Over heldendom (2): Daniël Wigboldus

30 mrt 2016

Hoe word je een held? Daarover filosofeert Nijmegen komend weekend op een conferentie met de beroemde wetenschapper Philip Zimbardo van het Stanford Prison Experiment. Vox blikt vooruit, in deel 2 met vakgenoot Daniël Wigboldus.

Foto: BagoGames (Creative Commons)
Iedereen kan een held worden, aldus Philip Zimbardo. Foto: BagoGames (Creative Commons)


Voormalig Harvard-professor Philip Zimbardo, beroemd om zijn Stanford Prison Experiment uit 1971, zal vrijdag in de Vereeniging voor ruim duizend mensen zijn verhaal doen. Daniël Wigboldus, decaan van de sociale faculteit en hoogleraar Sociale psychologie, bereidt zich deze dagen voor op het interview dat hij na afloop met de onverminderd populaire Zimbardo afneemt. ‘Fascinerend dat zijn experiment al decennia lang zo veel aandacht trekt, onder steeds weer nieuwe generaties. Dit onderzoek raakt echt een snaar.’ Het gevangenisexperiment laat zien hoe gewone mensen onder bijzondere omstandigheden tot afschuwelijke daden in staat zijn.

Het experiment van Zimbardo staat in elke inleiding in de sociale psychologie, terwijl Zimbardo ook aandacht voor het vak aanwakkert in de populair-wetenschappelijke documentaire-serie Discovering Psychology. Zijn doorwerking in het vak is groot, zegt Wigboldus, die Zimbardo van afstand kent maar nog nooit persoonlijk heeft ontmoet. ‘Ook op het vlak van de ethiek van onderzoek is zijn invloed groot geweest. Het heeft tot veel discussie geleid over wat wel en niet kan in het sociaal-psychologisch experiment.’

Daniël Wigboldus: Invloed Zimbardo op onderzoek reikt ver. Foto: Dick van Aalst
Daniël Wigboldus: Invloed Zimbardo op onderzoek reikt ver. Foto: Dick van Aalst

Solisme
Een exacte herhaling van het experiment zou vandaag de dag waarschijnlijk nooit het groene licht krijgen van een commissie ethiek, ook vanwege het solisme van de onderzoeksleider. ‘Het is een goede zaak dat tegenwoordig collega’s meedenken en meekijken met je onderzoek. Het voorkomt dat de ideeën die je als onderzoeker hebt met je op de loop kunnen gaan.’ Als nadeel van de huidige ethiekcommissies noemt Wigboldus de bureaucratie die op de loer ligt. ‘Dat er regels zijn is goed, maar ze moeten de voortgang van goed wetenschappelijk onderzoek niet belemmeren’. Maar een goede les van het experiment is ‘dat een onderzoeker niet een slager moet zijn die zijn eigen vlees keurt’.

Een vraag die Wigboldus aan Zimbardo wil stellen, is of hij vandaag het onderzoek opnieuw zo zou uitvoeren. En welke invloed zijn vrouw heeft gehad op het stopzetten van het experiment, dat al na drie dagen ontaardde in wantoestanden tussen gevangenen en bewakers. Zijn vrouw was een van de eersten die vanaf de zijlijn kritiek leverde, terwijl Zimbardo zelf onderdeel was geworden van zijn eigen experiment. ‘Hij stopte na zes dagen. Velen zeiden achteraf dat het te lang heeft geduurd, maar een ander gezichtspunt is dat hij wél is gestopt. Hij had er lang aan gewerkt, het was een moeilijke beslissing. Wat gaf de doorslag om er toch mee te stoppen?’

Het onderzoeken van het slechte in de mens, zoals in het Stanford Prison Experiment, moet je ook in de tijd zien, zegt Wigboldus. Het vreselijke waartoe de mens in staat bleek tijdens de Tweede Wereldoorlog was begin jaren zeventig een van de voornaamste onderwerpen in het gedragsonderzoek. Tegenwoordig zijn nieuwe vragen in zwang, het onderzoek naar helpgedrag bijvoorbeeld, en naar de voorwaarden om gelukkig te worden. Het slechte en het goede hebben raakvlakken. ‘In beide heeft de mens de neiging zijn eigen rol te overschatten en die van de omgeving te onderschatten.’

Heldhaftig gedrag
Met zijn recente onderzoek naar de voorwaarden voor heldhaftig gedrag, lijkt Zimbardo zich in het kamp van de positieve psychologie te scharen. Voor een deel kan hij teruggrijpen op eerder onderzoek naar het slechte in de mens, en het kwartje gewoon omdraaien. Er gingen tijdens het experiment in Stanford ook bewakers níet over de schreef, in een ander roemrucht experiment (dat van Milgram, waarin proefpersonen in staat bleken andere proefpersonen dodelijke schokken te geven) is óók een groep die níet tot het uiterste gaat. Wigboldus: ‘Het glas is halfvol én halfleeg. Tegenwoordig benadrukt Zimbardo liever het halfvolle glas.’

Dat in iedereen een held schuilt, zoals Zimbardo beweert, biedt stof tot nadenken. Een bekend model is dat van de ‘bystanders’, de massa die niks doet als een kind in het water ligt te spartelen. Het punt is niet dat de massa een kind laat verdrinken, maar dat niemand weet wat er precies aan de hand is: speelt het kind of verdrinkt het? ‘Wat doe je als je het niet weet, dan kijk je naar het gedrag van anderen. Maar die kijken net als jij naar de rest en intussen grijpt niemand in en sta je met z’n allen te twijfelen.’ Wat je kunt doen: denk voor jezelf en check bij twijfel wat er écht aan de hand is. Wigboldus: ‘Er is soms maar weinig nodig om voor iemand anders een held te zijn.’ / Paul van den Broek

Vrijdag 1 april. Everyday Heroes. Lezing van Philip Zimbardo met interview na afloop met Daniël Wigboldus. De Vereeniging, 19.30 – 21.30 uur. In samenwerking met Radboud Reflects. Voertaal Engels.
Zaterdag 2 en zondag 3 april: Hero Round Table Conference. Grotiusgebouw GR 100. Informatie:
[email protected]. Voertaal Engels.

0 reacties

  1. Ron Welters schreef op 31 maart 2016 om 11:51

    Lijkt me best een aardige man, die Phil Zimbardo. Een boefje op leeftijd, zeg maar. Maar de context waarin e.e.a. het komend weekend gaat plaatsvinden stuit me toch wel enigszins tegen de borst. Een Hero Round Table Conference waar behalve Phil Z. ook onze hoogleraren Daniel Wigboldus en Ap Dijksterhuis aan deelnemen, waar je tickets van 29 tot 249 euro voor kunt kopen en die wordt aangeprezen met de volgende kromspraak:

    “Het evenement stelt zich uitnodigend op naar mensen vanuit zeer diverse achtergronden en bevolkingslagen. Het gaat ons volledig om het creëren van een verbintenis tussen mensen om samen aan de slag te gaan. Dit streven wij te bereiken door levendige, innemende en inspirerende verhalen uit persoonlijke, professionele en wetenschappelijke achtergonden te delen.”

    En als je na dit amechtige delen het licht nog steeds niet hebben gezien, kun je je op maandag 4 april voor 200 euro door ome Phil persoonlijk laten bijspijkeren.

    Mocht je na al dit goedbetaalde geweld het heldendom nog steeds niet ten deel zijn gevallen kun je misschien wel Hannah Ahrendts Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil (1963) op de kop tikken en lezen.

    ” Just as you [Eichmann] supported and carried out a policy of not wanting to share the earth with the Jewish people and the people of a number of other nations—as though you and your superiors had any right to determine who should and who should not inhabit the world—we find that no one, that is, no member of the human race, can be expected to want to share the earth with you. This is the reason, and the only reason, you must hang.”

    En lees vooral ook Vrouw, de laatste turf uit de onvolprezen Knausgard-reeks. Honderden overtuigende pagina’s lang over de banaliteit van de kwade genius Hitler. Of: hoe het wegkijken het doorgaans wint van het heldendom.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!