Plannen om station Heyendaal (eindelijk) te verbeteren

13 jun 2017

Station Heyendaal bezorgt forenzende studenten en medewerkers al jaren hoofdpijn. De provincie maakt nu eindelijk geld vrij om de problemen aan te pakken. Dat wordt tijd ook. ‘Het station is niet uitgerust voor de stroom reizigers.'

Vox’ hoofdredacteur Annemarie Haverkamp reed vijf jaar geleden al eens in de spits via station Heyendaal. ‘Het doet denken aan veetransport’ schreef zij toen. In al die jaren lijkt er niet veel veranderd. Nog steeds blijven mensen soms achter op het perron omdat de trein te vol is. ‘Ik ben blij dat jullie bellen’, zegt René Coveen van Rover. ‘Er zijn namelijk genoeg klachten over station Heyendaal: de treinen zijn te klein, het perron is te kort en de paden zijn te smal. Daarnaast zijn er te weinig uitcheckpaaltjes.’ Dit alles zorgt voor grote opstoppingen op het station en vooral ook tot grote frustraties bij de reizigers.

Trap

Kortom: Heyendaal zorgt nog weleens voor een problematische entree op de campus. En daar lijkt eindelijk iets aan te gaan gebeuren: er zijn verbouwplannen van rond de acht miljoen euro. Michel ter Berg van het Universitair Vastgoed Bedrijf: ‘We moeten een toegankelijk en zichtbaar station creëren. Daar zal veel voor moeten gebeuren.’ Stap één is een bredere trap op het station voor de afvoer van alle reizigers. Plannen daarvoor liggen bij de gemeente. Het is echter nog onbekend wanneer die trap er echt gaat komen.

‘Elke aanpassing heeft enorm veel gevolgen’

Een ander idee is de verlenging van de perrons onder de Heyendaalse weg door. ‘Als je aan de andere kant een trap maakt, dan kun je van beide kanten de Heyendaalse weg op’, aldus Ter Berg. Dit zit echter niet in de plannen die de provincie heeft voor station Heyendaal, zegt Carl Bieker van de provincie Gelderland: ‘De palen van de brug moeten dan ook worden aangepakt. Dat gaat simpelweg te veel geld kosten.’ Wat de plannen die acht miljoen gaan kosten wel zijn, kon hij op dit moment niet zeggen.

Weggestopt

De problemen worden deels veroorzaakt door de locatie van het station. Het ligt in een soort dal en dat maakt uitbreiding van het station en de perrons erg lastig. Ter Berg: ‘Er gaat ontzettend veel verkeer over die brug. Elke aanpassing heeft dus enorm veel gevolgen.’ Hij heeft er wel vertrouwen in dat planologen er meer van weten te maken dan het nu is. Ter Berg: ‘Het station is nu te veel weggestopt, onvoldoende herkenbaar en niet goed uitgerust voor de stroom reizigers.’

Op 28 juni zal meer duidelijk worden als de plannen rondom Heyendaal worden gepresenteerd. De eerste die daadwerkelijk stappen gaat ondernemen, is Arriva. Zij verplaatsen eind juni de uitcheckpaaltjes om opstoppingen te voorkomen. Meer treinen zal Arriva niet laten rijden: ‘Er rijden er genoeg op dit moment’.

‘Het hoeft geen station Campus Heyendaal  te worden’

Een prachtige toegang tot de campus over het spoor lijkt er op de korte termijn dus nog niet in te zitten. Moeten we dan de naam van het station veranderen om er toch iets meer allure aan te geven? Tilburg University heeft bijvoorbeeld een eigen station. Ter Berg vindt dat niet nodig: ‘Het hoeft geen station Campus Heyendaal  te worden. De naam is prima zoals hij nu is.’

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!