Project Maaslijn: licht aan het einde van de tunnel
Provincies en het Rijk hebben een akkoord bereikt over het verbeteren van de Maaslijn. Dat is goed nieuws voor studenten en medewerkers uit de regio Venlo en Roermond.
Zestig miljoen euro extra komt beschikbaar voor het verbeteren van het treintraject tussen Roermond en Nijmegen. Dat hebben de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland afgesproken. Er zal op delen van het traject een dubbel spoor worden aangelegd en de oude dieseltreinen worden vervangen voor snellere en milieuvriendelijkere elektrische exemplaren.
Reizigers op dit traject klagen regelmatig steen en been over storingen, vertragingen en uitgevallen treinen. De problemen zijn al jaren bekend, maar een oplossing werd steeds op de lange baan geschoven. Provincies Limburg en Gelderland waren in conflict over een miljoenentekort. Gelderland weigerde mee te betalen aan de extra kosten voor de elektrificatie van treinen.
213 miljoen
Het benodigde extra geld is er nu toch gekomen. Daarmee komt het totale budget voor de modernisering van dit spoor op 213 miljoen euro en de verbeterde spoorlijn wordt naar verwachting in 2023 of 2024 opgeleverd.
Ook studenten lieten van zich horen over de problemen op het traject tussen Roermond en Nijmegen. In januari startte student Rick Geerts van #fixhetov een petitie om deze spoorverbinding te verbeteren. Hij haalde 3500 handtekeningen op.
Tentamens
Carlo Buise, die zich namens de Radboud Universiteit bezighoudt met de bereikbaarheid van de campus, is in gesprek met Prorail en vervoerder Arriva om ervoor te zorgen dat de overlast voor studenten tijdens de werkzaamheden niet te groot wordt. ‘Tijdens tentamenperiodes is het bijvoorbeeld niet handig om grote, risicovolle werkzaamheden uit te voeren. Hiervoor gaan we ons best doen’, zegt hij.