op formele goedkeuring van de overheid, reden dat deze dertig studenten nu een start maken als eerstejaars pedagoog. Bosman verwacht in oktober de goedkeuring binnen te hebben.
Wat als de keurmeesters de door Bosman zo vurig gewenste nieuwe opleiding afkeuren? Beginnen dan dertig studenten aan een voor hen zinloze studie? Nee, zegt Bosman: die groep kan dan doorstromen naar de zogeheten ALPO, een vierjarige studie van de Hogeschool voor Arnhem en Nijmegen die ook al opleidt tot basisschooldocent. De universiteit werkt hieraan mee, maar Bosman startte de puur academische variant vanwege de grotere diepgang.