Opnieuw Holocaust-vergelijking over vleesindustrie
De vergelijking tussen de Holocaust en de vleesindustrie ligt gevoelig, bleek na de ophef over het opiniestuk van Roos Vonk in NRC. Gisteren kreeg Vonk op de campus publiekelijk steun van Ton Lemaire, in een lezing over de ‘massamoord’ op consumptiedieren.
Ook al is Ton Lemaire al 27 jaar weg van de Radboud Universiteit, zijn reputatie lijkt ongebroken: gisteren trok de cultuurfilosoof met zijn lezing voor Radboud Reflects een bijna uitverkochte collegezaal. Zo’n vierhonderd toehoorders waren getuige van een vlammende aanklacht tegen de ‘barbaarsheid’ van de vleesindustrie.
Lemaire had er geen enkele moeite mee de bekritiseerde woorden van Roos Vonk te herhalen, want ja: er is volgens hem een parallel tussen de industriële vleesverwerking in de westerse wereld en de genocide in de Tweede Wereldoorlog. Lemaire wees zijn publiek erop dat de vernietigingsmachinerie van de nazi’s was geïnspireerd op de vleesindustrie in Chicago. ‘De slachting in de dierenindustrie is een vorm van massamoord.’
Schandvlek
Lemaire noemde het aantal van jaarlijks 60 miljard dieren dat wereldwijd in de voedselindustrie wordt geslacht. ‘Dit industrieel complex is een schandvlek voor onze samenleving, die zo snel mogelijk moet verdwijnen.’ Het respect voor leven dat onze samenleving verkondigt, heeft alleen betrekking op mensen, mopperde Lemaire, die vele boeken op zijn naam heeft staan en een teruggetrokken plattelandsbestaan leidt in Frankrijk.
Een student in de zaal wierp de vraag op over de jacht, met de bekentenis dat hij volgende week een training gaat geven in het jagen op dieren. Gevraagd naar zijn mening hierover ontstak Lemaire in een slotbetoog over het immoreel karakter van de jacht, tenminste: als het louter om plezier draait. ‘Om honger te stillen kan het wel, en ook om in sommige gevallen de omvang van een kudde te reguleren.’ Of de student nog op jachtcursus durft, bleef gisterenavond in het midden.
joris schreef op 26 oktober 2017 om 18:59
jammer dat deze figuren een podium krijgen op de uni
C schreef op 27 oktober 2017 om 11:50
jammer dat jij als vleeseter meewerkt aan de ondergang van de wereld
Maurice Koopman schreef op 28 oktober 2017 om 19:33
@Joris: waarom zo denigrerend “deze figuren”? Heb je problemen met mensen die vechten voor een betere wereld? Dieren zijn geen wandelende stukken vlees om te worden opgegeten door mensen. Maar zo worden ze wel behandeld: opgesloten in (mega)stallen, volgespoten met antibiotica zodat ze maar niet ziek worden en door heel Europa getransporteerd om te worden opgefokt en dan aan de lopende band te worden geslacht. (Iemand moet blind zijn om niet die overeenkomst met de Holocaust te zien.) En allemaal met maar een criterium: het mag NIETS kosten! Ik eet geen vlees, maar heb niets tegen vlees eten zolang het dier dierwaardig is behandeld en dierwaardig wordt geslacht. Dat betekent biovlees en kleinschalig slachten en dat betekent minder vlees en duurder vlees. Lemaire en Vonk hebben hun ogen open en durven de idioterie in de vleesindustrie te benoemen. Daar zou je als mens repect voor moeten hebben!
@TofuTed schreef op 27 oktober 2017 om 19:59
C heeft gelijk
Herman Gallé schreef op 28 oktober 2017 om 01:25
Natuurlijk zijn er duidelijke paralellen met de holocaust. Dat veel mensen onmiddellijk in de gordijnen klimmen is al een geduchte aanwijzing voor de juistheid van die vaststelling. Getalsmatig wint de vleesindustrie het met glans van de Holocaust. Immers er worden in dit land per jaar 500.000.000 (vijfhonderd miljoen of wel een half miljard!!) dieren na een erbarmelijk leven de dood in gejaagd. Als zelfs overlevenden van de Nazikampen zich in die parallel kunnen vinden zegt dat ook wel iets. Geweldig en moedig van Vonk, Lemaire c.s. dat ze de schijnheilige woede trotseren en de waarheid blijven verkondigen.
MV schreef op 30 oktober 2017 om 09:42
Dat er overduidelijke parellen zijn, wil nog niet zeggen dat je de bewuste vergelijking ook moet maken. Het leidt af van de daadwerkelijke discussie, kwetst personen (klaarblijkelijk) en is onnodig om een punt te hebben/maken. Het is toch een vorm van aandachtstrekkerij. Misschien is dat het doel, maar dan schiet het mijns inziens zijn doel voorbij.
N. Spiering schreef op 31 oktober 2017 om 19:32
Er moeten wel confronterende vergelijkingen getrokken worden om mensen wakker te schudden.
Eigenlijk is deze barbaarse vleesindustrie erger, het is nl geen oorlog.
En toch worden voor het genot van mensen miljarden onschuldigen gemarteld tot de dood erop volgt
Matthijs schreef op 1 november 2017 om 08:59
Ik ondersteun ten zeerste deze aanklacht tegen de vleesindustrie, maar dat neemt niet weg dat de analogie met de holocaust ongepast en aanstootgevend is. Het vermoorden van miljoenen mensen puur met het oog op uitroeiing is fundamenteel anders dan het voorzien in voedsel op een, inderdaad, misselijkmakende en immorele wijze.
Daarnaast kan dit soort vergelijkingen gemakkelijk bijdragen aan het bagetalliseren van de ernst van de holocaust. De bedoeling van dit soort retoriek is natuurlijk dat men denkt “als de vleesindustrie lijkt op de holocaust dan is dat volstrekt onacceptabel en moeten we hier per direct mee stoppen,” maar men kan ook de conclusie trekken, al dan niet bewust, dat aangezien onze manier van vlees eten nog altijd door velen als normaal wordt ervaren het met de holocaust eigenlijk ook wel meeviel. Of in ieder geval dat de holocaust niet zo’n extreem dieptepunt in de Europese geschiedenis is als feitelijk wel was. Zeker in een tijd waarin anti-joodse geluiden weer publiekelijk gehoord worden in het westen (met namen in de VS) en joden zich ook in Europa in toenemende mate onwelkom voelen (denk bijvoorbeeld aan de vrij recente aanslagen in Brussel en Parijs), moet de ernst van de holocaust op geen enkele manier geweld aan worden gedaan. Ik weet dat dit niet de opzet is van Vonk en Lemaire, maar dit soort retoriek heeft zeker de potentie om aan een dergelijke uitkomst bij te dragen. En het is zo onnodig! Als men dit punt over de vleesindustrie niet kan maken zonder de holocaust erbij te slepen dan getuigt dat m.i. van buitengewoon beperkte retorische capaciteiten.
MV schreef op 1 november 2017 om 11:49
Hear, hear!
Herman Vuijsje schreef op 6 november 2017 om 11:26
Matthijs zegt het perfect, hier valt niets aan toe te voegen.
Hugo van Dijken schreef op 8 november 2017 om 23:49
Vraag jezelf eens af: Wat is belangrijker? Voorkomen dat (als bijkomstigheid) mensen de holocaust minder erg gaan vinden (wat me over het algemeen niet voor-de-hand-liggend lijkt) of dat de ellende van de vee-industrie wordt opgelost.
Ontkennen hoe erg de holocaust was halen de meeste mensen niet in hun hoofd, ik denk niet dat er door de vergelijking meer rotte appels in de mand komen; de appels die al rot waren zullen het misschien wel gebruiken om hun zieke visie te ondersteunen, maar het lijkt me niet dat daar meer aanslagen van komen.
Daarnaast is de holocaust al gebeurd, als je een herhaling van zulke ellende wilt voorkomen, waarom onderken je dan wat er met de dieren gedaan wordt? Dit is iets waar we iets aan kunnen en moeten doen. Het gaat om meer slachtoffers dan welke oorlog dan ook ooit gekend heeft.
Ik denk niet dat het getuigt van buitengewoon beperkte retorische capaciteiten, dit is immers één van de vele pogingen om mensen dit punt duidelijk te maken; alle beetjes helpen en er is niet een perfecte manier om dat te doen, er zijn namelijk heel veel verschillende mensen die niet allemaal op dezelfde tactiek hetzelfde reageren.
Matthijs schreef op 9 november 2017 om 11:23
Het mooie is dat je niet hoeft te kiezen: het is niet een kwestie van óf we gaan de holocaust omwille van retorisch winstbejag uitbuiten óf we laten de vleesindustrie lekker z’n gang gaan. Je kunt echt prima de vleesindustrie aanvallen zonder de holocaust erbij te halen. Je kunt genoeg (schokkende) vergelijkingen bedenken zonder dat je bijdraagt aan het miskennen van de extreme schaal van menselijk lijden die indertijd plaatsvond, je (impliciet) de Nazi-ideologie valideert dat joden met beesten te vergelijken zijn en je helpt een klimaat te creëren waarin joden zich minder welkom voelen. Nogmaals, ik onderschrijf van harte de aanklacht van de vleesindustrie. Maar laat de holocaust er toch gewoon buiten. Dat kan prima.