De universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw soort reisadvies aan te bieden waarbij auto en openbaar vervoer worden gecombineerd. Dat moet resulteren in minder uitstoot van CO₂ en minder auto's op de campus. Er komen ook meer deelauto's en -fietsen.
Universiteit, ziekenhuis, hogeschool en ROC beginnen met een pilot die studenten en medewerkers een mix van transportmanieren laat gebruiken. Dus niet auto óf trein, maar allebei. Of zelfs nog aangevuld met fiets of bus. Alles om maar zo min mogelijk auto’s naar de campus te laten komen. Zes vragen aan mobiliteitsmanager Carlo Buise.
Hoe ziet die pilot eruit?
Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl, als je bijvoorbeeld op de trein stap in Boxmeer, zegt Carlo Buise, je dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder CO₂-uitstoot.
De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. ‘Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden’, zegt Buise. ‘Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.’
Dus het doel is minder auto’s op de campus?
Ja, zegt Buise, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s . Ander doel is de uitstoot van CO₂ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. ‘Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.’
Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?
‘We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven’, zegt Buise. ‘Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.’
Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?
Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. ‘Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden’, zegt Buise. ‘Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.’ Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.
Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?
Bij voorkeur wel, zegt Buise. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.
Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?
‘Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.’ Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. ‘Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.’
Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. ‘Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.’
Georg Huppertz schreef op 11 juli 2022 om 21:16
Op zich geen slecht idee. Toch heb ik een paar kanttekeningen:
1. De vraag is hoeveel er omgereden moet worden om het OV te bereiken. Dat kan op kortere afstanden best een significant verschil geven.
2. Er moet van P+R voorzieningen gebruik gemaakt worden. Bus 83 verbindt Malden met het ziekenhuis. Maar voor de rest is er van af de campus niet echt een snelle OV-verbinding met de afritten bij Dukenburg of de Neerbosscheweg. Bij bus 12 kan je volgens mij niet gratis parkeren. Bus 300 naar knooppunt Ressen doet er ook nog een halfuur over om naar Heyendaal te komen. Snellere verbindingen met de randen van de stad zouden naar mening beter werken.
3. Ook OV-verbindingen zijn in de spits druk. De opstoppingen die genoemd worden zijn vooral files die ontstaan door het massaal aankomen op het hetzelfde tijdstip. Tussen 8 en 9 ’s ochtends is het druk op de weg, maar ook in het OV. Wat dat betreft verplaatst dit alleen maar het probleem. De universiteit heeft brede openingstijden. Veel werk is flexibel. Het spreiden van vervoersstromen over de dag helpt denk ik beter dan mensen die al een deel met de auto afleggen naar het OV helpen. De universiteit biedt ruim voldoende parkeerplekken. Het is zonde elders voor parkeerdruk te zorgen als de universiteit wel plek heeft. Mensen tussen 12 en 9 laten werken, helpt veel beter.