Protest in wijken vlak naast de universiteit: ‘Campus emissievrij? Niet ten koste van onze wijken!’
Bezorgd zijn ze, veel bewoners in wijken rond de Radboud Universiteit en de HAN in Nijmegen. Gaan nieuwe milieuregels daar leiden tot meer omrijverkeer en onveilige verkeerssituaties? Wijkbewoners vrezen ervoor en willen maatregelen. 'Als wij meer verkeer moeten slikken, wat doet de gemeente dan om overlast te beperken en de veiligheid te borgen?'
‘De campus emissievrij? Niet ten koste van wijken!’
Het is de bezorgde tekst op een spandoek van verontruste bewoners in Brakkenstein en Park Heyendaal, de wijken vlak naast de Nijmeegse campus. De tekst gaat over de gepland invoering van een zogeheten zero-emissiezone (ZE-zone) op de campus Heyendaal, vanaf 1 januari komend jaar.
Dat houdt in dat vanaf dan, als alle plannen doorgaan, in een zone bij de Radboud Universiteit en HAN alléén nog schoon vracht- en bestelverkeer mag komen. Elektrisch vervoer dus, net als in de wijk Hof van Holland en de binnenstad. Al gelden er vanwege een overgangsregeling uitzonderingen, zoals voor wat schonere niet-elektrische voertuigen in ‘emissieklasse 6’.
Bewoners van straten in Brakkenstein net buiten de zone, maken zich zorgen. Zij vrezen dat bestelauto’s en vrachtauto’s op diesel of benzine straks door hun wijken rijden. Ze vragen zich af: wat betekent dat voor de verkeersveiligheid in bijvoorbeeld Houtlaan, d’Almarasweg en Kwekerijweg in Brakkenstein, die al bekendstaan om de verkeersdrukte? Of in de buurt Park Heyendaal?
‘Moet iets tegenover staan’
‘Het gaat ons niet om het tegenhouden van de zero-emissiezone, maar er moet iets tegenover staan om de verkeersoverlast in straten te beperken’, zegt Dorry Sleutels uit Brakkenstein. Zij zit in een bewonersgroep die de problemen aankaart. ‘Nu al zijn straten als de Houtlaan en d’Almarasweg geliefd bij omrijverkeer en is de verkeersdruk hoog. We vrezen dat dit verergert.’
Ook bewoners uit Park Heyendaal vrezen extra verkeer, zoals in de Laan van Scheut en Rode Kruislaan. ‘Die wegen vallen niet onder die zone. Het lijkt me logisch dat het hier straks veel drukker zal zijn met vrachtauto’s die laden en lossen’, zegt bewoner Dick Arts.
‘Ik maak me zorgen over de veiligheid. Er zijn ook veel kinderen die naar school fietsen’
Opvallend: in een onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren, komt niet naar voren dat er in deze straten in Brakkenstein en Park Heyendaal méér verkeersdrukte komt, bevestigt een gemeentewoordvoerder. Alleen in de Laan van Scheut en Rode Kruislaan gaat zich, verwacht de gemeente, mogelijk meer laden en lossen voordoen van verkeer dat in de zero-emissiezone moet zijn.
‘We zijn bezig met het uitwerken van verkeerskundige maatregelen, zodat laden en lossen buiten de zero-emissiezone niet mogelijk is’, zegt de gemeentewoordvoerder.
450 procent drukker
In andere straten, zoals de Groenewoudseweg en Archipelstraat in de wijk Galgenveld, zou het wél vele malen drukker worden volgens onderzoek. In het westelijk deel van de Archipelstraat zou er – zonder maatregelen – in 2032 zo’n 450 procent meer verkeer zijn vergeleken met de situatie zonder deze invoering. Ook in de Groenewoudseweg zou het veel drukker worden.
‘Hier nemen we verkeerskundige maatregelen. Zo kan die toename zich niet of nauwelijks voordoen’, zegt de gemeentewoordvoerder. Maatregelen – welke volgen nog – moeten tegelijk met de invoering van de zero-emissiezone ingaan.
‘De universiteit heeft zelf haar eigen busjes al vervangen door elektrische varianten’
Voor verschillende straten in Brakkenstein wordt ‘volgens het verkeersmodel’ géén verkeerstoename verwacht. Bewoners begrijpen er niets van, zegt Sleutels. Zij heeft de exacte verkeersmetingen opgevraagd over deze straten, maar die zijn niet verstrekt. Ze wijst erop dat eerder een knip voor verkeer op de Heijendaalseweg is onderzocht. Toen zou de Houtlaan in de ochtendspits wél meer verkeer krijgen. ‘Hoe kan er nu dan géén extra bestel- en vrachtverkeer zijn?’
Ook buurtbewoner John Gerritsen is er niet gerust op. ‘Hoe wordt er geborgd dat wij niet overladen worden met vrachtverkeer?’, zegt hij. ‘Ik maak me zorgen over de verkeersveiligheid’, zegt ook Peter Booijen. ‘Er zijn ook veel kinderen die naar school fietsen, of naar de sportclub.’
Elektrische busjes
Volgens de gemeente is de invloed van verkeer op de straten goed onderzocht. ‘De Houtlaan is niet naar voren gekomen als straat waar meer verkeer doorheen gaat rijden’, aldus de woordvoerder. ‘Ook in die andere straten verwachten we geen wijziging in verkeersintensiteit.’
De universiteit zegt het ‘niet waarschijnlijk te achten’ dat er meer vrachtverkeer door de omliggende wijken gaat. Nu al wordt de onderwijsinstelling ‘deels bevoorraad door elektrische voertuigen’.
‘In aanbestedingen voor onze dienstverleners is bekend dat de ZE-zone eraan komt’, zegt een universiteitswoordvoerder, die ook op de overgangsregeling wijst. ‘De universiteit zelf heeft haar eigen busjes al vervangen door elektrische varianten. Ook leveren enkele leveranciers aan de rand van de stad. Die goederen worden gebundeld naar de campus gebracht.’
Op een bijeenkomst op de HAN worden buurtbewoners woensdagavond bijgepraat.
Dit artikel van Mitchel Suijkerbuijk stond eerder in De Gelderlander
Missievrij schreef op 20 maart 2024 om 21:52
Brakkestijn wordt een ZEUR-zone….
H. Aalbers schreef op 22 maart 2024 om 16:03
Hoe is het om het zkhuis en of opleiding randtechniek met diesel bestelauto te bereiken … ?