Privacy is commercieel interessant
Hoogleraar Bart Jacobs kreeg een NWO-subsidie van 300.000 euro om onderzoek te doen naar de bescherming van onze digitale privacy. ‘Privacy is niet dood. We zouden er juist op moeten aandringen dat bedrijven moeite doen om onze privacy te beschermen.’
‘De Googles en Facebooks van deze wereld zijn niet geïnteresseerd in jouw privacy. Ze willen juist alles van je weten, die informatie verkopen ze want dat is waar ze geld mee verdienen’, vertelt hoogleraar Digital security Bart Jacobs. Maar Jacobs en zijn onderzoeksgroep willen wél weten hoe zij onze digitale privacy zo veel mogelijk kunnen beschermen. Jacobs kreeg afgelopen zomer een NWO-beurs van 300.000 euro voor onderzoek om de online privacy van mensen te beschermen. Naast de subsidie van NWO, wordt het onderzoek ook gefinancierd door KPN en SURFnet. Die laatste maakte deze week de beurstoekenning bekend.
Commercieel interessant
Jacobs vindt het positief dat bedrijven interesse hebben in onderzoek naar privacy. ‘Na de verhalen van Snowden beseffen mensen pas hoeveel bedrijven en overheden van ze weten. Toen pas kwam de verontwaardiging. Bedrijven zijn daarop ingesprongen. Ze realiseren zich dat privacybescherming commercieel interessant is.’ Dat het recht op privacy langzamerhand verdwijnt door bedrijven die in ruil voor hun diensten alles van je willen weten, vindt Jacobs absurd. ‘Facebook-oprichter Mark Zuckerberg kan beweren dat privacy dood is, maar dat is niet zo. We zouden er juist op moeten aandringen dat bedrijven meer moeite doen om onze privacy te beschermen.’
De onderzoeksgroep van Jacobs is al een tijdje bezig met de IRMA-kaart. Dit is een pasje met daarop allerlei informatie, maar alleen de relevante info wordt in een bepaalde context afgelezen (of je bijvoorbeeld oud genoeg bent om een biertje te bestellen). ‘KPN wil kijken of er markt is om zoiets als een IRMA-pas te implementeren in een sim-kaart.’ Jacobs werkt graag samen met commerciële partijen. ‘Welke wetenschapper droomt er nou niet van dat zijn of haar onderzoek ook in de praktijk wordt gebracht? We kunnen het zelf niet doen, wij hebben geen commerciële belangen en dat is juist goed. Als wetenschapper geef je de opgedane kennis door zodat de wereld daar baat bij heeft.’ / Jolene Meijerink